Fältjägarbrigaden eller brigaderna?
-
- Medlem
Fältjägarbrigaden eller brigaderna?
Jag undrar över om I5 Östersund utbildade två brigader N5 och NB35. Tänker närmast på den tid då regementet
hade Bandvagn som huvudfordon. Är det samma brigad eller två olika? Vissa som lumpat på I5 verkar ha varit
placerade i Norrbotten, medanst andra i Jämtland. Var det så att färltjägarna från början mobiliserade i jämtland för att senare utrustas vid "fronten" . Jag är intresserad över vart dessa olika nerlagda förband legat och haft sina uppgifter.
hade Bandvagn som huvudfordon. Är det samma brigad eller två olika? Vissa som lumpat på I5 verkar ha varit
placerade i Norrbotten, medanst andra i Jämtland. Var det så att färltjägarna från början mobiliserade i jämtland för att senare utrustas vid "fronten" . Jag är intresserad över vart dessa olika nerlagda förband legat och haft sina uppgifter.
-
- Redaktör emeritus
Re: Fältjägarbrigadeen eller brigaderna?
I 5 utbildade NB 35 under 80- resp. 90-talet. Dessutom utbildade de ett antal fristående förband som nskbat F, Npvkomp.macken skrev:Jag undrar över om I5 Östersund utbildade två brigader N5 och NB35. Tänker närmast på den tid då regementet

-
- Medlem
-
- Redaktör emeritus
-
- Redaktör och stödjande medlem 2025
-
- Medlem
-
-
- Medlem
-
-
- Medlem
Nej, det tror jag inte. Så vitt jag vet utbildade väl saliga I 13 Falun trupp till Fo 66? Kan dock inte säga om det var kompletta gränsjägarbataljoner, eller om det var på kompaninivå. Sedan fanns det väl även av vad jag har kunnat förstå förband grundutbildade vid Ka 5 Härnösand (ur 6.e amfbat? eller fristående amfibiekompanier) som hade uppgifter i Fo 66. Dessa mobiliserades dock inte inom Fo 66 utan längre söderöver, dock oklart om det var förstahandsuppgift eller beredduppgifter.
Mvh
Stivne
Mvh
Stivne
-
- Redaktör emeritus
Det finns nån tråd om detta men det har äldrig funnits några gränsjägarbataljoner, däremot gränsjägarkompanier (t.ex. Jägarkomp 85 G som utbildades på I 22/Fo 66)Hans skrev:Var inte f.ö. gränsjägarbataljonerna lokalt rekryterade och utbildade vid Fo 66?
MVH
Hans
Det som misstolkas är de gränsskyttebataljonerna som ingick i en av de sex gränsregementena..

Senast redigerad av 1 MD650, redigerad totalt 26 gånger.
-
- Redaktör emeritus
Det I 5 utbildade var vanliga norrlandskyttebataljoner d.v.s. det som även utbildades på I 13, I 19/P 5, I 20 och I 21.Hans skrev:Var det inte gränsjägarbataljoner som låg vid finska gränsen?peojon skrev:Det utbildades dessutom ett antal fristående "fältjägarbataljoner" unde 80-talet. Dessa hade sin krigsplacering längs finska gränsen.
MVH
Hans

-
- Redaktör emeritus
Det var inom Fo 67 som bl.a kustjägarkompani (-er) sedemera 6.amfbat hade uppgifter inom. De flesta norrlandsförband utbildade för gränsförsvaret inom såväl Fo 66 som Fo 67.Stivne skrev:Nej, det tror jag inte. Så vitt jag vet utbildade väl saliga I 13 Falun trupp till Fo 66? Kan dock inte säga om det var kompletta gränsjägarbataljoner, eller om det var på kompaninivå. Sedan fanns det väl även av vad jag har kunnat förstå förband grundutbildade vid Ka 5 Härnösand (ur 6.e amfbat? eller fristående amfibiekompanier) som hade uppgifter i Fo 66. Dessa mobiliserades dock inte inom Fo 66 utan längre söderöver, dock oklart om det var förstahandsuppgift eller beredduppgifter.
Mvh
Stivne

-
- Medlem