Fast artilleri i norra Sverige

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
Jonas Gunnarsson
Medlem
Inlägg: 68
Blev medlem: 18 augusti 2008, 23:24
Ort: Linköping

Re: Fast artilleri i norra Sverige

Inlägg av Jonas Gunnarsson » 20 augusti 2011, 15:23

Bjernevik skrev:När Sverigeskeppen utrangerades så funderades det på att ersätta 24cm pjäserna i vissa KA-batterier med 28cm pjäserna. Det föll på att man vid samma tid gick ifrån svårt artilleri inom KA. Det krävdes helt enkelt inte längre för att få verkan i dåtidens fartyg.

En annan faktor som nog spelade roll var att 15cm granater är de tyngsta som kan hanteras för hand. Tyngre granater kräver maskinell hantering vilket innebär dyrare anläggningar.
I och för sig så kunde man löst det problemet med att helt enkelt ta i land pjäserna med torn och allt, dvs, även ammunitionsdurkens hissar etc kunde ha inkluderats i priset! Ok, det blir en tung transport med tornen, men i övrigt en fungerande lösning.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Fast artilleri i norra Sverige

Inlägg av Bjernevik » 20 augusti 2011, 15:54

Jonas Gunnarsson skrev:I och för sig så kunde man löst det problemet med att helt enkelt ta i land pjäserna med torn och allt, dvs, även ammunitionsdurkens hissar etc kunde ha inkluderats i priset! Ok, det blir en tung transport med tornen, men i övrigt en fungerande lösning.
Visst går det. Men "torn och allt" = större anläggning = dyrare anläggning. Uppenbarligen så ansåg man det inte kostnadseffektivt.

Så länge man inte ska ha genomslag i pansarfartyg så är det nog så att sex 15,2cm granater ger bättre effekt än en 28cm granat. Liknande diskussioner brukar gång efter annan dyka upp på amerikanska forum där någon hävdar att man måste få tillbaka Iowaskeppen i tjänst eftersom marinkåren behöver dem för eldunderstöd. Kontentan brukar bli att det faktiskt inte finns så många mål på slagfältet där en 15cm granat inte räcker till, så det är bättre att få flera sådana än färre granater med större effekt i det enskilda skottet.

Då tycker jag det är en intressantare fråga varför kanonerna från kryssarna Gotland och Tre Kronor inte hamnade i Norrland.

starlite
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 augusti 2014, 23:37

Re: Fast artilleri i norra Sverige

Inlägg av starlite » 24 augusti 2014, 23:46

Gammal tråd men måste påpeka att ett kanontorn fanns mitt i byn i Tärendö och två andra utanför i suorsa
Alla ska nu vara bortplockade och senast dom övningssköt var någon gång på 80-90 talet har jag hört berättas.

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 752
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Re: Fast artilleri i norra Sverige

Inlägg av Urban » 25 augusti 2014, 13:49

Bjernevik skrev:Då tycker jag det är en intressantare fråga varför kanonerna från kryssarna Gotland och Tre Kronor inte hamnade i Norrland.
Råkade läsa denna gamla post och tänkte ge ett möjligt förslag med kryssaren Tre Kronors kanoner.

Enligt Boken Kryssare av Curt Borgenstam med flera så tog man den ammunition som tillhörde Tre Kronors "stridsutredning (sic!)" vid Göta Lejons sista rustning och övning under 1964, vilket även var samma år som Tre Kronor utrangerades. Totalt sköt man 1167 skott under Göta Lejons sista tjänstgöring i Svenska Marinen. Totalt fanns det ca 200 granater per eldrör samt ett mindre antal lysgranater i ammunitionsdurkarna så man sköt en hel del om man räknar på 7 x 200 = 1400 granater.

När sedan Göta Lejon såldes till Chile 1970 så försvann även all kvarvarande tillgänglig ammunition för denna kanontyp.

En annan trolig förklaring är även att armén inte ville ha så komplicerade kanontorn med stjälke samt automatisk laddning som dessa, men då uppstår frågan varför man inte använde Gotlands kanontorn som var av betydligt enklare slag?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Fast artilleri i norra Sverige

Inlägg av MD650 » 25 augusti 2014, 17:10

starlite skrev:Gammal tråd men måste påpeka att ett kanontorn fanns mitt i byn i Tärendö och två andra utanför i suorsa
Alla ska nu vara bortplockade och senast dom övningssköt var någon gång på 80-90 talet har jag hört berättas.
Välkommen till forumet. :welcome:

Här är en kartbild (scrolla ner på sidan) på just ett av batterierna kring Tärendö.
Men var verkligen ett av tornen mitt i byn??
:)

starlite
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 augusti 2014, 23:37

Re: Fast artilleri i norra Sverige

Inlägg av starlite » 25 augusti 2014, 21:43

Tack ska du ha :)
Javisst var det mitt i byn men kom på nu att det kanske var två till och med då kusinen gick skola där och han sa att det finns en till i skogen.
Det roliga är att kanonen jag såg och klättrade på när jag var liten var förklädd med ett tak med klätterställning och rutschkana.
Och att den stod alldeles vägg i vägg med ishockeybanan som står på skolgården :)

Jag ska troligen nästa helg förbi tärendö och ska kolla vart kanonen i Suorsa stod, ammunitionsförråden står iallafall kvar.
Och kommer fota för den som vill se bilder :)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Fast artilleri i norra Sverige

Inlägg av MD650 » 25 augusti 2014, 21:55

Ser fram emot bilder.
:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Fast artilleri i norra Sverige

Inlägg av MD650 » 28 augusti 2014, 22:38

Inläggen om sjukhus i berg har fått en egen tråd.
:)

starlite
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 augusti 2014, 23:37

Re: Fast artilleri i norra Sverige

Inlägg av starlite » 29 augusti 2014, 22:17

Sådärja nu har jag varit och fotat det som finns kvar och fått reda på nya uppgifter om antalet kanoner.
Det ska ha funnits 2st i Suorsa som ligger i Tärendö och 3st i själva Tärendö byn.
Suorsa ligger ca milen utanför Tärendö.
vad jag kommer ihåg sen jag var liten och kanonerna ännu var kvar så var ju en vid skolan och en annan nära älven mitt i byn.
Den tredja ska ha varit i utkanten av byn.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Fast artilleri i norra Sverige

Inlägg av Stellan Bojerud » 29 augusti 2014, 23:07

Batteriet hade endast 3 st 12 cm kan m/24 C-66. Jag besökte batteriet 1970, men besiktigade då blott en pjäs. Den låg på ett berg.

starlite
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 augusti 2014, 23:37

Re: Fast artilleri i norra Sverige

Inlägg av starlite » 29 augusti 2014, 23:13

Jasså var låg det batteriet? i Suorsa eller Tärendö? hur såg det ut hur var dom dolda?
Många frågor, du har ingen bild eller så?

starlite
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 augusti 2014, 23:37

Re: Fast artilleri i norra Sverige

Inlägg av starlite » 29 augusti 2014, 23:49

Bild

Tärendö

Bild

Suorsa

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Fast artilleri i norra Sverige

Inlägg av Stellan Bojerud » 29 augusti 2014, 23:58

Standardbatteri 3 x 12 cm kanoner m/24 C-66 från fd jagare av Stadsjagarklass. Stod i öppet cirkulärt värn, ca 50 cm hög betongkant. Under värnet ett skyddsrum Sk 10 å ena sidan och ammunitionsdurk å andra sidan. Pjäserna hade skyddssköldar av pansarplåt, likaledes arv från fartygen.
Pjäslucka ca 100 meter. Sammanställningsplats i bunker, centralt belägen-
Pjäserna försedda med enkla trähus som regnskydd och camouflage.

starlite
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 augusti 2014, 23:37

Re: Fast artilleri i norra Sverige

Inlägg av starlite » 30 augusti 2014, 00:21

Bild
Bild
Ammunitionsförråd Suorsa


Bild
Kulle 1

Bild
Kulle 2

Bild
Kulle 3

Bild
Betong i marken, kanske en övertäckt gång?

Bild

Bild
Bild
Ingång till något?

Bild

Bild

Bild

Bild
Ventilation.

Tärendö
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Vad är detta legade en drös av dem runt i kring?

Bild
Utedass finns det också :)

Bild

Bild
Vad kan det här vara för något?

Bild

Bild

Det var allt jag fotade fast glömde fota dörren till den camouflagemålade ingången.
Men ska dit igen för att kolla det inringade intressanta som jag skrev :)

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Fast artilleri i norra Sverige

Inlägg av Stellan Bojerud » 30 augusti 2014, 00:44

8218 är en säkerhetskista för sprängmedel. "Dynamitkassaskåp".

Skriv svar