Dokumentär NBG2008
Dokumentär NBG2008
Dokumentär NBG2008...
Vad säger man om programmet.
Det har gett nåra svar än så länge...
Stressen som personalchefen NBG sa "det blir stressigt från den dag vi skall börja rekrytera ungdomar som knappt har skjutit med automatkarbin o. vet HKV om att detta blir svårt"...
Man såg en av dom vpl kunde knappt ladda sin ak5 och materialen som inte var anpassad för varje individ...
Vet ej om denna tråd är "för" politisk eller om den skall flyttas till loungen istället ?????
Vad säger man om programmet.
Det har gett nåra svar än så länge...
Stressen som personalchefen NBG sa "det blir stressigt från den dag vi skall börja rekrytera ungdomar som knappt har skjutit med automatkarbin o. vet HKV om att detta blir svårt"...
Man såg en av dom vpl kunde knappt ladda sin ak5 och materialen som inte var anpassad för varje individ...
Vet ej om denna tråd är "för" politisk eller om den skall flyttas till loungen istället ?????
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden
Re: Dokumentär NBG2008
Med tanke på att de var nyinryckta så är det förståeligt. Man måste krypa innan man kan gå.ola skrev:Dokumentär NBG2008...
sant så sant...
man höjde lite extra på ena ögonbrynet när en löjtis höll på med kamsport o. dom visade det i samma program.
Sedan trodde ja att programmet skulle vara mer givande "
".
Hildebrand borde ha gjort den hon har ju varit med om en del !!...
man höjde lite extra på ena ögonbrynet när en löjtis höll på med kamsport o. dom visade det i samma program.
Sedan trodde ja att programmet skulle vara mer givande "
Hildebrand borde ha gjort den hon har ju varit med om en del !!...
Finns det någon länk för oss som inte sett programmet?ola skrev:Dokumentär NBG2008
MVH
Hans
Själv tyckte jag att programmet gav en bra bild över hur det kan vara i dagens Försvarsmakt när det gäller markarenan (dvs inte Flygvapnet och Marinen). Jag kan tänka mig att folk skruvar på sig, inte minst i HKV, men så här kan Försvarsmakten uppfattas och tolkas och så uttrycker sig människorna i Försvarsmakten.
Alltså: En bild av Försvarsmakten Anno 2007-2008. Dessutom underhållande i sin dråplighet.
Alltså: En bild av Försvarsmakten Anno 2007-2008. Dessutom underhållande i sin dråplighet.
Senast redigerad av 1 Krook, redigerad totalt 28 gånger.
Hej Hans...
Den finns på tv4 hemsida,men man lär antingen behöva betala eller logga in sig.
Eller så väntar du på reprisen eller youtube om ngn lägger in den där
..
//Ola
Den finns på tv4 hemsida,men man lär antingen behöva betala eller logga in sig.
Eller så väntar du på reprisen eller youtube om ngn lägger in den där
//Ola
Finns det någon innehållande dokumentär om försvarsmakten överhuvud taget ???....
Vad menar du ola? "Finns det någon innehållande dokumentär om Försvarsmakten...?" Vad betyder det?
Jag svarar på vad jag tror att du menar: "En dokumentär om Försvarsmakten i sin helhet"
Någon sån har jag inte hört talas om och jag tror heller inte att den är så lätt att göra med tanke på den spretande verksamhet som den skulle omfatta. Det är ett för stort ämne för att låta sig beskrivas i en dokumentär.
/K
Jag svarar på vad jag tror att du menar: "En dokumentär om Försvarsmakten i sin helhet"
Någon sån har jag inte hört talas om och jag tror heller inte att den är så lätt att göra med tanke på den spretande verksamhet som den skulle omfatta. Det är ett för stort ämne för att låta sig beskrivas i en dokumentär.
/K
-
Artur Szulc
- Medlem
Själv begriper jag inte dokumentärens syfte.
Om den hade strävat efter att ge en någorlunda täckande bild av soldaterna i NBG så borde man ha följt fler än bara K3:are. Trängare, Ledningsmänniskor, ingenjörer osv borde ha deltagit och utfrågats.
Dessutom efterfrågar jag en dokumentärfilm om NBG som undersöker förbandets tillblivelse, från politiskt beslut till förverkligande. Då tror jag att många skulle titta på NBG med helt nya ögon, besvikna sådana.
Om den hade strävat efter att ge en någorlunda täckande bild av soldaterna i NBG så borde man ha följt fler än bara K3:are. Trängare, Ledningsmänniskor, ingenjörer osv borde ha deltagit och utfrågats.
Dessutom efterfrågar jag en dokumentärfilm om NBG som undersöker förbandets tillblivelse, från politiskt beslut till förverkligande. Då tror jag att många skulle titta på NBG med helt nya ögon, besvikna sådana.
Syftet var nog att göra sig lite lusting över NBG i en raljerande ton.Artur Szulc skrev:Själv begriper jag inte dokumentärens syfte.
.
Varför det?Artur Szulc skrev:Då tror jag att många skulle titta på NBG med helt nya ögon, besvikna sådana.
Artur har viss poäng i det hela NBG var till en viss del ett moment som stressades fram.
Det skulle gå undan och allt skulle stampas fram ur jorden ganska fort.
Det har ju varit viss negativ tongång från befäl och soldater över material som saknades
o. fordon som inte hade kommit.
Sedan är vad ja vet första gången på länge som ett sådant stort förband har organiserats.
Det har ju inte varit lätt ur logistikmässig hantering.
Sedan kan man ju tycka att det hade varit mkt intressant om det hade varit mer djuplodad
dokumentär o. man hade få se mer ur soldater o. befäl i ALLA led.
Den kunde tex varit mer i en liten serie eller så...
Det skulle gå undan och allt skulle stampas fram ur jorden ganska fort.
Det har ju varit viss negativ tongång från befäl och soldater över material som saknades
o. fordon som inte hade kommit.
Sedan är vad ja vet första gången på länge som ett sådant stort förband har organiserats.
Det har ju inte varit lätt ur logistikmässig hantering.
Sedan kan man ju tycka att det hade varit mkt intressant om det hade varit mer djuplodad
dokumentär o. man hade få se mer ur soldater o. befäl i ALLA led.
Den kunde tex varit mer i en liten serie eller så...
-
Artur Szulc
- Medlem
Sarvi,
Låt mig uttrycka det så här: NBG:s ramar personellt, materiellt och ekonomiskt töjdes ut till någonting som politikerna inte hade beställt - det är min fasta övertygelse.
Låt mig uttrycka det så här: NBG:s ramar personellt, materiellt och ekonomiskt töjdes ut till någonting som politikerna inte hade beställt - det är min fasta övertygelse.
Det har ju stått om det i tidningar m.m.
att det gick något över budget
//Ola
att det gick något över budget
//Ola
-
Artur Szulc
- Medlem
ola,
Ja, det har stått om det i tidningarna, men anledningen till varför ramarna mer eller mindre sprängdes är inte utklarad eller tydligt uttalad, oavsett vad som anges i dags- och kvällspressen.
Vilken budget hade NBG då, från början? Låt oss börja i den änden.
Go natt
/Artur
Ja, det har stått om det i tidningarna, men anledningen till varför ramarna mer eller mindre sprängdes är inte utklarad eller tydligt uttalad, oavsett vad som anges i dags- och kvällspressen.
Vilken budget hade NBG då, från början? Låt oss börja i den änden.
Go natt
/Artur