Tolkarna

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
mattias101
Medlem
Inlägg: 70
Blev medlem: 22 februari 2007, 15:59
Ort: Köpenhamn

Tolkarna

Inlägg av mattias101 » 22 mars 2007, 17:05

Var fanns dessa organistoriskt? (Dvs rysk talande...)

Stivne
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 26 september 2005, 20:58
Ort: Skåne

Inlägg av Stivne » 22 mars 2007, 18:59

En del tillhörde FRA Mil-sekt under 60-70 och 80-talet, en del var väl knutna till högre staber, sent 80-tal alt tidigt 90-tal var väl tanken att en del skulle ingå i jägarbataljonerna? Det sistnämnda är jag osäker på, det förstnämda vet jag.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 22 mars 2007, 20:20

Ingick bl.a. på bat- samt kompnivå på jägarförbanden.
:)

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Inlägg av Vysotskij » 25 april 2007, 13:55

På jägarförband från kompaninivå och uppåt (undantaget dem som före 1990-talet var krigsplacerade i fallskärmsjägarpatruller). I amfibieförband från bataljon och uppåt. I flygbasbataljoner och uppåt. I brigad- och fördelningsstaber. Den stora massan av dem över 35 fanns sannolikt i förhörsplutoner på milonivå.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 25 april 2007, 20:49

Vysotskij skrev:. I brigad- och fördelningsstaber. .
Är lite frågande.
Har aldrig sett några orglistor över brigadstab med tolkar men de kanske fanns där ändå?
:)

Användarvisningsbild
Hans Engström
Medlem
Inlägg: 468
Blev medlem: 29 september 2002, 20:40
Ort: Stockholm, Europa

Inlägg av Hans Engström » 25 april 2007, 22:56

På Fältjägarbrigaden minns jag dem inte på någon perslista. Däremot fanns dom på Fospecialkompani med fångtjänst (gamla, avdankade tolkar kan jag nog tänka mig :lol:) samt, som nämnts, på fördelningsnivån.

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Inlägg av Vysotskij » 26 april 2007, 09:14

MD650 skrev:
Vysotskij skrev:. I brigad- och fördelningsstaber. .
Är lite frågande.
Har aldrig sett några orglistor över brigadstab med tolkar men de kanske fanns där ändå?
:)
När jag gjorde lumpen i mitten av 90-talet satt tolkar i brigadstab på stabsövningar. Jag är ganska säker på att några även krigsplacerades i brigstab, men kan förstås ha fått det om hälen.

Och detta gäller alltså armébrigader. För KA-brigad är jag helt säker.

Användarvisningsbild
Hans Engström
Medlem
Inlägg: 468
Blev medlem: 29 september 2002, 20:40
Ort: Stockholm, Europa

Inlägg av Hans Engström » 26 april 2007, 12:08

Av de två tolkar jag hade nära kontakt med under min tid på Handels så var en krigsplacerad hos en etappbataljon och den andra på ett fallskärmsjägarkompani. Inte för att det svarar på någonting egentligen, men det är rätt kul att veta. Han på fallskärmsjägarna fick utökad utbildning för att kunna hoppa med grupp men hade huvudsaklig uppgift på kompaniets stab (den där lilla, lilla enheten som faktikst finns/fanns).
Senast redigerad av 1 Hans Engström, redigerad totalt 26 gånger.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 26 april 2007, 12:53

Vysotskij skrev:När jag gjorde lumpen i mitten av 90-talet satt tolkar i brigadstab på stabsövningar. Jag är ganska säker på att några även krigsplacerades i brigstab, men kan förstås ha fått det om hälen.

Och detta gäller alltså armébrigader. För KA-brigad är jag helt säker.
Ok. det stämmer säkert.
Kan det varit så att de var med på övningar på "fel nivå" för att få stabserfarenhet men krigsplacerades på andra staber?
:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 26 april 2007, 12:54

Hans Engström skrev:Av de två tolkar jag hade nära kontakt med under min tid på Handles så var en krigsplacerad hos en etappbataljon och den andra på ett fallskärmsjägarkompani.
Etappbataljon låter överkurs att ha en tolk. Men det kanske fanns nån tanke med att i sb med upprättande av fångplatser o.d. så fanns det ett behov av tolk långt bak.
:)

Användarvisningsbild
Hans Engström
Medlem
Inlägg: 468
Blev medlem: 29 september 2002, 20:40
Ort: Stockholm, Europa

Inlägg av Hans Engström » 26 april 2007, 20:27

Han var inte precis kursetta :D Men jag vet inte var man använde honom, lite varstans skulle jag tro ("Skicka hit en tolk, och det fort!"). Hur som så för jag för mig att man fick begära att få ner en tolk med lite skyddspersonal från Fördstaben om jag inte helt missminner det jag strö läste i stående BrigO (är inte helt säker på att den faktiskt skulle legat framme i stabshytten bara sådär, särskilt när hela brigstaben bemannades av 3 KB elever och en mycket trött VB (hans order var "Väck mig när fi passerar Indalsälven.").

Som förklaring, InfSS övning, brigstab ute av okänd anledning (ÖL antagligen). NB35 hade ersatt samtliga radio med 180/480, och då fick man ta överflödiga KB elever som signalister, eftersom det inte fanns ett befäl den nivån som visste hur den fungerade. (slut OT).

ARON BAR
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: 26 mars 2007, 20:28
Ort: Värmland

Inlägg av ARON BAR » 2 maj 2007, 19:24

Vysotskij skrev:
MD650 skrev:
Vysotskij skrev:. I brigad- och fördelningsstaber. .
Är lite frågande.
Har aldrig sett några orglistor över brigadstab med tolkar men de kanske fanns där ändå?
:)
När jag gjorde lumpen i mitten av 90-talet satt tolkar i brigadstab på stabsövningar. Jag är ganska säker på att några även krigsplacerades i brigstab, men kan förstås ha fått det om hälen.

Och detta gäller alltså armébrigader. För KA-brigad är jag helt säker.
1990 fanns det två st tolkar på Brigadstab org IB77 (i alla fall på IB33), på UND-avdelningen.

Jag minns själv när båda var ute på fångförhör på en bataljon och vi fick in ett meddelande (i pappersform) som beslagtagits av ryska krigsfångar. I och med att jag vid detta tillfälle var ensam på UND- avdelningen så var det bara att börja rota i alla lexikon = inte helt lätt med det kyrylliska alfabetet. 8O

Skriv svar