Jägarförband i 11:e och 13.e fördelningen (70-90-tal)

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Inlägg av Vysotskij » 14 maj 2007, 13:38

MD650 skrev:
Vysotskij skrev:Då har jag lite svårt att förstå ditt inlägg från halv elva den tredje mars.
Enl. mitt förmenande var jbat mer ett skförband än jägarförband.
Var den mer skytte- än jägarförband i tänkt användning eller i förmåga, menar du?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 14 maj 2007, 14:21

Vysotskij skrev:Var den mer skytte- än jägarförband i tänkt användning eller i förmåga, menar du?
Tänkte mer materielmässigt.
:)
Senast redigerad av 1 MD650, redigerad totalt 12 gånger.

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Inlägg av Vysotskij » 14 maj 2007, 15:43

Ursäkta min påstridighet, men är det inte snarare uppgifterna än materielen som skiljer jägar- och (lätta) skytteförband åt?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 14 maj 2007, 16:45

Vysotskij skrev:Ursäkta min påstridighet, men är det inte snarare uppgifterna än materielen som skiljer jägar- och (lätta) skytteförband åt?
Ingen fara.
Det är ju tillåtet att fråga och ha annan uppfattning på forumet.
Principellt så löste en skbat under fördröjningsstrid samma uppgifter som en jbat. Dock med kortare avstånd och tid.
Att notera att det skiljer sig avseende strid resp. underrättelseuppgift.
:)

Användarvisningsbild
larsleo
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 1 juni 2002, 12:22
Ort: norröver sägs det

Inlägg av larsleo » 17 juli 2007, 22:37

Men löste inte gamla NJbat liknande uppgifter som Nskbat fast på större djup?
Om man nu ska dra liknelsen mellan Jbat och skbat...

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 17 juli 2007, 22:43

larsleo skrev:Men löste inte gamla NJbat liknande uppgifter som Nskbat fast på större djup?
Om man nu ska dra liknelsen mellan Jbat och skbat...
Uppgiftsmässigt så hade de snarlika uppgifter men inte materielmässigt.
:)

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Inlägg av Vysotskij » 20 juli 2007, 16:59

Har någon reglementen för skbat, nskbat, jbat och njbat tillhands och kan ge en kortare beskrivning av hur fördröjningsstrid är tänkt att föras med de respektive förbanden?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 20 juli 2007, 21:44

Vysotskij skrev:Har någon reglementen för skbat, nskbat, jbat och njbat tillhands och kan ge en kortare beskrivning av hur fördröjningsstrid är tänkt att föras med de respektive förbanden?
Grundpricnipen är densamma för alla typerna. Det som skiljer sig är bl.a. tiden, terrängen och orgen.
Jag kommer åt reglementena på någon vecka om intresset kvarstår.
:)

Pelle Holmén
Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: 19 april 2007, 15:19
Ort: Sverige -Skåne
Kontakt:

Inlägg av Pelle Holmén » 21 juli 2007, 09:40

Är det någon som känner till vilka nummer som dessa jägar/skytteförband hade i 11. och 13. fördelningarna/MILO syd?

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Inlägg av Vysotskij » 23 juli 2007, 09:51

MD650 skrev:
Vysotskij skrev:Har någon reglementen för skbat, nskbat, jbat och njbat tillhands och kan ge en kortare beskrivning av hur fördröjningsstrid är tänkt att föras med de respektive förbanden?
Grundpricnipen är densamma för alla typerna. Det som skiljer sig är bl.a. tiden, terrängen och orgen.
Jag kommer åt reglementena på någon vecka om intresset kvarstår.
:)
Det vore intressant att se reglementena.

Har jag lurat mig själv om jag trott att jbat/njbat, till skillnad från skbat/nskbat, inte har haft till uppgift att ta terräng? Eller har uppgiften att ta terräng aldrig funnits med i fördröjningsstriden?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 29 juli 2007, 22:25

Vysotskij skrev: Det vore intressant att se reglementena.

Har jag lurat mig själv om jag trott att jbat/njbat, till skillnad från skbat/nskbat, inte har haft till uppgift att ta terräng? Eller har uppgiften att ta terräng aldrig funnits med i fördröjningsstriden?
Jag tror att reglementet föreskrev att man skulle kunna anfalla inom ramen för kompani men mig veterligen inte med hel bataljon.
:)

Atom
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 3 augusti 2007, 20:46
Ort: Gbg

Inlägg av Atom » 3 augusti 2007, 20:58

Hej på er, jag sitter med en del reglementen och utkast rörande Jbat från min tid som vpl K3 88-89.
Har tillgång till:
Jägarbataljon 86 (utkast)
InfKavR Jförb
KavR Jplut/Jgrp (utkast)

Fråga på.........!

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 5 augusti 2007, 20:21

(N)jbat kunde få uppgift att ta terräng i syfte att binda och vid gynnsamma tillfällen slå fi ll. I enstkak fall kunde även bat få uppgift att anfalla "kringgångsförband". Detta skedde genom anfall i kompaniförband.
Återkommer med mer info.
:)

Atom
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 3 augusti 2007, 20:46
Ort: Gbg

Inlägg av Atom » 11 augusti 2007, 20:29

MD650 skrev:(N)jbat kunde få uppgift att ta terräng i syfte att binda och vid gynnsamma tillfällen slå fi ll. I enstkak fall kunde även bat få uppgift att anfalla "kringgångsförband". Detta skedde genom anfall i kompaniförband.
Återkommer med mer info.
:)
Hej MD650 och alla andra, vad Njbat hade för uppgift beror lite på från vilket reglemente som gäller/gällde, om vi ser före1987 (dvs pre - Jbat-86) hittar jag ingen uppgift på att Njbat skulle ha någon reell uppgift utan ägnade uppgifter endast under kompani/skvadrons storlek, under Jbat-86 sker en utvidgning till att förbandet skall kunna utföra uppgifter upp till bataljonsnivå med bibehållna (N)j-kompaniers uppgifter.

Om vi tittar i reglementet (InfKavR Jförb - 1987) är (N)jägarkompaniets uppgifter följande:
- InfKavR Jförb - 1987, M7741-111941
2:13-16
14. Jägarkompaniet är främst avsatt för att självständigt lösa strids-och/eller underrättelseuppgifter på djupets av fiendens gruppering.
15. Jägarkompaniet ska med egna och tillförda resurser och efter 3-7 dygns förberedelser under 20-30 dygn kunna

(1) genomföra störande verksamhet främst genom eldöverfall (med stöd av fördröjande fältarbeten) mot
* fiende under förflyttning längs väg (stråk),
* fiende under förfbindelsearbete,
* grupperande enheter under svagt skydd,
* någon för fienden känslig funktion under viss tid.
(2) inhämta underrättelser för högre chefs behov under lång tid.

16.Jägarkompaniet kan med understöd av och i samverkan med våra stridskrafter lösa tilläggsuppgifterna

(1) störa eller binda krionggångsförband och/eller nyss luftlandsatta förband samt
(2) avskära väg eller stråk under begränsad tid.

I samverkan med tull och polis ska särskilda gränsövervakningsuppgifter kunna lösas.

Om vi tittar på vad som står i reglementet för (N)Jbat hittar vi följande.
2: 7-12
11. Bataljonen är främst avsedd för att i norrlandsterräng självständigt kunna lösa strids- och/eller underrättelseuppgifter på djupet av fiendens grupperingöver en yta på upp till 3.000 kvadratKM.

12. Norrlandsjägarbataljonen ska med egna och tillförda resurser och efter 3-7 dygns förberedelser under 20-30 dygn kunna

(1) genomföra störande verksamhet främst genom eldöverfall och överfall (med stöd av fördröjande fältarbetenn) mot
* fiende under förflyttning längs väg (stråk),
* fiende under förfbindelsearbete,
* grupperande enheter under svagt skydd,
* någon för fienden känslig funktion under viss tid.
(2) inhämta, bearbeta och delge underrättelser för högre chefs behov, såväl genom ytövervakning som genom områdesspaning.

13. Norrlandsjägarbataljonen ska med understöd av och i samverkan med våra stridskrafter kunna lösa tilläggsuppgifterna

(1) bekämpa eller binda kringgångsförband och/eller nyss luftlandsatta förband samt
(2) ta och under kortare tid försvara tagen terräng

Innan reglementet Jbat-86 verkade (N)Jbat i framförallt plutons uppträdande/storlek med uppgifterna:
- Utkast KavR Jplut/Jgrp 1980, M7741-111950 (*Utkastet är så att säga EJ SPIKAT utan ett förslag på organisationsreglemente + uppgifter, *min anmärkning)

1: 51-52

51. (N)jägarpluton har strid som huvuduppgift. Striden skall kunna genomföras under lång tid på djupet av område som behärskas av fienden. Organisationen och utrustning medger ett självständigt uppträdande inom skvadron/kompanis ram.

52. Jägarplutonens vanligaste uppgifter är att
* vara förpluton, flankpluton
* utföra eldöverfall och överfall
* att vid skvadrons/kompanis anfall/överfall ta terräng, utföra förstöring eller understödja
* att vid förbindelseavbrott anfalla och ta terräng, försvara motståndsnäste, utföra eldöverfall
* upprätta fordonsfälla
* bedriva fast och rörlig spaning.

Hoppas detta har gett er lite kött på benen i det lilla. Btw... oavsett vilket utkast, reglemente man ögnar sig igenom får man uppfattnigen av att utkasten innan InfKavR - 1987 är väldigt "Gung Ho"..... detta är dock bara min egna subjektiva reflektion... ;)

/Atom.....


--

MOTS
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 26 juli 2008, 23:04
Ort: NorrVidinge

Re: Jägarförband i 11:e och 13.e fördelningen (70-90-tal)

Inlägg av MOTS » 30 juli 2008, 22:57

Är det lovligt ta upp tråden igen?
Tidigare inlägg berörde endst slutet av perioden. Jägarförbanden vid 11:e och 13:e fördelning bör under 70-talet varit 11 och 13 Spaningsskvadronerna. Utbildade vid K3, att i kavaleristisk tradition bedriva motorisera "spaning i huvudriktning " eller på djupet bakom fiendens linjer.
Med sin rölighet och snabbhet (Hela skvadronen motoriserad med terängfordon) och stora eldkraft, ofta nyttjad som fördelningens "brandkårsstyrka", vid fientliga genombrott eller luftlandsättningar.
Sskv bestod av 4 spaningsplutoner,stab och trosstropp.
Spaningsplutonen innehöll tre spaningsgrupper om 6 man, utrustade med en 903:a, ra 145, Grg, KSP 58, pansarskott och minor. Resten av plutonen bestod av en Pv grupp med 9031, stabsgrupp med 9033, ra 200 och kortvåg, samt en 912 trossbil och mc.
Och visst fungerr hjulfordon äve bakom fiendens linjer. Fast in och utnästling kan vara spännande.

Skriv svar