Skjutning med stridsladdad ammunition?

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
peter bjurman
Medlem
Inlägg: 306
Blev medlem: 23 november 2006, 13:46
Ort: Stockholm

Skjutning med stridsladdad ammunition?

Inlägg av peter bjurman » 2 januari 2008, 08:56

Vilka regler har gällt vid skjutning med grg,pskott,strv?När jag gjorde lumpen-85 fick man bara skjuta barlastad am.När grg skulle demonstreras med stridsladdad granat kom FMV med en rigg för att fjärrmanövrera grg.En bekant som gjorde lumpen några år tidigare påstår att dom sköt sgr och rsv med grg och skarpt pansarskott! mvh Peter

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Skjutning med stridsladdad ammunition?

Inlägg av MD650 » 2 januari 2008, 09:51

peter bjurman skrev:Vilka regler har gällt vid skjutning med grg,pskott,strv?När jag gjorde lumpen-85 fick man bara skjuta barlastad am.När grg skulle demonstreras med stridsladdad granat kom FMV med en rigg för att fjärrmanövrera grg.En bekant som gjorde lumpen några år tidigare påstår att dom sköt sgr och rsv med grg och skarpt pansarskott! mvh Peter
SäkI har blivit mer generös senare åren vilket medger att Du får (under vissa förutsättningar) skjuta skarp granat från axel.
:)

Användarvisningsbild
larsleo
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 1 juni 2002, 12:22
Ort: norröver sägs det

Inlägg av larsleo » 2 januari 2008, 11:37

det är väl den nya spränggranaten man får skjuta tillsammans med rsv och rök. Den gamla sgr/58 (?) gäller det fortfarande skottstol har jag för mig..

Skarpt med både granatgevär och Grg är ofta skolskjutningar motsv undantag rök till grg.

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Inlägg av Fredrik Andersson » 2 januari 2008, 11:59

Vi sköt EN skarp fullbumpa under min GU 1990. Det blev lottdragning om vem som skulle få förmånen att avfyra skottet. Killen som slutligen fick skjuta fick bristningar i blodkärlen på hela högersidan...

Användarvisningsbild
larsleo
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 1 juni 2002, 12:22
Ort: norröver sägs det

Inlägg av larsleo » 2 januari 2008, 12:24

Numera så skjuts det en hel del "fullbumpa" och även rök ute på förbanden. Med begränsningen max 6 st skott per dygn..

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2809
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Inlägg av ola » 2 januari 2008, 14:57

Jag måste inflika i Larsleos insändare...

När jag gjorde vpl så sköt vi "fullbumpa" upp till 20ggr o. rök på grg på ett dygn... (man hade blodsmak i mun o. näsa..även huvet var tomt eft all tryck o. smällandet)
detta var 96-97....

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Inlägg: 1579
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:03
Ort: Mullsjö
Kontakt:

Inlägg av Thord Wedman » 2 januari 2008, 15:20

Sgt 83 Pluton skrev:Vi sköt EN skarp fullbumpa under min GU 1990. Det blev lottdragning om vem som skulle få förmånen att avfyra skottet. Killen som slutligen fick skjuta fick bristningar i blodkärlen på hela högersidan...
Vilket vapen pratar du om?
Har svårt att tro detta om grg eller p-skott då det inte skiljer speciellt mycket i drivladdning mellan barlastad och stridsladdad ammunition.
P-skott skiljer inget och grg endast något.

/Thord

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2809
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Inlägg av ola » 2 januari 2008, 15:35

pvrbt 56...fick vi 96-97 på våran pluton skjuta enbart 4 robotar...

När det gällde grg "fullbumpa" så menas det nog med betongfyllning...där tror ja det va upp till 10st per dag..
men där sköt vi oftast det dubbla (därav blodsmak m.m.)

När det gällde p-skott så fick vi ej skjuta skarpt pga att inliggande FN-bataljon fick skjuta inför mission o. vi såg
en visning o. den gjordes från skjutbänk...

Användarvisningsbild
larsleo
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 1 juni 2002, 12:22
Ort: norröver sägs det

Inlägg av larsleo » 2 januari 2008, 20:05

ola skrev:Jag måste inflika i Larsleos insändare...

När jag gjorde vpl så sköt vi "fullbumpa" upp till 20ggr o. rök på grg på ett dygn... (man hade blodsmak i mun o. näsa..även huvet var tomt eft all tryck o. smällandet)
detta var 96-97....
Då fick man skjuta obegränsat mer eller mindre.. 2004 kom dock en regel om att man max får skjuta 6 st per dygn

ang p-skott så är det pskott som är röntgade som får skjutas från axeln.. övriga skjuts från skottsol i fredstid.

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2809
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Inlägg av ola » 2 januari 2008, 20:15

va vi för dyra i drift 96-97 så dom är tvungna att dra ner till 6 "fullbumpa" per dygn "hahahaha"...

Hur kommer det sig att man får bara dra iväg 6st per dygn numera då ???.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 2 januari 2008, 20:18

ola skrev:va vi för dyra i drift 96-97 så dom är tvungna att dra ner till 6 "fullbumpa" per dygn "hahahaha"...

Hur kommer det sig att man får bara dra iväg 6st per dygn numera då ???.
Tryckpåkänningarna på personalen.
:)

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2809
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Inlägg av ola » 2 januari 2008, 20:22

ahaaaa...de enda ja märkte va blodsmaken o. att huvet va borta efter 15-20 skott....
jag är utbildad pansardödare...


angående p-skott,,, så får utbildande FN-enheter skjuta skarpa p-skott o. ammo till grg

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Inlägg av Fredrik Andersson » 2 januari 2008, 23:19

Thord Wedman skrev: Vilket vapen pratar du om?
Har svårt att tro detta om grg eller p-skott då det inte skiljer speciellt mycket i drivladdning mellan barlastad och stridsladdad ammunition.
P-skott skiljer inget och grg endast något.
/Thord
Det var gamla hederliga grg m/48. Vill minnas att löjtnanten förklarade bristningarna med att han inte legat i rätt vinkel vid avfyrningen och att han då hamnat i "utblåset". Har för mig att laddaren rensade näsan från allt existerande snor, men där är jag osäker så det får ni väl ta som en anekdot.

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Per Andersson » 3 januari 2008, 02:03

ola skrev: angående p-skott,,, så får utbildande FN-enheter skjuta skarpa p-skott o. ammo till grg
Inte bara FN-enheter.

Västerbottens HV har fått skjuta skarp spräng- och spårljuspansarspräng till GRG och skarpt P-skott på Tåme skjutfält åtminstone de sist fyra åren. Vi är förmodligen inte de enda.

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Inlägg: 1579
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:03
Ort: Mullsjö
Kontakt:

Inlägg av Thord Wedman » 3 januari 2008, 14:00

Sgt 83 Pluton skrev:
Thord Wedman skrev: Vilket vapen pratar du om?
Har svårt att tro detta om grg eller p-skott då det inte skiljer speciellt mycket i drivladdning mellan barlastad och stridsladdad ammunition.
P-skott skiljer inget och grg endast något.
/Thord
Det var gamla hederliga grg m/48. Vill minnas att löjtnanten förklarade bristningarna med att han inte legat i rätt vinkel vid avfyrningen och att han då hamnat i "utblåset". Har för mig att laddaren rensade näsan från allt existerande snor, men där är jag osäker så det får ni väl ta som en anekdot.
Ok, då är jag med.
Det lät på dig som att det skulle vara pga den stridsladdade ammunitionen men då var det alltså ett handhavandefel som lika gärna kunnat inträffa med barlastad ammunition.

/Thord

Skriv svar