Artilleritraktor m/43 i pansarbrigaderna

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
Fredrik_B
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 19 januari 2008, 09:32
Ort: Sweden

Artilleritraktor m/43 i pansarbrigaderna

Inlägg av Fredrik_B » 27 januari 2008, 14:30

Hej!

Jag har sett att detta fordon har diskuterats lite tidigare, tråden gick dock lite hit och dit och hanterade de flesta artilleritraktorer vi har haft.

Min nya fundering som jag inte hittar svar på är vad som hände med organisationen av pansardivisionen i pansarbrigaderna när antalet brigader ökades till 6 med org 49. I org 43 hade pansardivisionen (artilleridivisionen) 26 stycken arttrak m/43, med tre pansarbrigader blir detta 78 fordon, totalt tillverkades 108 så vitt jag vet.
Vad hände sedan i org 49, antalet dragare kan inte har räckt till. Utgick de då helt eller utrustades vissa pansarbrigader med dem.

Min misstanke är att de var kvar i vissa pansarbrigader fram till den temporära organisationen med centurionvagnarna omkring 1956, vad tror ni? .. eller "vet" vore ju ändå bättre =)

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Artilleritraktor m/43

Inlägg av Stellan Bojerud » 28 januari 2008, 06:47

Pansardivisionerna (d v s pansarhaubitsbataljonerna) hade 12 st 10,5 cm haubits m/39. Det behövdes alltså 12 artilleritraktorer per brigad = 72 st för sex brigader. Detta gäller dragfordon till pjäser. Sedan behövs även ammunitionsfordon. Två per batteri = sex per bataljon. Summa alltså 18 artilleritraktorer per brigad vilket för sex brigader ger summan 108.

Artilleritraktorerna m/43 utgick ur organisationen 1955-56 och ersattes av lastterrängbilar.

Fredrik_B
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 19 januari 2008, 09:32
Ort: Sweden

Inlägg av Fredrik_B » 29 januari 2008, 21:41

Ah, jo det är ju en logisk föklaring att de minskade antal vagnar i brigaderna.

/Fredrik B

Skriv svar