Hur såg organisationen ut kring de broterrängbilar som skulle köra däcksbro 200. Vart
i landet fanns dessa organiserade. Jag har letat efter vilket förband de ingick i., men
hittade ingen lämplig brigad. Har sett många av dessa i Jämtland, men vet inte vart de stog
magasinerade.
Broterrängbil organisation
-
- Medlem
-
- Redaktör emeritus
Re: Broterrängbil organisation
Om jag inte minns helt fel så är benämningen brokompanier. Dessa var fristående fördelnings-/divisionsförband och ingick således inte i någon brigad.macken skrev:Hur såg organisationen ut kring de broterrängbilar som skulle köra däcksbro 200. Vart
i landet fanns dessa organiserade. Jag har letat efter vilket förband de ingick i., men
hittade ingen lämplig brigad. Har sett många av dessa i Jämtland, men vet inte vart de stog
magasinerade.
Det kan ha varit så att brokompanier även ingick i de s.k. förbindelsebataljonerna.
Exakta orgen för brokompanierna kan jag ta rätt på.

-
- Medlem
-
- Redaktör emeritus
Det är mycket troligt då en av huvuduppgifterna för broförband var att säkerställa förbindelser från södra Sverige över norrlandsälvarna upp till Norrbotten.macken skrev:ja tack gör gärna det. Jag har för mig att det ska ha funnits
ett antal brobilskompanier i Jämtland/Härjdedalen. Kan detta
bekräftas så skulle det va bra