Fast artilleri i norra Sverige

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
Användarvisningsbild
Wedman
Medlem
Inlägg: 609
Blev medlem: 27 juli 2007, 16:48
Ort: Ludvika

Re: Fast artilleri i norra Sverige

Inlägg av Wedman » 30 augusti 2014, 01:50

I TÄRENDÖ fanns även 619. Värnkanonplutonen.

BOPE-RJ
Medlem
Inlägg: 168
Blev medlem: 16 juni 2014, 16:00
Ort: Rio de Janeiro

Re: Fast artilleri i norra Sverige

Inlägg av BOPE-RJ » 30 augusti 2014, 02:29

Alltid intressant med bilder och karta, exemplariskt.

starlite
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 augusti 2014, 23:37

Re: Fast artilleri i norra Sverige

Inlägg av starlite » 30 augusti 2014, 03:37

Det jag mins av kanonen mitt i byn är att den var grön och liknade den jag länkar.
http://www.google.se/imgres?imgurl=http ... 25&ndsp=16

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Fast artilleri i norra Sverige

Inlägg av MD650 » 30 augusti 2014, 07:29

De avlånga betongbitarna med hål i vardera ända är delar för att bygga ihop ett s.k. splitterskydd ÖN.
D.v.s. ett ståvärn med splitterskydd.
Man använde ett antal av bitarna för att bygga det i hål i marken.
:)

starlite
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 augusti 2014, 23:37

Re: Fast artilleri i norra Sverige

Inlägg av starlite » 30 augusti 2014, 12:38

Men kanonerna i Tärendö kan nog ha varit tornen från strv 74?
Är väldigt lik den.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Fast artilleri i norra Sverige

Inlägg av MD650 » 30 augusti 2014, 17:35

starlite skrev:Men kanonerna i Tärendö kan nog ha varit tornen från strv 74?
Är väldigt lik den.
Var de i närheten av någon bro?
:)

starlite
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 augusti 2014, 23:37

Re: Fast artilleri i norra Sverige

Inlägg av starlite » 30 augusti 2014, 18:04

Jodå finns hela fem broar inom 3km .

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Fast artilleri i norra Sverige

Inlägg av MD650 » 31 augusti 2014, 00:30

starlite skrev:Jodå finns hela fem broar inom 3km .
Då var det värnpjäser.
:)

starlite
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 augusti 2014, 23:37

Re: Fast artilleri i norra Sverige

Inlägg av starlite » 9 juni 2015, 01:48

Går det att få reda på kartor på bunkrar och värn som funnits i landet?
I byn jag bor har jag hittat ett tiotal bunkrar men alla är ju fyllda med grus tråkigt nog.
Flera från ww2.

kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Re: Fast artilleri i norra Sverige

Inlägg av kblomster » 9 juni 2015, 03:19

Du kan ju fråga Svensk Fortifikationshistorisk Förening om de har några sådana kartor.

Jag är ganska säker på att en gång i tiden hade Fortifikationsförvaltningen en lista på samtliga fasta anläggningar (har för mig att jag sett mer eller mindre kryptiska hänvisningar till en sådan). Större anläggningar hade ett registreringsnummer som man använde istället för namn eller plats; ofta verkar det ha börjat på B och följt av ett par siffror (slutsats dragen av studium av avhemligade ritningar samt hänvisningar till anläggningar i öppna källor såsom t.ex. diarielistor - möjligen står B:et för "befästning"). Den listan var dock med säkerhet kvalificerat hemligstämplad och så lär den förbli under förutsägbar framtid, eftersom det fortfarande finns en del anläggningar med som fortfarande är i bruk. Eftersom listan är kvalhemlig så krävs godkännande från chefen för försvarsdepartementet (försvarsministern) för att få även delar av den utlämnad; alltså krävs i princip regeringsbeslut, och det lär knappast hända.

Man får alltså söka andra vägar om man vill bygga upp en databas över gamla bunkrar - här finns utrymme för ett crowdsourcat forskningsprojekt, om man är ambitiös. Intresse hos allmänheten saknas nog inte.

Annars finns det ju även Fortforum, men där är de så fruktansvärt nojiga att enda gången jag försökte bidra till diskussionen genom att posta en bild på en avhemligad ritning jag råkat snubbla över på Krigsarkivet så blev jag tillsagd att svärta B-numret först om jag skulle posta sådant, även på ett slutet forum. De håller alltså hårdare på sekretessen än vad myndigheterna själva gör. Efter den incidenten har jag funnit för gott att inte längre dela med mig av eventuella fynd där. Det finns dock hyfsat mycket fotografier och annan dokumentation om väldigt många anläggningar där.

Överlag är jag lite less på stämningarna inom fortifikationshistorian i Sverige. Det är ett hiskeligt hemlighetsmakeri helt enkelt, ingen vill dela med sig av vad man nu råkat hitta på KrA och när man lyckats få besöka något ställe så är det väldigt få som vill dela med sig av sina bilder utanför extremt små och slutna kretsar. Det antyds både det ena och det andra och spekuleras vilt men någon klarhet och initierad analys står sällan att finna och källhänvisningar får man titta i månen efter.

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2800
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Fast artilleri i norra Sverige

Inlägg av ola » 9 juni 2015, 21:24

Han som skrev böckerna om Skånes bunkrar Leif Högberg kanske kan hinta om var man får tag på information , kanske.


//Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
Zizka
Medlem
Inlägg: 354
Blev medlem: 15 februari 2005, 21:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Fast artilleri i norra Sverige

Inlägg av Zizka » 10 juni 2015, 08:48

Om du är intresserad över bunkrar i ditt närområde borde det finnas kartor i den försvarsområdesstab och dess arkiv på KRA som du befinner dig i när du tittar på objekten.

kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Re: Fast artilleri i norra Sverige

Inlägg av kblomster » 14 juni 2015, 16:54

Kan tillägga att jag haft ett trevligt samtal med Fortforum, och jag vill ta tillbaka lite av ovanstående gnäll (det var ju skrivet lite i affekt, och jag ber om ursäkt om jag sårat någon). Det verkar ha varit en missuppfattning det där med att svärta B-nummer. I övrigt så finns det som jag sade väldigt mycket information och bilder där, så om man är intresserad av att nörda ner sig så är det väl värt att registrera sig.

starlite
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 augusti 2014, 23:37

Re: Fast artilleri i norra Sverige

Inlägg av starlite » 26 juli 2015, 23:09

Jag försökte faktisk bli medlem i fortforum men då hade jag behövt ringa till någon för att bli medlem?
Vad är det också för något, jag ringer ingenstans för att bli medlem i ett forum.
Det stod även på mejlet att han hade en advokat firma eller liknande.
Jaha tänkte jag undra vad det här kostar då .

BOPE-RJ
Medlem
Inlägg: 168
Blev medlem: 16 juni 2014, 16:00
Ort: Rio de Janeiro

Re: Fast artilleri i norra Sverige

Inlägg av BOPE-RJ » 27 juli 2015, 01:25

starlite skrev:Jag försökte faktisk bli medlem i fortforum men då hade jag behövt ringa till någon för att bli medlem?
Vad är det också för något, jag ringer ingenstans för att bli medlem i ett forum.
Det stod även på mejlet att han hade en advokat firma eller liknande.
Jaha tänkte jag undra vad det här kostar då .
Som jag har förstått det så vill han bara veta med säkerhet att det är en riktig person som ligger bakom ansökan, vilket i någon mån blir en kvalitetssäkring. Det stämmer att han som nog står som ägare för forumet är advokat, vilket inte betyder mer än att han dessutom har en tråd som handlar om juridiska funderingar.

Själv har jag varit med där sedan 2006 och inte haft några problem.

Skriv svar