Personbilar i försvaret under 80-talet

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Fredrik_B
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 19 januari 2008, 09:32
Ort: Sweden

Personbilar i försvaret under 80-talet

Inlägg av Fredrik_B » 19 januari 2008, 19:55

Hej!

Jag har suttit och kollat igenom ett antal organisationstabeller för svenska förband under 80-talet på http://www.tdg.nu/swedish_armed_forces/.

I förbanden så står det att pb 3 pass kombi, pb 4 pass kombi och pb 6 pass kombi ingår. Jag har klurat ut att pb 6 pass kombi lär vara en VW buss. Sedan är det ju ganska självklart att 3 eller 4 passageraren är en volvo 245 eller motsvarande volvomodell, frågan är bara om det är 3:an eller 4:an som är volvo och vad är då den andra?

Någon som sitter inne med kunskapen eller några teorier?

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Bjernevik » 19 januari 2008, 20:41

Pb 4 pass kombi är i alla fall Volvo 245 motsv. Som du säkert vet så är det i de allra flesta fall frågan om fordon som skulle inkallas vid mobilisering, så pb 3 pass kan ju vara ett antal olika modeller.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 20 januari 2008, 04:10

pbil 3 pass motsvara en gammal Saab "combi" (96??) alltså en liten mindre bil än en Volvo 145/245.
:)

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Pb 3 pass kombi

Inlägg av Stellan Bojerud » 20 januari 2008, 11:26

Har aldrig träffat på någon Pb 3 pass kombi. Bara 3 pass rätt och slätt. Pb 4 pass kombi var som sagt vanligen Volvo kombi. Pb 6 pass kombi var vanligen VW-buss, men kunde även vara t ex Ford.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Personbilar

Inlägg av Stellan Bojerud » 20 januari 2008, 11:39

På 1950-1970 talen köpte armén in ett begränsat antal personbilar och kombibilar för att kunna vidmakthålla verkstadskompetens på dessa typer. Dessa var försedda med taklucka för flygvarnare.

Under KFÖ inhyrdes civila fordon.

Regionala Motorförråd (RMF) hade äldre "civila" stamfordon, som användes vid KFÖ.

Som Pb 3 pass har jag haft Volvo Pv 444 och senare, Volvo Amazon och SAAB 900 (?) samt VW-bubbla.

Pb 4 pass kombi har jag upplevt i form av Volvo Pv 444 o dyl, Volkswagen 1100, Volvo Amazon, Volvo senare serier, senast V 70. Under KFÖ 1986 hade vi Toyota combi.

Pb 6 pass kombi har nästan uteslutande varit VW-bussar, men jag vill minnas att den typ av Ford vi fick vid några tillfällen hette Ford Transit. Den sistnämnda benämndes även Pb 8 pass kombi.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Inlägg av a81 » 20 januari 2008, 18:46

Bjernevik skrev:Som du säkert vet så är det i de allra flesta fall frågan om fordon som skulle inkallas vid mobilisering, så pb 3 pass kan ju vara ett antal olika modeller.
Hur fungerade detta egentligen? Vilka bilar blev uttagna?

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 20 januari 2008, 19:14

Saab 96 är en sedanmodell med plats för fyra-fem personer utan stridsutrustning, dvs tre personer med. Saab 95 är kombiversionen, plats för sju utan utrustning men kanske fyra med. V4 är ett vanligare namn i folkmun på modellen.

En Saab 900 klarar nog nästan lika mycket som en 245, om det inte gäller mycket skrymmande gods.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Biluttagning

Inlägg av Stellan Bojerud » 21 januari 2008, 05:50

a81 skrev:
Bjernevik skrev:Som du säkert vet så är det i de allra flesta fall frågan om fordon som skulle inkallas vid mobilisering, så pb 3 pass kan ju vara ett antal olika modeller.
Hur fungerade detta egentligen? Vilka bilar blev uttagna?
1. Försvarsmakten anmälde till bilregistret önskat antal och typer.
2. När passande biltyp nyregistrerades blev fordonet ifråga krigsplacerat och ägaren fick krigsplaceringsorder. Detta gällde såväl privatbilar som fordon ägda av företag.
3. När fordonet blev för gammalt ersattes det av ett nytt enl punkt 2.
4. Vid mobilisering skulle ägaren låta lämna fordonet på en i krigsplaceringsordern angiven avlämningsplats (A-plats).
5. Nya fordon som fanns hos tillverkare eller bilförsäljare och som inte var registrerade var inte heller krigsplacerade utan utgjorde en reserv, som kunde ianspråktas vid behov.
6. Lastbilar var den "trånga sektorn". Försvaret ville ha lastbilar i storleksordningen 4-6 ton, men den civila utvecklingen gick dels mot lättare distributionsbilar och dels mot tunga långtradare (motsvarande).

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Biluttagning

Inlägg av a81 » 21 januari 2008, 20:17

Stellan Bojerud skrev: 1. Försvarsmakten anmälde till bilregistret önskat antal och typer.
2. När passande biltyp nyregistrerades blev fordonet ifråga krigsplacerat och ägaren fick krigsplaceringsorder. Detta gällde såväl privatbilar som fordon ägda av företag.
3. När fordonet blev för gammalt ersattes det av ett nytt enl punkt 2.
4. Vid mobilisering skulle ägaren låta lämna fordonet på en i krigsplaceringsordern angiven avlämningsplats (A-plats).
5. Nya fordon som fanns hos tillverkare eller bilförsäljare och som inte var registrerade var inte heller krigsplacerade utan utgjorde en reserv, som kunde ianspråktas vid behov.
6. Lastbilar var den "trånga sektorn". Försvaret ville ha lastbilar i storleksordningen 4-6 ton, men den civila utvecklingen gick dels mot lättare distributionsbilar och dels mot tunga långtradare (motsvarande).
Ungefär hur många år var en bil krigsplacerad? Jag har nämligen för mig att en Saab 900, som mina föräldrar ägde på 1980-talet, var eller hade varit krigsplacerad. Bilen måste ha varit 4-5 år när de köpte den i mitten av 1980-talet och 11 år när den såldes i början av 1990-talet.

Hur länge fanns systemet med krigsplacering av bilar kvar? (Antar att det är avskaffat i dag.)

Fanns det någon typ av ersättning om bilen skulle ha blivit inkallad? Skulle man ha fått tillbaka den? Påverkade det på något sätt andrahandsvärdet att bilen var krigsplacerad? Hur fungerade det om man t ex sålde bilen till en helt annan del av landet?

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Biluttagning

Inlägg av Stellan Bojerud » 24 januari 2008, 15:42

Hur länge en bil var krigsplacerad vet jag inte, men gissningsvis ca tio år.

Uttagningssystemet torde finnas kvar i form av lagstiftning och regelverk, men inte utnyttjat sedan omkring 2000.

Ersättning utgick och bilarna skulle återlämnas försåvitt de inte förstörts genom krigshandling eller olyckshändelse.

Bil som såldes över en milogräns blev krigsplacerad i det nya milot om behov förelåg. I det gamla milot uttogs nytt fordon.

Systemet hade eftersläpning. När jag 1986 kontrollerade de uttagna fordonen till mitt krigsförband vidade sig två fordon (båda ägda av Täby Galopp) vara skrotade sedan ca två år.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Inlägg av mrsund » 24 januari 2008, 18:40

Förekom det aldrig något prat officerare emellan att "när det blir krig så struntar vi i Volvon och tar den där häftiga Jeepen grannen har".

En väldigt informativ tråd, Sverige måste verkligen ha haft ett av de mest avancerade mobiliseringsystemen i världen.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 24 januari 2008, 18:53

mrsund skrev:Förekom det aldrig något prat officerare emellan att "när det blir krig så struntar vi i Volvon och tar den där häftiga Jeepen grannen har".

.
På den gamla goda tiden d.v.s. under invasionsförsvaret så fanns det inte så många häftiga jeepar. Jag har aldrig stött på det resonemanget.
:)
Senast redigerad av 1 MD650, redigerad totalt 25 gånger.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3790
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Inlägg av millgard » 24 januari 2008, 19:47

Dessutom riskerade den "häftiga jeepen" att stå utan reservdelar och nödvändiga oljor osv efter ganska kort tid.

Underhållet var Sveriges starkaste punkt skulle jag tro.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Häftiga Jeepar

Inlägg av Stellan Bojerud » 25 januari 2008, 09:26

De fåtaliga privatägda fyrhjulsdrivna bilar som då fanns höll försvaret mycket noga reda på. De krigsplacerades i bat spaningsplutoner i IB 66 R resp IB 66 M.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Stellan Bojerud » 25 januari 2008, 10:16

mrsund skrev:Sverige måste verkligen ha haft ett av de mest avancerade mobiliseringsystemen i världen.
Förvisso. Men Israel och Schweiz hade ännu "vassare" system. Finnarnas system liknade det svenska. Eller rättare sagt det svenska var en utveckling av det som finnarna hade före och under VK 2. Därefter fick finnarna vissa restriktioner genom avtalen med SSSR.

Skriv svar