ersättningskompanier

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
macken
Medlem
Inlägg: 409
Blev medlem: 21 december 2004, 19:45
Ort: jämtland

ersättningskompanier

Inlägg av macken » 27 februari 2007, 18:15

Här nedan anger jag ett I5 förband som jag vill veta mer om. Uppgift, organisation, mob plats?


35 Ersättningskompaniet Norrlandsbrigad

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: ersättningskompanier

Inlägg av MD650 » 27 februari 2007, 18:46

macken skrev:Här nedan anger jag ett I5 förband som jag vill veta mer om. Uppgift, organisation, mob plats?


35 Ersättningskompaniet Norrlandsbrigad
Det fanns tidigare ersättningsförband som sattes upp i syfte att vid reorganisering ersätta nyckelpersonal. Till varje förband (brigad, fo och jag tror fördelning) fanns det för förbandet speciellt ihopsatta ersättningskompanier.
T.ex. så kunde ett fo ha ett komp på drygt 280 man som bestod av erspersonal spaningstj, skyttetj, pvtj, grk tj, art, lv samt övrig tj.
Var just 35. mobade vet jag inte.
Organisationen varierade mellan förbandstyperna. I ovanstående exempel så bestod ersättningspersonalen i sktj av 109 man i olika kategorier.
:)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28570
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: ersättningskompanier

Inlägg av Hans » 27 februari 2007, 20:05

Hur fungerade det med överskottspersonal från GU som inte fick plats i krigsorgansisationen? Hamnade de i ersättningsförband eller vad var mobiliseringsreserven för något? Jag har minnet av att plocka bort de värsta övertaliga beväringarna från krigsorganisationen men vad hände med dem sedan?

MVH

Hans

Stivne
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 26 september 2005, 20:58
Ort: Skåne

Inlägg av Stivne » 27 februari 2007, 20:56

I flottan hamnade huvudelen av varje värnpliktsomgång inte i försthandsbesättning, ett fåtal av varje kull krigsplacerades ombord (80-90-tal). De övriga torde ju ha hamnat i någon form av reservbesätningar, ty de skulle inte vara allt för brukbara i land (F*n MD650 får vatten på sin kvarn i och med detta inlägg). Detta innebar dock inte att de var odugliga i tjänsten ombord, utan bara att det fanns någon som var bättre skickad i de senaste besättningarna. Under de värsta ubj-åren var i stort sett de flesta ytattackenheterna med ubj-kapacitet rustade, detta innebar att man hade ett relativt stort uttag vpl, likaså många att välja ifrån.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: ersättningskompanier

Inlägg av MD650 » 27 februari 2007, 22:16

Hans skrev:Hur fungerade det med överskottspersonal från GU som inte fick plats i krigsorgansisationen? Hamnade de i ersättningsförband eller vad var mobiliseringsreserven för något? Jag har minnet av att plocka bort de värsta övertaliga beväringarna från krigsorganisationen men vad hände med dem sedan?

MVH

Hans
Normalt hamnade de väl i mobreserven?! Men de som inte hamnade där kanske blev placerade som ersättningspersonal?!?

:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 27 februari 2007, 22:17

Stivne skrev:I flottan hamnade huvudelen av varje värnpliktsomgång inte i försthandsbesättning, ett fåtal av varje kull krigsplacerades ombord (80-90-tal). De övriga torde ju ha hamnat i någon form av reservbesätningar, ty de skulle inte vara allt för brukbara i land (F*n MD650 får vatten på sin kvarn i och med detta inlägg)..
Du skulle inte ha nämnt nåt...;)
:)

sweofp
Ny medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 14 juli 2006, 17:49
Ort: Alingsås

Inlägg av sweofp » 28 februari 2007, 00:21

Jag vet att överåriga/ej sjödugliga =) sjöman sattes i Värnkompanier, detta var i mitten på 80-talet. Bla, fanns åtminstone ett sådant Vkomp i området kring Krylbo.
Allt enligt Morsan förra gubbe som gjorde VPL som sjöman och Omplacerads och gjorde Rep övning på ovan nämda ställe.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 28 februari 2007, 07:11

sweofp skrev:Jag vet att överåriga/ej sjödugliga =) sjöman sattes i Värnkompanier, detta var i mitten på 80-talet. Bla, fanns åtminstone ett sådant Vkomp i området kring Krylbo.
Allt enligt Morsan förra gubbe som gjorde VPL som sjöman och Omplacerads och gjorde Rep övning på ovan nämda ställe.
Det låter rimligt ifall han var lite äldre (+32) då han omplacerades.
:)

Skriv svar