Nordligaste resp. sydligaste krigsförbandet

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 27 februari 2007, 18:49

FNP skrev:
Ja ja, du menar Militära förband :D
Helt rätt eller var det första förband? ;)
:)

Stivne
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 26 september 2005, 20:58
Ort: Skåne

Inlägg av Stivne » 27 februari 2007, 19:20

MD650 skrev:
FNP skrev:
Ja ja, du menar Militära förband :D
Helt rätt eller var det första förband? ;)
:)
Vafalls? Det hädas i tråden. :x :D

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 27 februari 2007, 19:24

Stivne skrev:
Vafalls? Det hädas i tråden. :x :D
Ja men det vet du väl:
Stämplas kass-tilldelas Marinen ;)
:)

Stivne
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 26 september 2005, 20:58
Ort: Skåne

Inlägg av Stivne » 27 februari 2007, 20:51

Hädelserna fortsätter att hagla! För att återgå till Nord-Syd, Öst-Väst så satt jag och fundera på en sak, Ksrr var väl inte bara marinens väl? Jag har fått för mig att de var sambemannade mellan flottan och flygvapnet?

Vidare har jag fått indikation på att en försvarmakten näraliggande myndighet som sysslar med "radiovågor" har haft/har en anläggning som skulle kunna vara sydligast (beror lite på hur nära stranden Ksrr Sandhammaren låg), frågan är bara om syskonmyndighetens enheter kan räknas som "förband"? Personalen är ju troligtvis krigsplacerad vid anläggningen?

Användarvisningsbild
FNP
Medlem
Inlägg: 1197
Blev medlem: 22 augusti 2002, 01:29
Ort: Lidingö

Inlägg av FNP » 27 februari 2007, 23:09

Stivne skrev:Hädelserna fortsätter att hagla! För att återgå till Nord-Syd, Öst-Väst så satt jag och fundera på en sak, Ksrr var väl inte bara marinens väl? Jag har fått för mig att de var sambemannade mellan flottan och flygvapnet?

Vidare har jag fått indikation på att en försvarmakten näraliggande myndighet som sysslar med "radiovågor" har haft/har en anläggning som skulle kunna vara sydligast (beror lite på hur nära stranden Ksrr Sandhammaren låg), frågan är bara om syskonmyndighetens enheter kan räknas som "förband"? Personalen är ju troligtvis krigsplacerad vid anläggningen?
KSRR bemannades antingen av flottan eller av KA. Vid vissa (alla?) anläggningar fanns en operatörplats avsedd för rapportering inom luftförsvaret, denna skulle dock bemannats av marin personal.

PS 870 däremot är en flygvapenanläggning som samutnyttjas av marinen i samma roll som ksrr och trr hade.

Skriv svar