Försvaret av Milo ÖN i gränszonen

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Försvaret av Milo ÖN i gränszonen

Inlägg av MD650 » 26 maj 2012, 21:19

millgard skrev:Det fanns mtrl nedgrävd på lämpliga ställen också.
Vilken mtrl?
:)

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Försvaret av Milo ÖN i gränszonen

Inlägg av Stellan Bojerud » 26 maj 2012, 22:41

Jag upplevde förråd med sprängämnen i anslutning till förberedda vägavbrott. Hemvärnet hade väl två beredskapsgrader: Hemvärnsberedskap (bemannad stab, koll av larmlistor m m) och Hemvärnslarm (bemanna krigsuppgifter).

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Försvaret av Milo ÖN i gränszonen

Inlägg av MD650 » 26 maj 2012, 23:37

Stellan Bojerud skrev:Jag upplevde förråd med sprängämnen i anslutning till förberedda vägavbrott. Hemvärnet hade väl två beredskapsgrader: Hemvärnsberedskap (bemannad stab, koll av larmlistor m m) och Hemvärnslarm (bemanna krigsuppgifter).
Jo i förberedda kasuner vid vägavbrott men ej nedgrävda.
:)

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Försvaret av Milo ÖN i gränszonen

Inlägg av Stellan Bojerud » 26 maj 2012, 23:42

Yes, små hus som såg ut som transformerarkiosker.

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2589
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Försvaret av Milo ÖN i gränszonen

Inlägg av Der Löwe » 27 maj 2012, 18:44

Det fanns betonghinder med räls som lätt kunde dras ut i vägen för enklare blockering. Sen kan det vara skillnad på vilka beslut som fattas lokalt och vad som beordras i "sörland". Jag fick uppfattningen att uppdragstaktik och beslut på låg nivå var något hv i norrbotten väl uppfattat. Som exempel var vi på rekresa där den som förde befälet över oss pratade om en bro som fick sprängas först på ÖB order.När vi kom till objektet sa HV plutonchefen, "när ryssen åker över bron smäller det, oavsett hur många civila han driver framför sig på bron". Jag tror nog kuppförsvaret i gränszonen var i trygga händer.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Försvaret av Milo ÖN i gränszonen

Inlägg av Stellan Bojerud » 27 maj 2012, 18:58

Var det Assar Tano, hemvärnschef i Övertorneå?

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2589
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Försvaret av Milo ÖN i gränszonen

Inlägg av Der Löwe » 27 maj 2012, 19:08

Jag kommer inte ihåg namnet och vill inte peka ut någon särskild HV krets, men jag har med mig citatet som något som jag själv använt vid tankar kring IKFN, uppdragstaktik och folkrätt.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Försvaret av Milo ÖN i gränszonen

Inlägg av Stellan Bojerud » 27 maj 2012, 20:56

Vid studieresor i ÖN brukade regelmässigt Assar Tano nyttjas. Denne kärve man hade varit adjudant (en då hög tjänsteställning) i Främlingslegionen och krigshjälte från Narvik 1940.

Även om det inte var Assar Tano själv, så var allt hemvärnsfolk längs gränsälven präglade av hans anda. T o m franska generaler vallfärdade för att höra och se Assar Tano. Hans jordfästning bevistades av franska och norska militärattachéerna, som lade ner kransar från respektive regeringar. Även brittiska regeringen markerade respekt.

Jag hade en vänskaplig relation till Assar. En värdig och imponerande representant för tornedalsfinnen. Sådana kämpar föds inte längre i Sverige.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Försvaret av Milo ÖN i gränszonen

Inlägg av MD650 » 28 maj 2012, 17:16

Stellan Bojerud skrev:Var det Assar Tano, hemvärnschef i Övertorneå?
Även efter Assar Tanos tid som hvchef så var inställningen att bron skulle sprängas senast när ryssen stod på den.
:)

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Lögner

Inlägg av B Hellqvist » 18 december 2013, 18:38

Stellan Bojerud skrev:1978-79 gick jag InfSS i Kvarn och fick där lära mig hur ineffektiva och sårbara BMP och MTLB var samt hur lätt det svenska skogsinfanteriet slog ut dem. Tjugo år senare fick jag lära mig att den svenska armén blivit oövervinnerlig genom att riket inköpt BMP och MTLB under måttot "deras gamla är våra nya". Det som 1979 varit skit var 1999 toppmodernt. Någon måste ha ljugit vid endera av dessa två tidpunkter.
Återupplivar en gammal post... Jag pratade med en major jag känner sedan värnplikten, och han sa att gängse uppfattning på 80-talet var att MTLB kunde bekämpas med lätthet, och att de dessutom skulle haverera mekaniskt. När sedan armén införskaffade ett antal fordon och skulle montera på svenska antenner, fann man att det inte gick att borra genom takets pansarplåt. Man fick helt enkelt ta upp ett hål och svetsa i sämre plåt för att kunna montera fästena... Dessutom visade de sig hålla mycket bra. Jag misstänker att lögnerna var antingen desinformation från något håll, eller önsketänkande.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Lögner

Inlägg av CvD » 18 december 2013, 18:58

B Hellqvist skrev:Dessutom visade de sig hålla mycket bra. Jag misstänker att lögnerna var antingen desinformation från något håll, eller önsketänkande.
Är det inte västvärldens klassiska underskattande av vad ryssarna kunde åstadkomma om dom bara la manken till.
Inget finlir kanske med fungerade ok.

/CvD

Darkwand
Medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 11 april 2004, 00:45
Ort: Konungariket Sverige

Re: Försvaret av Milo ÖN i gränszonen

Inlägg av Darkwand » 26 december 2013, 18:44

Jag hade en Morbror som var någon form av befäl i HV i Haparanda på 80-talet.
Det han skulle göra enligt egen beskrivning var att spränga Järnvägsbron över älven så fort det blev krig !

TJ1
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: 11 augusti 2011, 17:56

Re: Försvaret av Milo ÖN i gränszonen

Inlägg av TJ1 » 31 december 2013, 10:20

När jag gick KHA AK på Karlberg 1993-94 hade vi en gästföreläsare i underhållande syfte en kväll som stod och kåserade om det ena och det andra. Bland annat sade han följande: "Under hela 70 och 80 talet skrattade vi i det svenska infanteriet och pekade finger åt den ryska materielen och hånade den. MT-LB, BMP, T-55! Gud vilken kass materiel med så mycket svagheter. Jättedålig materiel. Mycket sämre än den vi inte har alls. " Det var mycket roande. Han hette Stellan i förnamn...

TJ1
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: 11 augusti 2011, 17:56

Re: Försvaret av Milo ÖN i gränszonen

Inlägg av TJ1 » 31 december 2013, 10:31

Det där med stålets hårdhet i MT-LB är lite intressant. Det är hårdare än i Pbv-302 men de är optimerade för olika saker. Mjukare, och segare, stål är bättre mot splitter medan hårdare, och sprödare, är bättre mot projektiler. Nu är det lite akademiskt för båda fordonen har ju skydd som skyddar mot huvuddelen av båda hoten upp till en viss kaliber, men det visar var man börjat tänkandet när man dimensionerat skyddet.

Hårt stål är inte bara bra. Bara det faktum att våra verkstäder inte hade verktyg för det är ju en sak. Deras band var ju gjorda av manganstål vilket är outslitligt i jämförelse med våra mjukare band. Vi fick också jobba som f-n med banden på Centurion och spänna, ta bort plattor, byta bandbultar etc... Deras band var i det närmaste underhållsfria i jämförelse. Men manganstål är ju svindyrt i en marknadsekonomi medan värnpliktigas tid är gratis... Den stora fördelen är att man i en krigssituation får en vagn som under pågående operationer kräver mindre underhåll än våra, men å andra sidan kan våra småfel lagas av besättningen själva som lärt sig det under fred. Hela deras system byggde ju på grundtanken att inte underhålla insatta förband under insats utan att slita ner dem och byta ut dem mot nästa echelong.

Jag vill minnas att när väl Pbv 401 och 501 gick sönder, för det gör ju alla stridsfordon förr eller senare, så blev det svindyrt att repa dem. De var ju inte byggda för att repas. Vi hade ju bara blivit glada när vi såg hur bra de höll, inte vad som händer när de till sist ändå går sönder.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Försvaret av Milo ÖN i gränszonen

Inlägg av B Hellqvist » 31 december 2013, 10:49

TJ1 skrev:Jag vill minnas att när väl Pbv 401 och 501 gick sönder, för det gör ju alla stridsfordon förr eller senare, så blev det svindyrt att repa dem. De var ju inte byggda för att repas. Vi hade ju bara blivit glada när vi såg hur bra de höll, inte vad som händer när de till sist ändå går sönder.
Om det är hållbart nog för att hålla för 3-4 veckors krig, så är det troligen tillräckligt bra.

Skriv svar