Gränsregementen och dess org/struktur

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
Wedman
Medlem
Inlägg: 609
Blev medlem: 27 juli 2007, 16:48
Ort: Ludvika

Re: Gränsregementen och dess org/struktur

Inlägg av Wedman » 27 mars 2009, 18:28

Vysotskij skrev:Tog gränsregementena explicit över uppgifter från tidigare förband? I så fall, var det från de IB 66 (R) - från I 13, I 14 och kanske några ställen till - som skulle gräva ner sig i Kalixlinjen, eller från lokalförsvarsförband?
Under vilken period skulle IB 66 från I 14 gräva ner sig i kalixlinjen? Innan 1985-1987 då IB 13 omorganiserades till norrlandsbrigad?

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Gränsregementen och dess org/struktur

Inlägg av Vysotskij » 27 mars 2009, 19:42

Wedman skrev:
Vysotskij skrev:Tog gränsregementena explicit över uppgifter från tidigare förband? I så fall, var det från de IB 66 (R) - från I 13, I 14 och kanske några ställen till - som skulle gräva ner sig i Kalixlinjen, eller från lokalförsvarsförband?
Under vilken period skulle IB 66 från I 14 gräva ner sig i kalixlinjen? Innan 1985-1987 då IB 13 omorganiserades till norrlandsbrigad?
Vågar inte svara på när, men i början på 80-talet gjorde farsan repövning med någondera av IB 14/IB 44 i Kalixlinjen.

Min spontana känsla (varifrån den nu kommer) är att såväl I 13 och I 14 under 80-talet hade vardera en traktorcykelbrigad i Kalixlinjen, masarna möjligen ytterligare en brigad (kanske från omorganisationen till NB).

Patric Norrå
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 13 juli 2006, 11:49
Ort: Gävle

Re: Gränsregementen och dess org/struktur

Inlägg av Patric Norrå » 27 mars 2009, 20:11

Så vitt jag känner till har IB Hälsingland alltid varit avsett för Raggdynan, jag söker fakta i min bokhylla

Användarvisningsbild
Wedman
Medlem
Inlägg: 609
Blev medlem: 27 juli 2007, 16:48
Ort: Ludvika

Re: Gränsregementen och dess org/struktur

Inlägg av Wedman » 27 mars 2009, 20:28

Tack för snabba svar!

Christer Fagervall skrev:
NB 19 Ingår i XV Förd vid Kalix / Töre
NB 20 Ingår i XII Förd.Tärendö-Korpilombolo. Denna brigad utgår 1972. Ersätts då av IB 51 ur I 21 i Sollefteå som blir NB 51.
NB 35 Ingår i XII Förd. kring Tärendö/Korpilombolo
IB 43 Organisation 66 R förstärkt med fristående bandvagnskompani. Ingår i III Förd. kring Överkalix-Morjärv
NB 50 Ingår i III Förd. grupperad Överkalix-Morjärv
IB 51 Fram till 1972 org 66 R förstärkt med bandvagnskompani ingående i XV Förd. längs E 4:an kring Töre-Kalix. Blir 1972 NB 51 och överförs till XII förd grupperad Kring Tärendö-Korpilombolo. Den ersätter NB 20 som utgår.
IB 51 ersätts samtidigt av IB 44 förstärkt med bandvagnskompani inom XV. Förd.
Jag har utgått ifrån att NB 13 ersatte IB 44 i Kalixlinjen men kanske hade den femte norrlandsbrigaden en annan uppgift?

Enligt Dalregementets minnesbok:
Krigsuppgiften (-erna) för NB 13 var försvar av Luleälvens dalgång mellan Boden-Luleå med Kallax flygfält. Från denna utgångsgruppering skulle brigaden kunna utföra anfallsoperationer mot landsvägen Haparanda-Luleå (E4). Krigsuppgiften i Milo ÖN förbereddes under fältövningar och SÖB med brigadens befäl.

Patric Norrå
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 13 juli 2006, 11:49
Ort: Gävle

Re: Gränsregementen och dess org/struktur

Inlägg av Patric Norrå » 27 mars 2009, 20:32

Hälsingebrigaden var kvar där uppe i Norr till det bittra slutet, brigadens haubitsbataljon överlevde till och med den modernare 14 brigadhaubitsbataljonen.

Användarvisningsbild
Wedman
Medlem
Inlägg: 609
Blev medlem: 27 juli 2007, 16:48
Ort: Ludvika

Re: Gränsregementen och dess org/struktur

Inlägg av Wedman » 27 mars 2009, 20:37

Aha!
Då kanske NB 13 istället ersatte IB 2 som miloreserv! IB 2 ingick enligt Stellan Bojerud i 4. fördelningen under 1980-talet.

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Gränsregementen och dess org/struktur

Inlägg av Vysotskij » 27 mars 2009, 20:38

Wedman skrev:Tack för snabba svar!
Har du inte heller något liv på fredagkvällarna?

Lösningen är nära: Skalmans nördigaste gäng 'Si vis pacem - Operation Garbo' opererar dygnet runt - ditt hjälmdok vid tolklinan. Men var ä brudarna?
:)

Användarvisningsbild
Wedman
Medlem
Inlägg: 609
Blev medlem: 27 juli 2007, 16:48
Ort: Ludvika

Re: Gränsregementen och dess org/struktur

Inlägg av Wedman » 27 mars 2009, 20:44

Vysotskij skrev:Har du inte heller något liv på fredagkvällarna?

Lösningen är nära: Skalmans nördigaste gäng 'Si vis pacem - Operation Garbo' opererar dygnet runt - ditt hjälmdok vid tolklinan. Men var ä brudarna?
:)
:)
Försöker göra någon "nytta" samtidigt som jag försöker få tredje barnet (3 mån) att somna.

Patric Norrå
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 13 juli 2006, 11:49
Ort: Gävle

Re: Gränsregementen och dess org/struktur

Inlägg av Patric Norrå » 27 mars 2009, 21:02

Hälsinge regementes kamrat förenings årsskrift Bocken 1990-91, beskriver en samling på Marma skjutfält sommaren 1990 med officerarna ur IB 44.

Under den första tiden hade brigaden uppgifter i mellersta Sverige senare blev det Raggdynan i Kalixlinjen som ryggrad i Jan Wickboms fördelning. Uppgiften var Raggdynan fram till 1992-06-30.

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Gränsregementen och dess org/struktur

Inlägg av Vysotskij » 27 mars 2009, 21:08

Wedman skrev:
Vysotskij skrev:Har du inte heller något liv på fredagkvällarna?

Lösningen är nära: Skalmans nördigaste gäng 'Si vis pacem - Operation Garbo' opererar dygnet runt - ditt hjälmdok vid tolklinan. Men var ä brudarna?
:)
:)
Försöker göra någon "nytta" samtidigt som jag försöker få tredje barnet (3 mån) att somna.
Marknadsföringssloganen var inte direkt riktad till dig, så jag hoppas du inte tog illa upp över du-formen.

Ur ett invasionsförsvarsnostalgiskt perspektiv finns det ju något fint i att sprida kunskap om fördelningar och att frambringa nya årsklasser till tolklinorna till IB 2026 R samtidigt. Och fortplantningen tyder på att brudarna är ett mindre problem än för chipsätarna...

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Gränsregementen och dess org/struktur

Inlägg av MD650 » 27 mars 2009, 22:23

Wedman skrev: [Under vilken period skulle IB 66 från I 14 gräva ner sig i kalixlinjen? Innan 1985-1987 då IB 13 omorganiserades till norrlandsbrigad?
Från slutet av 80-talet hade I 14 uppgift längs E 4:an kring Råne.
:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Gränsregementen och dess org/struktur

Inlägg av MD650 » 27 mars 2009, 22:25

Wedman skrev:Aha!
Då kanske NB 13 istället ersatte IB 2 som miloreserv! IB 2 ingick enligt Stellan Bojerud i 4. fördelningen under 1980-talet.
NB 13 var reserv ett tag väster om Kalix-älven i höjd med Överkalix.
:)

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Gränsregementen och dess org/struktur

Inlägg av Rickard » 30 mars 2009, 09:52

Patric Norrå skrev: Under den första tiden hade brigaden uppgifter i mellersta Sverige senare blev det Raggdynan i Kalixlinjen som ryggrad i Jan Wickboms fördelning.
[Helt OT.]
Wickbom/Wikbom, var det ett antal bröder som var militärer? Det fanns en mj Wikbom som var fredskompanichef på Livkomp på MekB19 under mitten av nittiotalet och jag har för mig att det sades att det fanns en mindre mängd Wikboms till inom försvaret.

bobben
Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 februari 2007, 11:58
Ort: 2007-02-10

Re: Gränsregementen och dess org/struktur

Inlägg av bobben » 30 mars 2009, 11:49

Låt oss reda ut lite om IB44 (Hälsingebrigaden) under 80-talet.

Raggdynan var sedan 70-talet brigadens mål och "hem" (ett bergsområde V. Kalix älv med E4-bron och järnvägsbron inom syn och skjutavstånd. Där var även gott om gammal och ny grå betong i skogen). Ordern var avvärjning- "Släpp ingen jävel över bron"). Detta inom ramen för fördelningen som inkluderade NB19 (-) + 1 st Pbat ÖN.
FördelningsC var Öv1:a Wikbom (C I 19 i det civila).

Under 80-talet insåg man på mässarna i Sthlm att tågtransporten upp från mobområdet kríng Bollnäs/Ljusnans dalgång kunde innebära att man inte hann ända fram. Så förbereddes ett antal alternativ såsom:
Råneå älv och Rånkölen (Bergsområde S. Råneå älv parallellt med E4:an), Persöfjärden och/eller Luleå älv. Uppgift som tidigare - "Släpp ingen jävel över bron". NB 19 + PBat ÖN fördröjer först, återhämta sig och anfaller framför, slår och massakrerar den lede fi.
Kommenteras kan att brig saknade BandPV-komp (skrotat) samt BrigLV som var underställt annat förband närmare gränsen. Dock kunde man få sig underställd (Beroende på hur långt upp man hann) PBat ÖN, Fördelnhaubitsbat, Bandkanonbat, LVBat robot 77, Lulegruppen (ikl Cskbat), LV-komp 40 mm, samt Basbat FV (om den var kvar på Kallax).

Svagheten var tid. Tid för Mob. Tid för kompleterande utbildning. Tid för tilltransport med jvg. Tid för förberedande fältarbeten.

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Gränsregementen och dess org/struktur

Inlägg av NIL » 30 mars 2009, 12:01

Rickard skrev:
Patric Norrå skrev: Under den första tiden hade brigaden uppgifter i mellersta Sverige senare blev det Raggdynan i Kalixlinjen som ryggrad i Jan Wickboms fördelning.
[Helt OT.]
Wickbom/Wikbom, var det ett antal bröder som var militärer? Det fanns en mj Wikbom som var fredskompanichef på Livkomp på MekB19 under mitten av nittiotalet och jag har för mig att det sades att det fanns en mindre mängd Wikboms till inom försvaret.
Wickbomarna var/är tillika duktiga orienterare...dom fanns alltid i täten på resultatlistorna.
Under lumpandet så hade jag en kapten Wickbom som instruktör, en av dom där som fullständigt kunde domptera trupp utan att någonsin höja rösten...aldrig hörde man heller en svordom lämna den mannen.
Äh, det löser sig.

Skriv svar