Manöver!

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13577
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Manöver!

Inlägg av Markus Holst » 24 augusti 2008, 18:53

Jag besökte livgardet i helgen i samband med att det var familjedag för kärestans sons skvadron. Jag upptäckte då en del ändringar i exercisen sedan min tid i lumpen 1979-80. Dels verkar helomvändningen ha förändrats, men även kommenderades inte *manöver*, utan "lystring *mummel*".

Vad exakt sade de? Det framgick dåligt.

Krook
Medlem
Inlägg: 504
Blev medlem: 18 april 2007, 21:24
Ort: Mälardalen

Re: Manöver!

Inlägg av Krook » 24 augusti 2008, 19:17

De kommenderade "Lystring ställ" vilket inte är en ny företeelse utan gammal sådan.
"Lystring ställ" innebär samma lystringsgrad som under "Givakt" men med något mer avslappnad kroppsställning.
Man ska då stå som i "Manöver" men stå still och se rakt fram och hålla tyst. I "Manöver" så tillåts tysta tjänstesamtal, vilket inte tillåts i "Lystring ställ".

"Lystring ställ" används vid formella tillställningar, såsom parad eller Regementets dag eller uppvisning av något slag. Verksamhet där det ska se riktigt bra ut alltså.

/K

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13577
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Manöver!

Inlägg av Markus Holst » 24 augusti 2008, 19:33

Aha.

Tack för upplysningen

Skriv svar