Träskodda kanaler för motortorpedbåtar

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Träskodda kanaler för motortorpedbåtar

Inlägg av MD650 » 2 september 2007, 22:27

Fick höra att det skulla finnas "träskodda" kanaler/rännor för motortorpedbåtar i syfte att kunna framrycka genom trånga passager i skärgården utanför Muskö/Berga. Nån som vet något mer om detta?
:)

Användarvisningsbild
peter bjurman
Medlem
Inlägg: 306
Blev medlem: 23 november 2006, 13:46
Ort: Stockholm

Inlägg av peter bjurman » 4 september 2007, 07:23

Har läst någonstans att en del trånga sund kläddes med stockar på sidorna för att de större fartygen (pansarskepp) skulle ta sig snabbare ut. mvh Peter

Spaningsledaren
Tidigare medlem
Inlägg: 923
Blev medlem: 30 mars 2007, 18:58
Ort: Frankrike

Inlägg av Spaningsledaren » 4 september 2007, 18:07

När en bât ligger i det närmaste stilla i vattnet är roderverkan i stort sett obefintlig. Bâten är i det lâget mycket känslig för t.ex. pâverkan frân vind och vattenstrômmar. Dârför brukar man runt exempelvis slussbassänger och kanalmynningar anlâgga dykdalber ute i vattnet mot vilka bâtarna vid behov kan fângas upp och s.a.s. hâllas i läge. Dykdalberna kan sedan förbindas inbördes och med land via avbärare sâ att sammanhângande stöd i sidled erhâlles. Förutsâttningen fôr att anordningar av det hâr slaget skall kunna motstâ uppkommande krafter är bâtarna hâller ytterst lâg fart och inte har alltför stort deplacement.

Jag hâller inte för osannolikt att det pâ nâgon plats i skârgârden funnits motsvarande anordningar för att hjälpa fram just torpedbâtar. Dragets kanal mellan Torö och Öja kan ha varit en sâdan plats. Däremot vore det vanvettigt att försöka gâ fram med pansarskepp i den sortens trânga farleder. Här vore redan masskrafterna alldeles fôr stora, även vid lâgsta fart. I sâdana fall brukar det vara nödvândigt att sâtta in bogserbâtar. Detta är dock föga fältmâssigt. "Skeppen" krävde därför fritt vatten och betydande manöverutrymme.

Användarvisningsbild
peter bjurman
Medlem
Inlägg: 306
Blev medlem: 23 november 2006, 13:46
Ort: Stockholm

Inlägg av peter bjurman » 6 september 2007, 14:10

En träklädd passage ligger norr om Muskö mot Björnholmen och Gersholmen (Björnholmssund) Kanske inte för pansarskepp men för större fartyg än torpedbåtar. mvh Peter

Stivne
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 26 september 2005, 20:58
Ort: Skåne

Inlägg av Stivne » 6 september 2007, 20:15

Det enda ställe jag känner till som skulle kunna passa är Järnholmsund nordöstra mysingen vid Långbäling ungefär, trästockarna var nog egentligen till för att undvika att sten och annat rasade ner i sundet pga svall, snarare än att möjliggöra vallning ut genom sundet. Utpassage Järnholmsund i hög fart är fint. Tror Psilander kommer att kunna yttra sig i denna fråga...

Att det skulle behövas för att Mtb:erna inte skulle slå emot land tvivlar jag på. Fartrekord i Göta kanal med Mtb lär vara 45 kn, dock oklart i vilken del av kanalen detta sattes...

Spaningsledaren
Tidigare medlem
Inlägg: 923
Blev medlem: 30 mars 2007, 18:58
Ort: Frankrike

Inlägg av Spaningsledaren » 6 september 2007, 20:32

Helt râtt. De här "sidostöden" finns inte för att möjliggöra en "snabbare" passage utan fôr att medge en "sâker" passage. De är bra att ha just i de situationer dâ fartyget av andra skäl mâste röra sig sâ lângsamt att roderverkan är ytterst dâlig och där det samtidigt vore bevis pâ dâligt sjômanskap att försöka köra sâ snabbt att det funnes hygglig roderverkan.
I det läget vore det nâmligen andra säkerhetsmarginaler som inte skulle kunna upprâtthâllas. Typexemplet är att frân öppet vatten gâ in i en trâng kanal. Här är det bra med en "tratt", att i värsta fall kunna stödja sig emot.
Detta dock, i sâ fall, ytterst försiktigt.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4698
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 6 september 2007, 21:31

Stivne skrev:Det enda ställe jag känner till som skulle kunna passa är Järnholmsund nordöstra mysingen vid Långbäling ungefär, trästockarna var nog egentligen till för att undvika att sten och annat rasade ner i sundet pga svall, snarare än att möjliggöra vallning ut genom sundet. Utpassage Järnholmsund i hög fart är fint. Tror Psilander kommer att kunna yttra sig i denna fråga...

Att det skulle behövas för att Mtb:erna inte skulle slå emot land tvivlar jag på. Fartrekord i Göta kanal med Mtb lär vara 45 kn, dock oklart i vilken del av kanalen detta sattes...
Bild
Visst är det vackert med Järnholm i fullt blås.(förutom när man har kanotister smygande längs klipporna)

Stivne
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 26 september 2005, 20:58
Ort: Skåne

Inlägg av Stivne » 14 september 2007, 23:50

Spaningsledaren skrev:Helt râtt. De här "sidostöden" finns inte för att möjliggöra en "snabbare" passage utan fôr att medge en "sâker" passage. De är bra att ha just i de situationer dâ fartyget av andra skäl mâste röra sig sâ lângsamt att roderverkan är ytterst dâlig och där det samtidigt vore bevis pâ dâligt sjômanskap att försöka köra sâ snabbt att det funnes hygglig roderverkan.
I det läget vore det nâmligen andra säkerhetsmarginaler som inte skulle kunna upprâtthâllas. Typexemplet är att frân öppet vatten gâ in i en trâng kanal. Här är det bra med en "tratt", att i värsta fall kunna stödja sig emot.
Detta dock, i sâ fall, ytterst försiktigt.
Ja, eller så använder man sig spakarna istället för rodret för att gira, det är ju i princip normallfallet på alla militära flytetyg i samband med manöver i trånga utrymmen. I mitt tycke så låter idén om att man skall "stödja sig" på träskodda "sidostöd" som ett utmärkt sätt att knäcka spant även i låga farter.

Skriv svar