Förband som myndigheter

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
Kreuz
Medlem
Inlägg: 201
Blev medlem: 2 januari 2005, 16:31
Ort: Kärralund

Förband som myndigheter

Inlägg av Kreuz » 27 april 2007, 19:25

Bjernevik skrev:
Kreuz skrev: Lite petitessvarning måhända men mig veterligen fanns kusflottan åtminstone fram till 1996. CKF (Frank Rosenius) åkte med oss ett par gånger tidigast under hösten 1995 och CKFs flaggkapten på slutövningen våren -96. Kan iofs tänka mig att beslutet att omorganisera kom under -94 men jag är rätt säker på att omorganisationen inte genomfördes då.
Både ja och nej. Fram till 1994 så var alla förband egna myndigheter direkt under regeringen. Det som skedde 1994 var att myndigheten Försvarsmakten kom till med ÖB som myndighetschef. Däremot fanns förbandet Kustflottan längre, men då var det inte en myndighet längre.
Intressant. Det var helt nytt för mig. Innebar det att förbanden inte var underställda ÖB och högkvarteret (eller hette det försvarsstaben då) annat än operationellt (där väl exempelvis kustflottan ändå inte existerade som enskilt förband). Var alltså varje enskilt förband självständigt vad det gäller anslag arbetsgivaransvar och liknande?

Hmm inser att det här är rätt ordentligt OT, men någon snäll moderator kanske kan bryta ur den här subtråden.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Bjernevik » 27 april 2007, 19:54

Exakt hur lydnadsförhållandena såg ut har jag inte i huvudet, men det var mer komplext än det är idag så att säga. Då hade vi ju också CA, CM och CFV som egna myndigheter vilket väl gjorde sitt till för försvarsgrensstriderna. Hur anslagsfördelningen gick till vet jag inte, även arbetsgivarmässigt så är jag osäker. Polisen har väl en liknande situation idag med ett antal självständiga myndigheter och RPS som samordnare av vissa saker?

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Förband som myndigheter

Inlägg av Sarvi » 27 april 2007, 21:25

Kreuz skrev:Hmm inser att det här är rätt ordentligt OT, men någon snäll moderator kanske kan bryta ur den här subtråden.
Fixat. :)

Stivne
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 26 september 2005, 20:58
Ort: Skåne

Inlägg av Stivne » 29 april 2007, 20:34

Polisen, länsstyrelserna, länsarbetsnämderna, mfl har en liknande parallellorganisation, normalt sett samlar man ihop allt under en chef/paraplymyndighet. Inte ovanligt att man hade den här uppdelningen, även om det är något man strävar bort i från. Arbetsgivarfrågan är ju hyffsat ointressant då respektive myndighet följde ett i huvudsak centralt avtal, se exempelvis ALFA i dagsläget. När det gäller anslagen så skedde fördelningen från chefsmyndigheten enligt en fördelningsmodell som inom vissa myndighter bestäms av myndigheten själva, medans den hos andra fördelas enligt maktens bestämmande i regleringsbrevet.

Skriv svar