Politiska Poliser

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
AT_Stalky
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 9 september 2004, 23:36
Ort: Jönköping

Re: Politiska Poliser

Inlägg av AT_Stalky » 2 juli 2008, 01:02

Hej

Hm... Dalarna? Var det direkt efter 9 april 1940 i så fall?

Jo då så var det iaf under Vinterkriget, 1939-40. Man direktinkallade kommunister i norrland. Bland dessa fanns ledande kommunister (redaktörer? från Norrskensflamman etc). Men de blev också förflyttade dit efter inkallelsen. Man hade problem, då inte bara kommunister som agiterade hamnade där, även bråkstakar eller sådana man inte ville ha i förbandet av någon anledning skickades dit etc. (det finns en bra om än tendensiös bok i ämnet som beskriver Storsien ”från insidan”, den heter ”Första arbetskompaniet i Storsien”, den är helt klart läsvärd)

Man skall inte glömma att vid detta tillfälle var Nazisterna och Kommunisterna bästa vänner, och socialdemokraterna var den gemensamma fienden. (Se, Molotov Ribbentrop pakten samt artiklar i Svensk kommunistisk press under denna tid fram till sommaren 1941) Där emot hemförlovades Storsien AK straxt efter fredslutet (vinterkriget).

Sedan blev det bättre ordning, visserligen startade AK igen iom 9 april 1940, men dessa kom aldrig upp i några större antal mannar, då Sköld tryckte på och grep in, det innebar att endast de som verkligen agiterade skulle till AK, vad jag ->minns<- från Karl Molins utmärkta bok i ämnet så direktinkallades inte någon från och med sommaren 1940?

Man satte upp 2 AK, ett för I. & III. Fördelningen samt ett för II. & IV fördelningen. Jag vill minnas att de två slogs ihop i ett senare tillfälle 1942?, då de endast hade något 10-20tal mannar vid respektive AK?
Man hade också ett AK vid I17 för övriga störande element, asociala, missnöjesspridare, bråkstakar kriminella, etc, detta AK översteg aldrig 60 mannar.
Vad jag läser i Sveriges Militär beredskap 1939-45 (militärhögskolan) så hade AK flera effekter, ytterlighetspartierna, kommunister /nazister, bråkstakar etc förstod att det inte var en bra ide att agitera på förläggningar. ”Blotta förekomsten av detta förband synes ha verksamt bidragit till att betaga orosstiftare lusten att bedriva propaganda (i förläggningarna)”.
Där emot skulle vid krigsfall Sovjet skulle en direktinkallelse ske, 3000-3500 kommunister skulle till 10 AK. Samma sak vid krigsfall Tyskland då de fåtaliga nazisterna man hade skulle till ett AK.

Wilkman

Axial
Medlem
Inlägg: 565
Blev medlem: 21 mars 2006, 21:09
Ort: Dalasocken

Re: Politiska Poliser

Inlägg av Axial » 3 juli 2008, 20:03

AT_Stalky skrev:Hej

Hm... Dalarna? Var det direkt efter 9 april 1940 i så fall?
(---)
Wilkman
Hej!
Njae. Enligt förut nämnda bok/häfte (78 sidor) så rör det sig om ett arbetskompani förlagt i läger i Härjedalen 1941-42. Något oklart varför man valt att ta med det i skriften men jag antar att det beror på närheten till Särna. Jag fular lite och skriver av hela notisen nedan så får du värdera det hela själv, du verkar mer insatt i ämnet än jag.
Men i själva Dalarna har det inte förrekommit några sådana läger eller kompanier om man får tro skriften.
LÄGRET I LÖVNÄSVALLEN
Cirka 20 kilometer ostnordost Särna, i Härjedalen, ligger Lövnäsvallen. Där var Arbetskompani L 5 grupperat mellan 1941-1942. Trots att Särna var närmaste större större samhälle, var benämningen Sveglägret.
Lägret var ett sådant läger som "normalt" förknippas med Norrland, (Storsien, Granhult). Det vill säga ett läger, i militär regi, som hade till uppgift att isolera svenska värnpliktiga kommunister från "normal" militär verksamhet. Lägret var således ett tvångsläger för sådana som vid den tiden ansågs vara "oliktänkande".
Inkallelse till lägret skedde medelst vanlig militär inkallelseorder. På lägret försökte man, för syns skull, skapa meningsfyllda uppgifter av militärt värde.
För de cirka 70 inkallade till Lövnäsvallen bestod denna uppgift i att bryta en väg mot Särna, via Haptorpsbygget. Arbetsmotiveringen var väl inte den bästa, varför endast någon kilometer vägbrytning utfördes. Efter kriget färdigställdes vägen, men då med delvis annan sträckning.
Särna berördes mycket litet av Sveglägret. Förmodligen därför att bilväg dit då saknades. Då lägret avvecklades förslyttades kvarvarande till ett annat Arbetskompani, vid Grytan i Jämtland.
(Ur förut nämnda publikation, sidan 74. Författare/faktainsamlare: Håkan Carle och Bengt Edebrand (1940-2003). Redaktör: Jan-Ola Nyström.)
EDIT: bommade en parentes.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Politiska Poliser

Inlägg av mrsund » 21 juli 2015, 14:23

Axial skrev:
Att det funnits någon form av informationsinhämtning om enskilda individer, baserad på politiska åsikter, står väl tämligen klart. Ett antal värnpliktiga placerades ju i särskilda arbetskompanier under beredskapen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rf% ... rldskriget
Däremot vet jag inte om dessa åtgärder kan härröras till någon slags "politisk polis" i form av en särskild avdelad styrka inom krigsmakten.


Min morfar som var kommunist blev placerad som kock i ett skogshuggarelag nånstans i Sverige under denna tid om jag minns rätt så blev även uppgifter om hans politiska åsikt utlämnad till USA, han nekades inresa dit under senast under 70-talet.

Skriv svar