http://www.youtube.com/watch?v=Vgek9ltMrmA
Där gjorde en order som heter.....vänster om,halt.....lagom hög knäfaktor får man säga om det klaffar
Är det bara livgardets soldater som gör en sådan ??......
MVH//Ola
Därför får vissa passgångare med begränsad spatial förmåga bli kallfaktor eller stanna hemma vid högvakt....MD650 skrev:Mig veterligen så ingår det in den "normala" högvaktsavlösningen så alla förband som genomför högvakt gör således det.
J.K Nilsson skrev:Därför får vissa passgångare med begränsad spatial förmåga bli kallfaktor eller stanna hemma vid högvakt....MD650 skrev:Mig veterligen så ingår det in den "normala" högvaktsavlösningen så alla förband som genomför högvakt gör således det.
![]()
J.K Nilsson
KoteGaeshi skrev:Är "lystring ställ" verkligen ett högvaktsspecifikt - roligt ord förresten - kommando? Jag tycker det funkar bra som mellanting mellan "giv akt" och "manöver" till exempel vid lite högtidligare uppställningar, visitationer och dylikt annars med.
Oscar E skrev:KoteGaeshi skrev:Är "lystring ställ" verkligen ett högvaktsspecifikt - roligt ord förresten - kommando? Jag tycker det funkar bra som mellanting mellan "giv akt" och "manöver" till exempel vid lite högtidligare uppställningar, visitationer och dylikt annars med.
Som jag har förstått det så är lystring ställ rättså specifikt för just högvakten och livgardet.
Men jag kan ha fel ochså.
1991-92 så använde då I19's fanvakt och P5's standarvakt detta kommando.Oscar E skrev: Som jag har förstått det så är lystring ställ rättså specifikt för just högvakten och livgardet.
Men jag kan ha fel ochså.
Bjernevik skrev:"Lystring" är helt enkelt lystringsgraden mellan "Givakt" och "Manöver". Den är på inget sätt specifikt för vare sig Livgardet eller Högvakten.
Däremot så används den lystringsgraden framförallt i samband med parad, vilket numera är i stort sett synonymt med Högvakten. Livgardet ägnar sig förmodligen mer åt parad än andra förband varför jag förstår att man kan tro att det är något unikt för Livgardet, men så är alltså inte fallet.
"Vänster om - halt" är däremot specifikt för ceremoniexercisen - men ej heller den är något unikt för Livgardet.
Ur Ceremonireglemente för Försvarsmakten Del 3 – Formella grunder för enskilds och förbands uppträdande – ceremoniexercis (CerR FM 3):
Halt med vändning
”Halt” skall kommenderas omedelbart innan höger (vänster) fot sätts i marken, varvid
• vänster (höger) fot tar ut ett helt steg och armarna låses med tryckning intill sidan,
• höger (vänster) fot sätts med kraft i marken (taktsteg) ca 1 dm framför den andra varvid kroppsvikten överförs till den främre foten,
• vändning sker åt vänster (höger) på fotbladen med stadigt liv och raka ben,
• den bakre foten sätts med tryckning intill den främre. Stampning får inte ske.
Kommando: ”Kompani! (0. pluton!) (Avdelning!) Vänster om (höger om) – halt!”