Svenska fristående skyttebataljoner

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
Användarvisningsbild
FNP
Medlem
Inlägg: 1197
Blev medlem: 22 augusti 2002, 01:29
Ort: Lidingö

Svenska fristående skyttebataljoner

Inlägg av FNP » 9 januari 2007, 12:46

Det har ur vissa tidigare trådar framgått att vissa regementen satte upp fristående skyttebataljoner.
3 typer har skymtat fram: Norrlandsskyttebataljoner, Fältjägarbataljoner (ur I 5) samt skyttebataljoner ("bussskytte")

Efter vad jag har förstått skiljer sig Norrlandsskbat från de övriga främst på så sätt att dessa både grundutbildades, grundtilldelades modern utrustning och omsattes, under det att övriga var "rester" efter nedlagda brigader vilka levde under en viss tid för att sedan växlas ned till cskbat - stämmer det?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Svenska fristående skyttebataljoner

Inlägg av MD650 » 9 januari 2007, 17:04

FNP skrev:Det har ur vissa tidigare trådar framgått att vissa regementen satte upp fristående skyttebataljoner.
3 typer har skymtat fram: Norrlandsskyttebataljoner, Fältjägarbataljoner (ur I 5) samt skyttebataljoner ("bussskytte")

Efter vad jag har förstått skiljer sig Norrlandsskbat från de övriga främst på så sätt att dessa både grundutbildades, grundtilldelades modern utrustning och omsattes, under det att övriga var "rester" efter nedlagda brigader vilka levde under en viss tid för att sedan växlas ned till cskbat - stämmer det?
Om skbat F och fältjägarbat växlades ned till cskbat vet jag inte.
Gjorde själv GU på en nskbat 85 F. Personalen i den överfördes så småningom till csk-/gskbat. Dock slapp jag det och fick vara kvar på brigaden.
:)

Skriv svar