Organisation Järnvägsbataljon
Organisation Järnvägsbataljon
På begäran från utr-quizen så beskriver jag i stort hur en jvgbataljon anno 1982 var organiserad:
Bataljonstab
Bataljonstabskompani
Järnvägskompani ( en stabstropp, tre ingenjörplutoner och trosstropp)
Järnvägsmaterielkompani (Stabsto, Btrakto, Jvgmtrlplut, Vstplut och en trto)
Bataljonstab
Bataljonstabskompani
Järnvägskompani ( en stabstropp, tre ingenjörplutoner och trosstropp)
Järnvägsmaterielkompani (Stabsto, Btrakto, Jvgmtrlplut, Vstplut och en trto)
Re: Organisation Järnvägsbataljon
MD650 skrev:På begäran från utr-quizen så beskriver jag i stort hur en jvgbataljon anno 1982 var organiserad:
Bataljonstab
Bataljonstabskompani
Järnvägskompani ( en stabstropp, tre ingenjörplutoner och trosstropp)
Järnvägsmaterielkompani (Stabsto, Btrakto, Jvgmtrlplut, Vstplut och en trto)
Utan att komma ihåg förbandet ifråga så låter det som dess uppgift skulle vara att få järnvägslinjer att fungera. I händelse av krig och örlog skulle avsevärda mängder av trupp och matriel flyttas upp till Norrland med järnväg. Det fanns reservbroar lagrade intill ordinarie järnvägsbroarna.macken skrev:Hur många sådana förband fanns i Sverige under 80-90 talet? Vart fanns de och vilken utrustning, uppgift?
Järnvägsmaterielkompaniet översatt består av en tropp bandtraktorer, en pluton med järnvägsmatriel och en verkstadstropp förutom de sedvanliga lednings och underhållsfunktionerna. Jag skulle också vilja veta mer.
MVH
Hans
Snabblädrade i Ing2 historieverk.
"Citat från sida 124 del 1"
1986 fick chefen för Armén i uppdrag av ÖB att organisera förbindelsebataljoner med bl.a personal från järnvägsbataljonerna.
Detta beslut innebar:
Att järnvägsbataljonerna (3st) försvann som krigsförband
Att järnvägskrigsbromaterielen ska ligga kvar i sina förråd som förstärkningsmateriel och att förbindelsebataljonerna ska ha förmåga att bygga
järnvägskrigsbroar.
"Citat från sida 124 del 1"
1986 fick chefen för Armén i uppdrag av ÖB att organisera förbindelsebataljoner med bl.a personal från järnvägsbataljonerna.
Detta beslut innebar:
Att järnvägsbataljonerna (3st) försvann som krigsförband
Att järnvägskrigsbromaterielen ska ligga kvar i sina förråd som förstärkningsmateriel och att förbindelsebataljonerna ska ha förmåga att bygga
järnvägskrigsbroar.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
- Inlägg: 9662
- Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
- Ort: Stockholm
Järnvägsbataljoner
Det har som mest funnits 3 järnvägsbataljoner. Huvuduppgiften var att bygga järnvägskrigsbroar längs Inlandsbanan.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
- Inlägg: 9662
- Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
- Ort: Stockholm
3.Järnvägsbat
1. ÄLVSBYN (Ing 3)
2. EKSJÖ (Ing 2)
3. ÖSTERSUND/RÖDÖN (Ing 3) senare VINLIDSBERG (Västerbotten)
Det var sistnämnda bataljon som svarade för Inlandsbanan.
På 1970-talet hade de två järnvägskompanier och ett järnvägsmaterielkompani om jag minns rätt från en KFÖ 1974.
2. EKSJÖ (Ing 2)
3. ÖSTERSUND/RÖDÖN (Ing 3) senare VINLIDSBERG (Västerbotten)
Det var sistnämnda bataljon som svarade för Inlandsbanan.
På 1970-talet hade de två järnvägskompanier och ett järnvägsmaterielkompani om jag minns rätt från en KFÖ 1974.
Re: 3.Järnvägsbat
En bekant gjorde KFÖ på Järnvägsbataljon och mobbadee då i Nyhem i Bräcke, längs Norra Stambanan. Vart på Rödön låg mobförråden?Stellan Bojerud skrev:1. ÄLVSBYN (Ing 3)
2. EKSJÖ (Ing 2)
3. ÖSTERSUND/RÖDÖN (Ing 3) senare VINLIDSBERG (Västerbotten)
Det var sistnämnda bataljon som svarade för Inlandsbanan.
På 1970-talet hade de två järnvägskompanier och ett järnvägsmaterielkompani om jag minns rätt från en KFÖ 1974.
Re: Organisation Järnvägsbataljon
Vstplut ?MD650 skrev: (---)
Järnvägsmaterielkompani (Stabsto, Btrakto, Jvgmtrlplut, Vstplut och en trto)
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
- Inlägg: 9662
- Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
- Ort: Stockholm
Verkstadspluton
Verkstadspluton
37 man
Verkstadsgrupp 15 man (svetsare, svarvare, smeder, elektriker mm)
Broreparationsgrupp 14 man (svetsare, montörer, snickare mm)
Transportgrupp 6 man (bilförare)
37 man
Verkstadsgrupp 15 man (svetsare, svarvare, smeder, elektriker mm)
Broreparationsgrupp 14 man (svetsare, montörer, snickare mm)
Transportgrupp 6 man (bilförare)