Signalcentrum

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
Simon_HBG
Medlem
Inlägg: 596
Blev medlem: 16 maj 2002, 23:15
Ort: Skåne

Signalcentrum

Inlägg av Simon_HBG » 29 oktober 2007, 11:54

Någon som har koll på Signalcentrum här på forumet ? Skulle vilja veta lite om dess historia och bakgrund.

Tror SignalC kan knytas till Enköping där även LedC och TSS fanns. Men vad har dessa tre för samband ?

Totalförsvarets signalskyddsskola (TSS), lokaliserat till Ledningsregementet i Enköping. Skolan hette före 1968 Statens Signalskyddsnämnds skola (SNS).

Ledningsskolan, LedS. 1999-2000 var namnet Ledningscentrum (LedC), 1998-1999 Stabs- och sambandsskolan (StabSbS) och 1991-1997 Arméns lednings- och sambandscentrum (LSC).

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Signalcentrum

Inlägg av MD650 » 29 oktober 2007, 11:56

Tror SignalC kan knytas till Enköping där även LedC och TSS fanns. Men vad har dessa tre för samband ?
Samband är just det som är sambandet mellan de tre .... ;) (kunde inte låta bli)

:)

Simon_HBG
Medlem
Inlägg: 596
Blev medlem: 16 maj 2002, 23:15
Ort: Skåne

Inlägg av Simon_HBG » 29 oktober 2007, 12:00

Haha, jo, tyckte väl att jag var lite fyndig när jag ställde den frågan :D

Användarvisningsbild
cbdurietz
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 5 augusti 2003, 02:32
Ort: Stockholm

Inlägg av cbdurietz » 13 januari 2008, 13:28

Jag tycker det låter lite som att man har blandat äpplen och päron. Jag har inte världens bästa minne, men jag gjorde åtminstone lumpen på StabSbS 1988-1989.

StabSbS var då en del av det som jag vill minnas hette LSC. LSC sysslade med en del projektarbeten och tog fram "best practices" rörande lednings- och sambandsverksamhet. Som jag förstod det hade de nära kontakt med bland annat FMV och möjligtvis även FOA.

StabSbS var arméns centraliserade skola för stabsassistenter och transportledarassistenter på högre stab. Vi var alltså inte knutna till något specifikt vapenslag, utan hade armékragspeglar. Eftersom vi var värnpliktiga och inte anställda så ordnades förläggning på S1 eftersom LSC befann sig inne på S1 regementsområde. Sålunda var vi underställda S1 enbart ur ett förläggningsperspektiv. I övrigt sorterade vi direkt under Armén genom LSC och respektive Milo.

Skriv svar