Försvaret av Milo ÖN i gränszonen

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28542
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Försvaret av Milo ÖN i gränszonen

Inlägg av Hans » 26 september 2011, 18:46

MD650 skrev:
Bebben skrev: Att behålla en "fast" indelning bara för att man är organiserad i fredstid och utbildad i en viss organisation tror jag inte hade varit den bästa lösningen.

Bebben
Instämmer!
Man torde ha haft förmågan att stridsindela efter behov, jmf de tyska kampgruppe eller amerikanska combat command.
:)
Fast sovjeterna var väl inte direkt kända för en flexibel och situationsanpassad organisation. Snarare tvärtom. Finns det några belägg för att de prövade tillfälliga sammansättningar på lägre nivå (typ bataljon) på vanliga beväringsförband?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Försvaret av Milo ÖN i gränszonen

Inlägg av MD650 » 26 september 2011, 22:00

Hans skrev: Fast sovjeterna var väl inte direkt kända för en flexibel och situationsanpassad organisation. Snarare tvärtom. Finns det några belägg för att de prövade tillfälliga sammansättningar på lägre nivå (typ bataljon) på vanliga beväringsförband?

MVH

Hans
Flexibel och situationsanpassad är nog inte rätt utan mer allsidigt sammansatt.
:)

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Re:

Inlägg av Rickard » 26 september 2011, 22:02

Då målsättningen med anfallet är hög måste bataljonen förr eller senare söka strid med fiendens stridsvagns- och pansarskytteförband. För att vinna framgång mot dessa krävs - förutom att striden kan genomföras i gynnsam terräng - dels kraftsamling av all tillgänglig eld, dels att bataljonen tar och behåller initiativet från stridens början. Kan detta inte åstadkommas är risken för ett misslyckande stor med omfattande förluster som följd.
En sak jag inte riktigt får ihop med detta är det på annan plats nämns att norrlandsskyttebataljonen skall kunna genomföra anfallsstrid och därmed slå en mekaniserad bataljon. Hur går egentligen det ihop med konstaterandet ovan att strid mot bepansrade förband har stor risk att leda till katastrof?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Re:

Inlägg av MD650 » 26 september 2011, 22:07

Rickard skrev: En sak jag inte riktigt får ihop med detta är det på annan plats nämns att norrlandsskyttebataljonen skall kunna genomföra anfallsstrid och därmed slå en mekaniserad bataljon. Hur går egentligen det ihop med konstaterandet ovan att strid mot bepansrade förband har stor risk att leda till katastrof?
Om det var gynnsam terräng, gott om understöd och bataljonen tar och behåller initiativet så skulle det vara möjligt.
Åtminstone teoretiskt med det man visste då.
:)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28542
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Re:

Inlägg av Hans » 26 september 2011, 22:39

MD650 skrev:
Rickard skrev: En sak jag inte riktigt får ihop med detta är det på annan plats nämns att norrlandsskyttebataljonen skall kunna genomföra anfallsstrid och därmed slå en mekaniserad bataljon. Hur går egentligen det ihop med konstaterandet ovan att strid mot bepansrade förband har stor risk att leda till katastrof?
Om det var gynnsam terräng, gott om understöd och bataljonen tar och behåller initiativet så skulle det vara möjligt.
Åtminstone teoretiskt med det man visste då.
:)
Nu orkar jag inte läsa igenom 17 sidor så jag kanske säger något som är sagt men jag inbillar mig att man sneglade på finnarna i andra världskriget - där de lyckades förinta mångdubbelt större sovjetiska förband som var understödda av ibland rejäla pansarförband. I teoretiska exempel skulle det de bevisligen gjorde vara helt omöjligt. Så jag håller alltså med MD i sak men inte i ordval :P :wink:

MVH

Hans

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Re:

Inlägg av MD650 » 7 oktober 2011, 20:50

Hans skrev: Nu orkar jag inte läsa igenom 17 sidor så jag kanske säger något som är sagt men jag inbillar mig att man sneglade på finnarna i andra världskriget - där de lyckades förinta mångdubbelt större sovjetiska förband som var understödda av ibland rejäla pansarförband.
MVH

Hans
Jo, det är mycket tydligt att idén hur striden i ÖN skulle gå till hade tagit intryck av finnarnas taktik under vinter- och fortsättningskriget.
:)

FO67
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 5 juli 2011, 20:37

Re: Försvaret av Milo ÖN i gränszonen

Inlägg av FO67 » 23 maj 2012, 22:33

Försvaret i Fo 67 förutsatte att skansarna skulle vara bemmanade då fi kommer. Men hur slulle försvaret fungera. Vilken åldet var det på manskapet? Lokal personal? Fanns allt material förådsställt? Bevämpning? Tillgång understöd? Numenär? Vem beslutade om väg/trumladdningar skulle utlösas? Det måste finnas någon på forumet som har varit placerad i skans/värnförband, berätta för mig som aldrig kom till ett sådant förband....

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Försvaret av Milo ÖN i gränszonen

Inlägg av Stellan Bojerud » 24 maj 2012, 02:02

Ålder 32+. Sk A-omgång norrbottningar för en avlösning. B-omgång stockholmare. Mob i Uppland. Erhöll uniform och eldhandvapen. Transport norrut med järnväg.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Försvaret av Milo ÖN i gränszonen

Inlägg av Stellan Bojerud » 24 maj 2012, 02:08

Rörande materiel talade man märkligt nog även i ÖN om F- och G-delar. F står för fastlandet och G för Gotland. Den mesta materielen var förrådsställd i ÖN.

Kalix-linjen hade ett omfattande artilleriunderstöd. Se trådar om batterierna i ÖN.

Användarvisningsbild
Zizka
Medlem
Inlägg: 354
Blev medlem: 15 februari 2005, 21:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Försvaret av Milo ÖN i gränszonen

Inlägg av Zizka » 24 maj 2012, 12:42

Stellan Bojerud skrev:Rörande materiel talade man märkligt nog även i ÖN om F- och G-delar. F står för fastlandet och G för Gotland. Den mesta materielen var förrådsställd i ÖN.

Kalix-linjen hade ett omfattande artilleriunderstöd. Se trådar om batterierna i ÖN.

Hej !

I 1973 års mobtabeller benämns materialdelarna följande:
ÖN-del, NN-del samt B-del
ÖN samt NN är ju grunddelen och förstärkningsdelen av material benämns B-del.


1961 fanns det för värnförbanden i Norrland följande benämning:
- Huvuddel
- Förstärkningsdel

Men för t.ex 604. Underhållskompaniet fanns det en G-del (grunddel) i Fo63 samt en F-del (förstärkningsdel) från Fo35.

och för luftvärnstroppar finns det A- och en B-omgång till vissa förband.


Blir lite konstigt i terminologin 1961 tycker jag !

Vad jag förstår så är en G-del och F-del kompletta förbandsklossar som mobbar i olika delar av landet och sen slås ihop till ett komplett förband när F-delen anländer.

A- och en B-omgång är ett förband som verkar med personal på nyckelpositioner (Norrlänningar) och sen fyller ut med soldater (Sörlänningar) inom de olika underenheterna i förbandet.

Men vad är då en Huvuddel och en Förstärkningsdel ?
Antingen fyller man på med en hel skyttegrupp (F-del) eller en halv skyttegrupp (B-omgång)

Eller resonerar jag fel ? / Janne

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Försvaret av Milo ÖN i gränszonen

Inlägg av MD650 » 24 maj 2012, 16:50

Vilken åldet var det på manskapet?
Från 32 år och uppåt
Lokal personal?
Blandat men så mycket som möjligt lpkalrekryterat. De förband som hade gränsnära var i huvudsak lokalrekryterat (som t.ex.gjförband, vissa värn- och artförband)
Fanns allt material förådsställt? Bevämpning?
Mtrl fanns i mobförråd i nära anslutning till plats där (förstahands-) uppgiften skulle lösas. Ett ex. är att mobförråden för lokalförsvarskanonförband fanns redan i själva anläggningen.
Beroende på lokalförsvarsförband så var det allt från ak 4, kpist m/45 till gevär m/96 som var beväpning (understödsvapen ej medräknat).
Tillgång understöd? Numenär?
Initialt främst lokalförsvarskanonförband, därefter lokalförsvarshaubitsförband. Så småninom kunde ev. bataljons-, brigad- resp, fördelningartilleri påräknas.
Vem beslutade om väg/trumladdningar skulle utlösas?
Områdesansvarig chef.
Gällande nära gränzonen låg eldtillstånden på hemvärnsgruppchef som hade eldtillstånd intill 10 km från gränsen.

:)

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Försvaret av Milo ÖN i gränszonen

Inlägg av Rickard » 25 maj 2012, 08:40

MD650 skrev: Gällande nära gränzonen låg eldtillstånden på hemvärnsgruppchef som hade eldtillstånd intill 10 km från gränsen.
Hade de ett stående eldtillstånd redan i fredstid menar du? Eller behövde högre chef först ge ett generellt tillstånd?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Försvaret av Milo ÖN i gränszonen

Inlägg av MD650 » 25 maj 2012, 14:19

Rickard skrev:

Hade de ett stående eldtillstånd redan i fredstid menar du? Eller behövde högre chef först ge ett generellt tillstånd?
Inte stående utan jag har för mig att hvlarm var tvunget att beordras.
:)

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Försvaret av Milo ÖN i gränszonen

Inlägg av millgard » 26 maj 2012, 18:20

Det fanns mtrl nedgrävd på lämpliga ställen också.

FO67
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 5 juli 2011, 20:37

Re: Försvaret av Milo ÖN i gränszonen

Inlägg av FO67 » 26 maj 2012, 21:06

millgard skrev:Det fanns mtrl nedgrävd på lämpliga ställen också.
Hur menar du? Rör i vägbankar och sprängkammre i konstbyggnar är kända. Fanns det annat?

Skriv svar