nationella insatsstyrkan polisstyrka eller halvmilitär

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2800
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

nationella insatsstyrkan polisstyrka eller halvmilitär

Inlägg av ola » 9 juli 2008, 19:43

Vet ej var jag kan lägga denna tråd nånstans...flytta den dit den hör i såfall :)....

Jag pratade med en polis idag som jag känner via jobbet...

Vi kom in på följande....
Är nationella insatsstyrkan en polisstyrka eller ligger den i gråzonen för att vara halvmilitär styrka ?.
(han tyckte den sniffade på halvmilitär)

Andra undran....Vad kan då nationella insatstyrkan ha som tyngsta beväpning ?.¨
(ta som ex när militärligan härjade i landet på 90-talet,dom hade en ksp58 i sin arsenal)

tredje undran...Hur gör polisen i sådana fall då deras eldkraft är svag mot kriminella element ?.
(om det nu skulle bli eldstrid,kan ju hända)

Vore kul att höra era tankar om detta ?.

MVH//Ola

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: nationella insatsstyrkan polisstyrka eller halvmilitär

Inlägg av MD650 » 9 juli 2008, 21:06

ola skrev:
Är nationella insatsstyrkan en polisstyrka eller ligger den i gråzonen för att vara halvmilitär styrka ?.
(han tyckte den sniffade på halvmilitär)

Andra undran....Vad kan då nationella insatstyrkan ha som tyngsta beväpning ?.¨
(ta som ex när militärligan härjade i landet på 90-talet,dom hade en ksp58 i sin arsenal)

tredje undran...Hur gör polisen i sådana fall då deras eldkraft är svag mot kriminella element ?.


MVH//Ola
1. NIS lyder ju under Polismyndigheten så den torde vara en polisiär organisation även om den ligger nära en militär organisation.

2. Gissningsvis psg 90 men det är nog hemligt vilken utrustning de har

3. Deras taktik torde också vara hemlig men om man ställs inför en övermakt avseende eldkraft blir det nog kärvt.

:)

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2800
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: nationella insatsstyrkan polisstyrka eller halvmilitär

Inlägg av ola » 9 juli 2008, 21:19

Där ser man...

Tackar för proffsigt svar :)....

Men får då NIS köpa vapen för tyngre bruk tro !!!!.......


//Ola

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: nationella insatsstyrkan polisstyrka eller halvmilitär

Inlägg av NIL » 9 juli 2008, 21:51

Tillåt mig spåna lite, jag har ingen egentlig kunskap inom området.

1. Dom är poliser (punkt), det som definierar poliser respektive militärer är lednings- och lydnadsförhållanden...detta oaktat vilken materiel och metod som används.

2. Polisens våldsanvändning är av behov och natur kirurgisk vilket utesluter den typ av understödsvapen du nämner, skulle en nedkämpning vara absolut nödvändig så använder man sig (nog) av prickskyttarna.

3. Polisens uppgift är att bereda lagföring inte att nedkämpa kriminella, skulle man hamna i en situation där man är "outgunned" så väljer man (nog) att backa, observera och invänta bättre läge. Om situationen i natur och omfattning kan klassas som terrorism så tror jag att det idag finns lagrum som medger att man kan använda militära resurser (dock ej värnpliktiga).

Som min inledande disclaimer säger så är detta fria spekulationer, ev stridslystna messerschmittar har inget för att utmana mitt inlägg...jag tänker inte gå i försvar...sorry :)
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: nationella insatsstyrkan polisstyrka eller halvmilitär

Inlägg av NIL » 9 juli 2008, 21:54

Oj
Jag skrev så länge att MD hann gå mellan och säga samma sak men med färre ord.

Heders!
:)
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: nationella insatsstyrkan polisstyrka eller halvmilitär

Inlägg av MD650 » 9 juli 2008, 23:06

NIL skrev:Oj
Jag skrev så länge att MD hann gå mellan och säga samma sak men med färre ord.

Heders!
:)
Vi hade ju samma uppfattning.
:)

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2800
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: nationella insatsstyrkan polisstyrka eller halvmilitär

Inlägg av ola » 24 juli 2008, 21:35

Då tackar jag får visat intresse...

Så får man hålla tummarna att inte den dagen kommer då Svensk militär sätts in igen med bössa i hand :) ...

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: nationella insatsstyrkan polisstyrka eller halvmilitär

Inlägg av MD650 » 25 juli 2008, 01:50

ola skrev:
Så får man hålla tummarna att inte den dagen kommer då Svensk militär sätts in igen med bössa i hand :) ...
Det torde bero i vilket sammahang.
Det finns ju ett visst syfte varför FM finns. Men det ligger ju inte i närheten av ovanstående.
:)

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: nationella insatsstyrkan polisstyrka eller halvmilitär

Inlägg av Wooster » 25 juli 2008, 11:23

ola skrev:Vet ej var jag kan lägga denna tråd nånstans...flytta den dit den hör i såfall :)....

Jag pratade med en polis idag som jag känner via jobbet...

Vi kom in på följande....
Är nationella insatsstyrkan en polisstyrka eller ligger den i gråzonen för att vara halvmilitär styrka ?.
(han tyckte den sniffade på halvmilitär)
Förutom vad man redan varit inne på - att styrkan består av poliser och tillhör rikskriminalpolisen - så löser Nationella Insatsstyrkan polisiära uppgifter - inte militära uppgifter. Däremot samövar man ibland med militärpolis och jägarförband. Men SSRS samövar med kungens gossar också utan att bli paramilitärer för det.

Enda kopplingen till militären är nog egentligen att NI struttade runt i danska camoflaugeuniformer när piketen grep Tony Olsson efter rymningen 2004.
ola skrev:Andra undran....Vad kan då nationella insatstyrkan ha som tyngsta beväpning ?.¨
(ta som ex när militärligan härjade i landet på 90-talet,dom hade en ksp58 i sin arsenal)

tredje undran...Hur gör polisen i sådana fall då deras eldkraft är svag mot kriminella element ?.
(om det nu skulle bli eldstrid,kan ju hända)

Vore kul att höra era tankar om detta ?.
Polisen (inte bara NI) har tillgång till Heckler & Koch MP5, den särskila polisvarianten (enkelskott) av AK5B (CGA5P) och till understödsvapen i form av L96A1 (PSG90) och dessutom håller man på att bråka om att få ha Barrett M82A1 (AG90). K-pist m45 försvann ur organisationen efter utvärderingen av insatsen efter Malexandermorden.

Därutöver har man tillgång till distraktionsgranater och tårgas samt givetvis till pepparsprej, batong och pickadol. Försökt luska en del och det verkar som att både teleskopsbatongen och den vita klassiska fortfarande används.

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Re: nationella insatsstyrkan polisstyrka eller halvmilitär

Inlägg av Per Andersson » 25 juli 2008, 22:47

AG90?

Undra hur tankegångarna gått för att motivera det?

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: nationella insatsstyrkan polisstyrka eller halvmilitär

Inlägg av Wooster » 25 juli 2008, 23:59

My mistake - man har aldrig haft AG90, det är PSG90 man bråkar om att få behålla.

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: nationella insatsstyrkan polisstyrka eller halvmilitär

Inlägg av NIL » 26 juli 2008, 09:29

Wooster skrev:My mistake - man har aldrig haft AG90, det är PSG90 man bråkar om att få behålla.
För mig ny information, vad gör PSG 90 så kontroversiell...den finns väl även i piketens arsenal?
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: nationella insatsstyrkan polisstyrka eller halvmilitär

Inlägg av Wooster » 26 juli 2008, 12:01

NIL skrev:
Wooster skrev:My mistake - man har aldrig haft AG90, det är PSG90 man bråkar om att få behålla.
För mig ny information, vad gör PSG 90 så kontroversiell...den finns väl även i piketens arsenal?
Som jag förstått det gällde bråket först hela polisen, nu har man mjuknat kring NI men vill ta bort den från piketen. Orsaken är att man anser kostnaderna för vapen och träning med vapensystemet alldeles för höga i relation till behovet av systemet (som polisledningen menade att det var obefintligt).
Senast redigerad av 1 Wooster, redigerad totalt 26 gånger.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: nationella insatsstyrkan polisstyrka eller halvmilitär

Inlägg av MD650 » 26 juli 2008, 12:22

Kan tänka mig att etiska rådet :roll: har haft synpunkter på att polisen är för "tungt" beväpnade.
De tycker ju att polisuniformen är för militärisk och att polisen inte får ha s.k. spotthuva för att skydda sig då det räknas som kränkande.
:)

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Re: nationella insatsstyrkan polisstyrka eller halvmilitär

Inlägg av J.K Nilsson » 24 augusti 2008, 22:43

Wooster skrev:Orsaken är att man anser kostnaderna för vapen och träning med vapensystemet alldeles för höga i relation till behovet av systemet (som polisledningen menade att det var obefintligt).
Höga kostnader för ett sketet jaktgevär. 8O Anställ älgjägare så har man väll tjänat 4/5 av kostnaden för träning.

J.K Nilsson

Skriv svar