Träskodda kanaler för motortorpedbåtar
Träskodda kanaler för motortorpedbåtar
Fick höra att det skulla finnas "träskodda" kanaler/rännor för motortorpedbåtar i syfte att kunna framrycka genom trånga passager i skärgården utanför Muskö/Berga. Nån som vet något mer om detta?
- peter bjurman
- Medlem
- Inlägg: 306
- Blev medlem: 23 november 2006, 13:46
- Ort: Stockholm
-
- Tidigare medlem
- Inlägg: 923
- Blev medlem: 30 mars 2007, 18:58
- Ort: Frankrike
När en bât ligger i det närmaste stilla i vattnet är roderverkan i stort sett obefintlig. Bâten är i det lâget mycket känslig för t.ex. pâverkan frân vind och vattenstrômmar. Dârför brukar man runt exempelvis slussbassänger och kanalmynningar anlâgga dykdalber ute i vattnet mot vilka bâtarna vid behov kan fângas upp och s.a.s. hâllas i läge. Dykdalberna kan sedan förbindas inbördes och med land via avbärare sâ att sammanhângande stöd i sidled erhâlles. Förutsâttningen fôr att anordningar av det hâr slaget skall kunna motstâ uppkommande krafter är bâtarna hâller ytterst lâg fart och inte har alltför stort deplacement.
Jag hâller inte för osannolikt att det pâ nâgon plats i skârgârden funnits motsvarande anordningar för att hjälpa fram just torpedbâtar. Dragets kanal mellan Torö och Öja kan ha varit en sâdan plats. Däremot vore det vanvettigt att försöka gâ fram med pansarskepp i den sortens trânga farleder. Här vore redan masskrafterna alldeles fôr stora, även vid lâgsta fart. I sâdana fall brukar det vara nödvândigt att sâtta in bogserbâtar. Detta är dock föga fältmâssigt. "Skeppen" krävde därför fritt vatten och betydande manöverutrymme.
Jag hâller inte för osannolikt att det pâ nâgon plats i skârgârden funnits motsvarande anordningar för att hjälpa fram just torpedbâtar. Dragets kanal mellan Torö och Öja kan ha varit en sâdan plats. Däremot vore det vanvettigt att försöka gâ fram med pansarskepp i den sortens trânga farleder. Här vore redan masskrafterna alldeles fôr stora, även vid lâgsta fart. I sâdana fall brukar det vara nödvândigt att sâtta in bogserbâtar. Detta är dock föga fältmâssigt. "Skeppen" krävde därför fritt vatten och betydande manöverutrymme.
- peter bjurman
- Medlem
- Inlägg: 306
- Blev medlem: 23 november 2006, 13:46
- Ort: Stockholm
Det enda ställe jag känner till som skulle kunna passa är Järnholmsund nordöstra mysingen vid Långbäling ungefär, trästockarna var nog egentligen till för att undvika att sten och annat rasade ner i sundet pga svall, snarare än att möjliggöra vallning ut genom sundet. Utpassage Järnholmsund i hög fart är fint. Tror Psilander kommer att kunna yttra sig i denna fråga...
Att det skulle behövas för att Mtb:erna inte skulle slå emot land tvivlar jag på. Fartrekord i Göta kanal med Mtb lär vara 45 kn, dock oklart i vilken del av kanalen detta sattes...
Att det skulle behövas för att Mtb:erna inte skulle slå emot land tvivlar jag på. Fartrekord i Göta kanal med Mtb lär vara 45 kn, dock oklart i vilken del av kanalen detta sattes...
-
- Tidigare medlem
- Inlägg: 923
- Blev medlem: 30 mars 2007, 18:58
- Ort: Frankrike
Helt râtt. De här "sidostöden" finns inte för att möjliggöra en "snabbare" passage utan fôr att medge en "sâker" passage. De är bra att ha just i de situationer dâ fartyget av andra skäl mâste röra sig sâ lângsamt att roderverkan är ytterst dâlig och där det samtidigt vore bevis pâ dâligt sjômanskap att försöka köra sâ snabbt att det funnes hygglig roderverkan.
I det läget vore det nâmligen andra säkerhetsmarginaler som inte skulle kunna upprâtthâllas. Typexemplet är att frân öppet vatten gâ in i en trâng kanal. Här är det bra med en "tratt", att i värsta fall kunna stödja sig emot.
Detta dock, i sâ fall, ytterst försiktigt.
I det läget vore det nâmligen andra säkerhetsmarginaler som inte skulle kunna upprâtthâllas. Typexemplet är att frân öppet vatten gâ in i en trâng kanal. Här är det bra med en "tratt", att i värsta fall kunna stödja sig emot.
Detta dock, i sâ fall, ytterst försiktigt.
Stivne skrev:Det enda ställe jag känner till som skulle kunna passa är Järnholmsund nordöstra mysingen vid Långbäling ungefär, trästockarna var nog egentligen till för att undvika att sten och annat rasade ner i sundet pga svall, snarare än att möjliggöra vallning ut genom sundet. Utpassage Järnholmsund i hög fart är fint. Tror Psilander kommer att kunna yttra sig i denna fråga...
Att det skulle behövas för att Mtb:erna inte skulle slå emot land tvivlar jag på. Fartrekord i Göta kanal med Mtb lär vara 45 kn, dock oklart i vilken del av kanalen detta sattes...
Visst är det vackert med Järnholm i fullt blås.(förutom när man har kanotister smygande längs klipporna)
Ja, eller så använder man sig spakarna istället för rodret för att gira, det är ju i princip normallfallet på alla militära flytetyg i samband med manöver i trånga utrymmen. I mitt tycke så låter idén om att man skall "stödja sig" på träskodda "sidostöd" som ett utmärkt sätt att knäcka spant även i låga farter.Spaningsledaren skrev:Helt râtt. De här "sidostöden" finns inte för att möjliggöra en "snabbare" passage utan fôr att medge en "sâker" passage. De är bra att ha just i de situationer dâ fartyget av andra skäl mâste röra sig sâ lângsamt att roderverkan är ytterst dâlig och där det samtidigt vore bevis pâ dâligt sjômanskap att försöka köra sâ snabbt att det funnes hygglig roderverkan.
I det läget vore det nâmligen andra säkerhetsmarginaler som inte skulle kunna upprâtthâllas. Typexemplet är att frân öppet vatten gâ in i en trâng kanal. Här är det bra med en "tratt", att i värsta fall kunna stödja sig emot.
Detta dock, i sâ fall, ytterst försiktigt.