Utvecklingen av IB77

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
Henke78
Medlem
Inlägg: 69
Blev medlem: 7 december 2009, 19:09
Ort: Stockholm

Re: Brigadorg

Inlägg av Henke78 » 17 oktober 2017, 10:04

ARON BAR skrev:
Henke78 skrev:
Stellan Bojerud skrev:IB 1 blev såvitt jag kommer ihåg färdigorganiserad. Den fjärde skyttebataljonen tillfördes från I 3, som lades ner. När IB 1 blivit klar var det dock dags för omorg till MekB.
Styckades inte hela IB 33 upp på övriga brigader i mellansverige? IB 2 fick ju även dom en bataljon tillförd ifrån I 3.
IB 33 delades upp på IB1, IB2 (Bataljonen från IB33 benämndes "Grenadjärbataljonen") och IB4 där varje IB33 bataljon organiserades som 4:e bataljon i respektive brigad.
En följdfråga som dök upp nu ett par år senare. IB 33 som delades upp på IB 1, IB 2 och IB 4, vilka då torde organiserats som IB 77R. Hur var det med IB 41 och IB 47. Fördelades även dessa på andra infanteribrigader i södra Sverige? Eller upplöstes de helt sonika?

Om de södra infanteribrigaderna tillfördes en bataljon från I 11 och I 17. Skulle jag kunna tänka mig att IB 15 (IB 45) och IB 16 (IB 46) tillfördes en bataljon från IB 47, och att IB 12 (IB 42) tillfördes en bataljon från IB 41. Om nu min teori håller, så skulle det ändå innebära att en brigad upplöstes helt, och inte fördelades på samma sätt som bataljonerna vid IB 33 gjorde. Om min teori är helt åt pipan, vart i så fall kom den fjärde bataljonen vid IB 12 (IB 42), IB 15 (IB 45), IB 16 (IB 46) ifrån? Om nu dessa organiserades på samma sätt som IB 1, IB 2 och IB 4?

Skriv svar