lokalförsvarsbataljon

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: lokalförsvarsbataljon

Inlägg av Lasse O » 28 november 2015, 18:34

Kasson skrev:Problemet för lokalförsvaret är väl att de levde som högst oprioriterade förband när det gällde att uppdatera material etc.
Det största problemet var brist på övning. En minoritet av lokalförsvarsförbanden fick någon form av övning efter GU men förväntades ändå ta första stöten vid ett sovjetiskt anfall.
I mina ögon var det kriminellt att utsätta oövad trupp för något sådant men pengarna styrde och den alliansfria fanan måste ju dessutom hållas högt.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13607
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: lokalförsvarsbataljon

Inlägg av Markus Holst » 28 november 2015, 19:26

Jag älskar denna tråd, enkom för alla underbara förkortningar!

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: lokalförsvarsbataljon

Inlägg av MD650 » 29 november 2015, 12:41

Markus Holst skrev:Jag älskar denna tråd, enkom för alla underbara förkortningar!
Nån speciell du funderar på? ;)

:)

Knmc
Medlem
Inlägg: 89
Blev medlem: 14 oktober 2015, 00:49
Ort: Ulricehamn

Re: lokalförsvarsbataljon

Inlägg av Knmc » 29 november 2015, 14:42

Lasse Odrup skrev: I mina ögon var det kriminellt att utsätta oövad trupp för något sådant men pengarna styrde och den alliansfria fanan måste ju dessutom hållas högt.
Samtidigt hade man det vi saknar nu, en förbandsmassa och numerär. Om scenariot inte blivit strategiskt överfall utan sakta stegrande spänning skulle förbanden kunnat få övning...

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: lokalförsvarsbataljon

Inlägg av KoteGaeshi » 29 november 2015, 21:37

MD650 skrev:
Markus Holst skrev:Jag älskar denna tråd, enkom för alla underbara förkortningar!
Nån speciell du funderar på? ;)

:)
Lfgrkkkomp! Helt fantastisk! (Ska det verkligen vara tre k? Lokalförsvarsgranatkastar(k)kompani?) :D
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13607
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: lokalförsvarsbataljon

Inlägg av Markus Holst » 29 november 2015, 21:41

Har för mig det finns en snygg förkortning för luftlandsättningsamfibiepansarbandvagn.

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: lokalförsvarsbataljon

Inlägg av KoteGaeshi » 29 november 2015, 23:03

lampros skrev:Med de nya uppgifterna blir det alltså "luftlandsättningsamfibiepansarskyttevagn", vilket - det minns jag nu - jag läste i gamla fina "HStorm 3" en gång i tiden.

Eller förkortat: llamfpskv...
viewtopic.php?f=38&t=30136&p=472330&hil ... gn#p472330

Så llamfpbv då ;)
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: lokalförsvarsbataljon

Inlägg av MD650 » 30 november 2015, 08:45

KoteGaeshi skrev: :)

Lfgrkkkomp! Helt fantastisk! (Ska det verkligen vara tre k? Lokalförsvarsgranatkastar(k)kompani?) :D
Nej. Lfgrkkomp är det rätta.
:)

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: lokalförsvarsbataljon

Inlägg av Lasse O » 30 november 2015, 17:27

Knmc skrev:
Lasse Odrup skrev: I mina ögon var det kriminellt att utsätta oövad trupp för något sådant men pengarna styrde och den alliansfria fanan måste ju dessutom hållas högt.
Samtidigt hade man det vi saknar nu, en förbandsmassa och numerär. Om scenariot inte blivit strategiskt överfall utan sakta stegrande spänning skulle förbanden kunnat få övning...
Ja, det var nog det som vissa politiker räknade med. Långsamt stegrande spänning med allt tätare svenska repetitionsövningar där man skulle få tid att kompensera för den misskötsel som vissa förband hade drabbats av.
Militärt sett räknade man åtminstone under 80-talet istället med det värsta, d v s mobilisering under strid men politikerna var ofta av en annan åsikt och ansåg sig kunna ta risker med krigsberedskapen. Det skulle ju säkert finnas tid för återhämtning innan det blev allvar :roll:

Kanske tänkte vissa politiker på Finlands situation 1939 där man hunnit göra vissa förberedelser i fråga om inkallade innan kriget bröt ut denna dag för 76 år sedan.

Knmc
Medlem
Inlägg: 89
Blev medlem: 14 oktober 2015, 00:49
Ort: Ulricehamn

Re: lokalförsvarsbataljon

Inlägg av Knmc » 30 november 2015, 19:48

Lasse Odrup skrev:...
Ja, det var nog det som vissa politiker räknade med. Långsamt stegrande spänning med allt tätare svenska repetitionsövningar där man skulle få tid att kompensera för den misskötsel som vissa förband hade drabbats av.
Militärt sett räknade man åtminstone under 80-talet istället med det värsta, d v s mobilisering under strid men politikerna var ofta av en annan åsikt och ansåg sig kunna ta risker med krigsberedskapen. Det skulle ju säkert finnas tid för återhämtning innan det blev allvar :roll:

Kanske tänkte vissa politiker på Finlands situation 1939 där man hunnit göra vissa förberedelser i fråga om inkallade innan kriget bröt ut denna dag för 76 år sedan.
Förutseende och insatta politiker... Nu pratar vi verkligen utopier :) kanske dags att införa GMU för riksdagen så de vet vad de pratar om. Frågan är hur många procent av nuvarande som gjort värnplikt?

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: lokalförsvarsbataljon

Inlägg av KoteGaeshi » 30 november 2015, 22:35

Knmc skrev:
Lasse Odrup skrev:...
Ja, det var nog det som vissa politiker räknade med. Långsamt stegrande spänning med allt tätare svenska repetitionsövningar där man skulle få tid att kompensera för den misskötsel som vissa förband hade drabbats av.
Militärt sett räknade man åtminstone under 80-talet istället med det värsta, d v s mobilisering under strid men politikerna var ofta av en annan åsikt och ansåg sig kunna ta risker med krigsberedskapen. Det skulle ju säkert finnas tid för återhämtning innan det blev allvar :roll:

Kanske tänkte vissa politiker på Finlands situation 1939 där man hunnit göra vissa förberedelser i fråga om inkallade innan kriget bröt ut denna dag för 76 år sedan.
Förutseende och insatta politiker... Nu pratar vi verkligen utopier :) kanske dags att införa GMU för riksdagen så de vet vad de pratar om. Frågan är hur många procent av nuvarande som gjort värnplikt?
När jag låg inne gjorde tidningen Värnpliktsnytt en enkät bland partiernas "ledare" i försvarsutskottet, och med försvarsministern. Jag tror det bara var försvarsministern som kände till alla vapenslagen/försvarsgrenarna. Ingen visste vad beväringarnas dagpenning låg på eller hur lång en värnpliktig grundutbildning var.
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: lokalförsvarsbataljon

Inlägg av Lasse O » 30 november 2015, 23:41

KoteGaeshi skrev: Förutseende och insatta politiker... Nu pratar vi verkligen utopier :) kanske dags att införa GMU för riksdagen så de vet vad de pratar om. Frågan är hur många procent av nuvarande som gjort värnplikt?
Det är och har alltid varit politikernas dilemma. Att t ex höja den svenska beredskapen genom att t ex stationera en stridsduglig trupp på Gotland kommer alltid av Ryssen att ses som en provokation och av många svenska politiker som att man i onödan höjer spänningen i området även de flesta av dem är medvetna om Gotlands sårbarhet.

Till slut handlar det bara om pengar och just nu har Sverige stora ekonomiska åtaganden som inte direkt rör landets förvar.

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: lokalförsvarsbataljon

Inlägg av KoteGaeshi » 1 december 2015, 00:42

Felcitering, men det gör väl inte så mycket.

Problemet som jag ser det är att delar av den så kallade folkviljan uppfattar stationerandet av trupp på Gotland som en höjning av försvarsförmågan. Vad är det för trupp det rör sig om egentligen? Reducerad bataljon, om ens det?
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: lokalförsvarsbataljon

Inlägg av MD650 » 1 december 2015, 09:17

Påminner alla skribenter att hålla sig till trådens ämne.
:)

Skriv svar