Nskbat401

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans Engström
Medlem
Inlägg: 468
Blev medlem: 29 september 2002, 20:40
Ort: Stockholm, Europa

Nskbat401

Inlägg av Hans Engström » 1 maj 2007, 15:46

Har någon mer information om hur Nskbat401 skulle se ut enligt TOEM? Det jag har är det som finns i Reglementet för bataljon, men det går inte in i någon särskild detalj nivå.

Stora frågor har jag kring Spaningspvrbpluton, hur den skulle se ut. Sen även Nskkomp i lite mer detalj.

Jag är medveten om att det kanske inte 'satt sig' orgmässigt innan nedläggningarna, men lite info lär väl finnas.

/hans

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 1 maj 2007, 16:23

Har svagt för mig att den såg ut som en vanlig nskbat 88 d.v.s. med tre skkomp.
:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 1 maj 2007, 21:35

Nskkomp 401 torde ha haft tre skplut,en pvplut och en st/trplut.
:)

Skoog
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 17 april 2007, 17:01
Ort: Fo 52
Kontakt:

Inlägg av Skoog » 6 maj 2007, 16:38

Enligt BrigR A Nskbat 401 FU2000 bestod en Nskbat401 av:

Norrlandsstabs- och granatkastarkompani med:
Ledningspluton
Spaningsrobotpluton
Granatkastarpluton (x2)
Stabs- och trosspluton

Norrlandsskyttekompani 401 (x3) med:
Mekaniserad skyttepluton (x3)
Pansarvärnspluton (Rb56)
Stabs- och trosspluton

Norrlandstrosskompani med:
Trosspluton
Sjukvårdspluton
Reppluton
Pionjärpluton
Stabs- och trosspluton

Användarvisningsbild
Hans Engström
Medlem
Inlägg: 468
Blev medlem: 29 september 2002, 20:40
Ort: Stockholm, Europa

Inlägg av Hans Engström » 6 maj 2007, 22:53

Jag har samma bok, och skulle vilja veta lite mer om; Nskpluton, fortfarande 3 grupper? Spaningsrobotpluton, hur såg den ut, fortfarande en prisckskyttetropp och två spaningstroppar? Drog 401orna grk hos oss? och så vidare.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 10 maj 2007, 17:31

Hans Engström skrev:Jag har samma bok, och skulle vilja veta lite mer om; Nskpluton, fortfarande 3 grupper? Spaningsrobotpluton, hur såg den ut, fortfarande en prisckskyttetropp och två spaningstroppar? Drog 401orna grk hos oss? och så vidare.
Det var draget grk och gissningvis med bv 206.
:)

Axial
Medlem
Inlägg: 565
Blev medlem: 21 mars 2006, 21:09
Ort: Dalasocken

Inlägg av Axial » 1 juli 2007, 17:04

Hans Engström skrev:Jag har samma bok, och skulle vilja veta lite mer om; Nskpluton, fortfarande 3 grupper? (---).
Så såg det ut när jag låg inne i Falun 96/97: 3 grupper per pluton.

Vi hade draget grk med 206:or men tanken var väl att det skulle bli 401:or så småningom. Se brasklapp nedan.

Det jag saknar i orgplanen för Nskbat 401 är strf 90. Det kanske bara var ett försök som aldrig blev fastställt? Se brasklapp nedan.

Under min värnplikt tillhörde jag ett (reducerat) nmekskkomp 401. Året före mig utbildades en nmekskpluton 401 på försök. Mitt år utbildades två skplut samt st/tr-pluton, fortfarande lite "på försök". Året efter utbildade NB13 ett fullt nmekskkomp 401 samt vår felande pvrbpluton.

Brasklapp: "Mitt" kompani skickade tre vagnsbeättningar (förare och vagnchef) till Umeå för utbildning på strf 90. Övningstruppen vad gäller skyttegruppen hämtades i Umeå. Tanken var, så vitt jag kan minnas, att en sådan pluton skulle förstärka ett nmekskkomp för att ge lite extra "punch".

Eftersom NB13 stod inför ett nedläggningshot redan 1996 och därför led av officersbrist (eftersom många YOFF passade på att söka skolor eller andra förband) så beslutade man att spara in en kompaniledning genom att införa det (reducerade) 401-kompaniet under stab/grk-kompaniet som egentligen det året utbildades för en gränsskyttebataljons räkning. Således var grk draget av bandvagn men som jag förstod det så planerade man att grk skulle dras av 401:or så småningom. Så långt kom nog dock aldrig utvecklingen av Nskbat 401 i Falun även om man de sista åren före nedläggningen utbildade strf 90-förband, om än med reducerad värnpliktskull.'

Ett annat delikat problem med denna inordning under ett kompani med annan inriktning var att eldledarna för grk sällan befann sig där mekkomp. behövde dem (eftersom framryckningshastigheterna skiljde sig lite). Således fick KB/GB en hel eftermiddags utbildning i eldobservation för att hjälpligen kunna justera elden från grk. Det praktiska värdet torde ha varit lågt men det gav oss skyttesluskar något att göra när vi låg i våra ställningar. Sällan har grk fått så många målspärrar att hålla reda på :D

Skriv svar