T4 - Skånska Trängregementet i Hässleholm

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
Användarvisningsbild
Kompkvm/Uhplgrpch
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 19 juli 2007, 00:42
Ort: Skåne

T4 - Skånska Trängregementet i Hässleholm

Inlägg av Kompkvm/Uhplgrpch » 19 juli 2007, 20:41

Jag gjorde GU 79/80 som kompkvm på T4. Krigsplacerades efteråt som stf trtoch på ett kompani i 8.Puhbataljonen. Blev i ett senare skede överflyttad till en motsv befattning inom en av Flygvapnets basbataljoner. Är också född och uppvuxen i Hässleholm och bodde under flera år nästan granne med T4. Har alltså levt med regementet under många år och upplevt garnisonsstaden Hässleholm med på den tiden två regementen, T4 och P2.
Jag vet att T4 utbildade underhållsbataljoner för PB och IB, kan tänka mig att det var PB 7, 8 och 26 samt IB 11 och 12. Men vilka andra förband utbildade resp var man mobiliseringsmyndighet för under 60-70-och 80-talet? Var mobiliserades dessa, uppgifter? Vet bl a att vi under sommaren hade blivande läkare inkallade för grundutbildning. All historik om T4, främst fr o m 1960-talet är av intresse.

Skriv svar