Operativ förflyttning?
- Robert Lindqvist
- Medlem
- Inlägg: 163
- Blev medlem: 29 mars 2007, 11:05
- Ort: VÄSTERÅS
Operativ förflyttning?
Tiden är sent 80-tal och Sverige är mobiliserat. Om man då ska flytta på hela
13.Fördelningen ( PB 7, PB 8, PB 26 och tillhörande fördelningsförband ) från Skåne till Luleå / Boden området. Hur gör man då? Och hur lång tid skulle det ha tagit?
Med tåg? Egen fordonsmarsch? Eller en kombination kanske.
Det rör sig i alla fall omkring 200+ Strv, 80-100 artilleripjäser och ett för mig okänt antal lastbilar mm.
Någon som har kunskaper?
13.Fördelningen ( PB 7, PB 8, PB 26 och tillhörande fördelningsförband ) från Skåne till Luleå / Boden området. Hur gör man då? Och hur lång tid skulle det ha tagit?
Med tåg? Egen fordonsmarsch? Eller en kombination kanske.
Det rör sig i alla fall omkring 200+ Strv, 80-100 artilleripjäser och ett för mig okänt antal lastbilar mm.
Någon som har kunskaper?
En intressant logistisk operation!
Vilka krav ställs på förbanden, dvs när skall de vara på plats och var? Med vilket stridsvärde?
Är förflyttningen fredsmässig eller finns det lufthot? Hur är det med trafik på vägarna i övrigt?
Är alla broar intakta?
Stridsvagnar och bandgående fordon på tåg, sannolikt också artilleripjäser och "tunga" släp.
Icke för förflyttning nödvändig personal transporteras på tåg. (Många tåg blir det)
I övrigt gäller motormarsch med sedvanliga förflyttningshastigheter och tid för vila och utspisning.
Att köra Skåne-Norbotten fredsmässigt med lastbil tar väl runt 18 timmar? Tredubbla det = 2,5 dygn för lastbilsförbanden vilka startat med 48H separation mellan första och sista = tot 5 dagar för lastbilarna att ta sig upp.
Att få fram tågsätt till sydsverige tar nog 2 dagar men det hindrar ju inte att de lastas och går i den takt de anländer till stationerna. Lastning av ett tågsätt tar några timmar och sedan 18 timmar förflyttning ett antal timmar urlastning och sedan skall tåget tillbaka.
Inom en vecka låter kanske rimligt om det hela inte störs?
Vill minnas att ff av hela 2.AK (2 förd mm) från Norbotten till västgränsen tog två-tre veckor våren 1940.
Vilka krav ställs på förbanden, dvs när skall de vara på plats och var? Med vilket stridsvärde?
Är förflyttningen fredsmässig eller finns det lufthot? Hur är det med trafik på vägarna i övrigt?
Är alla broar intakta?
Stridsvagnar och bandgående fordon på tåg, sannolikt också artilleripjäser och "tunga" släp.
Icke för förflyttning nödvändig personal transporteras på tåg. (Många tåg blir det)
I övrigt gäller motormarsch med sedvanliga förflyttningshastigheter och tid för vila och utspisning.
Att köra Skåne-Norbotten fredsmässigt med lastbil tar väl runt 18 timmar? Tredubbla det = 2,5 dygn för lastbilsförbanden vilka startat med 48H separation mellan första och sista = tot 5 dagar för lastbilarna att ta sig upp.
Att få fram tågsätt till sydsverige tar nog 2 dagar men det hindrar ju inte att de lastas och går i den takt de anländer till stationerna. Lastning av ett tågsätt tar några timmar och sedan 18 timmar förflyttning ett antal timmar urlastning och sedan skall tåget tillbaka.
Inom en vecka låter kanske rimligt om det hela inte störs?
Vill minnas att ff av hela 2.AK (2 förd mm) från Norbotten till västgränsen tog två-tre veckor våren 1940.
- Robert Lindqvist
- Medlem
- Inlägg: 163
- Blev medlem: 29 mars 2007, 11:05
- Ort: VÄSTERÅS
Jag tänkte mig ett fullt mobiliserat totalförsvar. vi är ännu inte i krig. inga stridshandlingar mot svenska förband eller områden.
Man kan för diskussionen anta att Finland är i krig mot SSSR sedan 1 vecka. SSSR håller norra Finlad fam till linjen Torneälv-Uleåborg-Kajana. Och nu håller han på att bygga upp sina stridskrafter i området. Betydligt mer än vad som kan behövas för att hålla tagen terräng. Risken är överhängande att han tänker gå västerut över Torneälv.
Inga tecken på att han sammlar eller förbereder överskeppningstonage i östersjöhamnarna.
Därför vill Hkv omgruppera Pansarfördelningen för att ha nåt hårt att slå i huvudet på "Stäppens Söner" om dom kommer västerut.
Det var min utgångspunkt.
FNP har rätt i att "många tåg blir det..." En vecka låter ganska rimligt när man tänker på saken. Och då dyker nästa fråga upp. Går det överhuvudtaget att dölja en sån operation? För motståndaren alltså. Är operativ överaskning bara att glömma eller?
När infördes "stridsfordons-transport-lastbilarna" ( vet inte vad dom kallas, men det är sånna man kör grävskopor och liknande på )? Hur många fanns det?
Man kan för diskussionen anta att Finland är i krig mot SSSR sedan 1 vecka. SSSR håller norra Finlad fam till linjen Torneälv-Uleåborg-Kajana. Och nu håller han på att bygga upp sina stridskrafter i området. Betydligt mer än vad som kan behövas för att hålla tagen terräng. Risken är överhängande att han tänker gå västerut över Torneälv.
Inga tecken på att han sammlar eller förbereder överskeppningstonage i östersjöhamnarna.
Därför vill Hkv omgruppera Pansarfördelningen för att ha nåt hårt att slå i huvudet på "Stäppens Söner" om dom kommer västerut.
Det var min utgångspunkt.
FNP har rätt i att "många tåg blir det..." En vecka låter ganska rimligt när man tänker på saken. Och då dyker nästa fråga upp. Går det överhuvudtaget att dölja en sån operation? För motståndaren alltså. Är operativ överaskning bara att glömma eller?
När infördes "stridsfordons-transport-lastbilarna" ( vet inte vad dom kallas, men det är sånna man kör grävskopor och liknande på )? Hur många fanns det?
Gissningsvis så fanns förbandet redan på 70-talet. I AH 1 från 1982 så fanns det ett strvtpkomp redovisat med 30 st dragbil 851.Robert Lindqvist skrev: När infördes "stridsfordons-transport-lastbilarna" ( vet inte vad dom kallas, men det är sånna man kör grävskopor och liknande på )? Hur många fanns det?
Så ett tpkomp att köra ett strvkomp TILL järnvägen. Ett annat att köra FRÅN järnvägen till ny grupperingsplats i norrland. Tänk 3 brig x 3 pbat á 2 strvkomp + 2 pskkomp + stabskomp + phaubitsskomp + LVkomp+ Ing (med broar) + UH-bat med verkstadsresurser + drivmedel + amo + art.reg+Etappbat...... Tror nog vi kan sluta och glömma den här räkneövningen. Tror att logistikgrabbarna gjorde det redan på 80-talet.MD650 skrev:Gissningsvis så fanns förbandet redan på 70-talet. I AH 1 från 1982 så fanns det ett strvtpkomp redovisat med 30 st dragbil 851.Robert Lindqvist skrev: När infördes "stridsfordons-transport-lastbilarna" ( vet inte vad dom kallas, men det är sånna man kör grävskopor och liknande på )? Hur många fanns det?
Vill även minnas att SJ på 80-talet inte hade så många järnvägsvagnar som tog en strv.
Det var SJ:s kapacitet på vagnar som var den gränssättande faktorn (tillsammans med kapaciteten på SJ elnät, matningen av el till vissa (nyckel-) sträckor tillät inte maximalt utnyttjande av rälsen.(Förstärkning med ånglok var kanske möjlig) Inte dragfordon och transportflak för trp till och från.
Järnvägsnätet ( norr Sundsvall) var, om man tänker sig en sådan här operation, redan fyllt av trp för det civila samhället och den "normala" mobiliseringen. Hård prioritering hade blivit nödvändig.
Vissa planerare talade om att ta in Färjor för sjötransport efter kusten upp till Luleå. Hade kanske löst några logistikproblem men vilket risktagande om kriget börjat just då....
Det var inte 1(en) strvtpkomp jag avsåg utan att i boken finns orgen för ett strvtpkomp redovisat.bobben skrev:
Så ett tpkomp att köra ett strvkomp TILL järnvägen. Ett annat att köra FRÅN järnvägen till ny grupperingsplats i norrland. Tänk 3 brig x 3 pbat á 2 strvkomp + 2 pskkomp + stabskomp + phaubitsskomp + LVkomp+ Ing (med broar) + UH-bat med verkstadsresurser + drivmedel + amo + art.reg+Etappbat...... Tror nog vi kan sluta och glömma den här räkneövningen. Tror att logistikgrabbarna gjorde det redan på 80-talet.
Strvtpkomp var inte avsett att förflytta alla stödförband utan de förband som krävde strvtp d.v.s. strv samt pbv:er. Dessa ingår inte i etappbat, ingbat, uhbat, artreg m. fl.
De s.k. "transportörerna" slutade inte att räkna på detta under 80-talet. Planeringen fortgick åtminstone till slutet av 90-talet.
Sjötransport torde vara det effektivaste sättet, men också det mest riskfyllda i ett skymningsläge. Skulle tro att en hel del av de marina stridskrafterna redan var bunda i "Gutens" genomförande vid denna tid i det tänkta scenariot. (fastlandskontigentens förflyttning till Gotland). Sedan kan jag tänka mig att man inte skulle vara helt sugna på eskortföretag med stora delar av de marina förbanden hela vägen upp i bottenviken. Viss risk att man förlorar handlingsfriheten och blir instängda i Bottenhavet finns ju.
Beroende på hur situationen och förhållandet till NATO i den uppkomna situationen kanske sjötransport till Narvik och malmbanan in i Sverige skulle kunna vara ett alternativ?
Beroende på hur situationen och förhållandet till NATO i den uppkomna situationen kanske sjötransport till Narvik och malmbanan in i Sverige skulle kunna vara ett alternativ?
Jag tror nog att förflyttning på egna band var möjlig i Skåne till jvgstn. Bristen på vagnar är dels en prioritering och dels en "räkneövning" - vi kan glömma civil trafik på vissa sträckor under viss tid likaså transport av övriga icke prioriterade förband (det blir trångt i mälardalen). Diesellok typ T 43 och T 44 ordnar ev dragkraftsförstärkning. Huvuddelen av alla förband går på egna hjul! (Lastbil.)bobben skrev:
Så ett tpkomp att köra ett strvkomp TILL järnvägen. Ett annat att köra FRÅN järnvägen till ny grupperingsplats i norrland. Tänk 3 brig x 3 pbat á 2 strvkomp + 2 pskkomp + stabskomp + phaubitsskomp + LVkomp+ Ing (med broar) + UH-bat med verkstadsresurser + drivmedel + amo + art.reg+Etappbat...... Tror nog vi kan sluta och glömma den här räkneövningen. Tror att logistikgrabbarna gjorde det redan på 80-talet.
Vill även minnas att SJ på 80-talet inte hade så många järnvägsvagnar som tog en strv.
Det var SJ:s kapacitet på vagnar som var den gränssättande faktorn (tillsammans med kapaciteten på SJ elnät, matningen av el till vissa (nyckel-) sträckor tillät inte maximalt utnyttjande av rälsen.(Förstärkning med ånglok var kanske möjlig) Inte dragfordon och transportflak för trp till och från.
Järnvägsnätet ( norr Sundsvall) var, om man tänker sig en sådan här operation, redan fyllt av trp för det civila samhället och den "normala" mobiliseringen. Hård prioritering hade blivit nödvändig.
Vissa planerare talade om att ta in Färjor för sjötransport efter kusten upp till Luleå. Hade kanske löst några logistikproblem men vilket risktagande om kriget börjat just då....
UH- , ammunitions-, etappförband kommer sist, det är ingen brådska med dem då det inte råder några strider. I fredstid klarade SJ av att förflytta 5 000 vpl mellan Boden och sydsverige varje helg utan störningar tror därför att denna ekvation är möjlig, men! - Inte för inte placerade den tyska generalstaben sina mest brillianta hjärnor vid järnvagsavdelningen!
Ett alternativ är att låta viss transporter terminera i Gävle för att därifrån lyftas i ett lyft på färjor från kvarkentrafiken.
Med tanke på rådande situation kan man ju fråga sig om det inte skulle vara en vinst att även använda sig av väg 45 och den vid tiden fortfarande fungerande inlandsbanan? På så sätt skulle ju dels transporten ske längre in i landet, och man skulle dessutom kunna sprida riskerna, minska belastningen på E4?
Tanken med detta är bland annat att inlandsbanan går genom en del av Sverige med relativt tunt befolkningsunderlag, ej var elektrifierad, och vid tiden vid tiden endast användes för persontrafik på begränsade avsnitt.
Tanken med detta är bland annat att inlandsbanan går genom en del av Sverige med relativt tunt befolkningsunderlag, ej var elektrifierad, och vid tiden vid tiden endast användes för persontrafik på begränsade avsnitt.
- Robert Lindqvist
- Medlem
- Inlägg: 163
- Blev medlem: 29 mars 2007, 11:05
- Ort: VÄSTERÅS
Intressanta och upplysande inlägg!
Om det nu är tveksamt om SJ skulle ha klarat av en sån transport, är det helt uteslutet att strv / pbv rullar för egen maskin? Jag tänker nu på VKII och tyskarnas långa förflyttningar av pansarförband i Sovjetunionen. Och USA´s ( 3. InfDiv )framryckning till Bagdad under Irakkriget.
Sjötransport var något jag har missat helt.
Om det nu är tveksamt om SJ skulle ha klarat av en sån transport, är det helt uteslutet att strv / pbv rullar för egen maskin? Jag tänker nu på VKII och tyskarnas långa förflyttningar av pansarförband i Sovjetunionen. Och USA´s ( 3. InfDiv )framryckning till Bagdad under Irakkriget.
Sjötransport var något jag har missat helt.
Nyttjande av Rv 45 samt fungerande delar av inlandsbanan är som jag ser det en förutsättning för att kunna lösa uppgiften. Enbart E 4 och Norra Stambanan räcker näppeligen.Stivne skrev:Med tanke på rådande situation kan man ju fråga sig om det inte skulle vara en vinst att även använda sig av väg 45 och den vid tiden fortfarande fungerande inlandsbanan? På så sätt skulle ju dels transporten ske längre in i landet, och man skulle dessutom kunna sprida riskerna, minska belastningen på E4?
Tanken med detta är bland annat att inlandsbanan går genom en del av Sverige med relativt tunt befolkningsunderlag, ej var elektrifierad, och vid tiden vid tiden endast användes för persontrafik på begränsade avsnitt.
Vägar och fordon skulle ta alldeles för mycket stryk (för att inte tala om personalen). Det är naturligtvis inte omöjligt, men det skulle stå strv och pbv:er utspridda mellan Hässleholm och Haparanda, frågan är hur mycket som skulle komma fram?Robert Lindqvist skrev:Intressanta och upplysande inlägg!
Om det nu är tveksamt om SJ skulle ha klarat av en sån transport, är det helt uteslutet att strv / pbv rullar för egen maskin? Jag tänker nu på VKII och tyskarnas långa förflyttningar av pansarförband i Sovjetunionen. Och USA´s ( 3. InfDiv )framryckning till Bagdad under Irakkriget..
Ja, de flesta svenskar gör vanligtvis det.Robert Lindqvist skrev:Sjötransport var något jag har missat helt.
- J.K Nilsson
- Medlem
- Inlägg: 2406
- Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
- Ort: Frösön