Finland har ju mycket mindre flygvapen än vad vi har, är det den stora kostnadsskillnanden?MD650 skrev:
Ganska enkelt:
Lite av dyra prylar eller mycket av billiga.
Inga ubåtar heller, förstås...
"J.K Nilsson" Kan inte tänka mig att 63 st F-18 ger så små utgifteter så att det kan förklara skillnaden. Finska försvaret behöver inte betala marknadsmässiga hyror för sina fastigheter och jag kan inte tänka mig att de också är momsredovisningsskyldiga.
Sverige ska ju bara ha 4 divisioner JAS, det är väl ungefär lika många plan det. Och ett av skälet till att köpa JAS är ju att de är så mycket billigare än F-18.J.K Nilsson skrev:Kan inte tänka mig att 63 st F-18 ger så små utgifteter så att det kan förklara skillnaden. Finska försvaret behöver inte betala marknadsmässiga hyror för sina fastigheter och jag kan inte tänka mig att de också är momsredovisningsskyldiga.
De Svenska Gripen flygplanen är inte billigare än de finska F-18 - inte för de Svenska skattebetalarna i alla fall. När gripenprojektet beslutades planerades för drygt 400 flygplan.Skalden skrev:Sverige ska ju bara ha 4 divisioner JAS, det är väl ungefär lika många plan det. Och ett av skälet till att köpa JAS är ju att de är så mycket billigare än F-18.J.K Nilsson skrev:Kan inte tänka mig att 63 st F-18 ger så små utgifteter så att det kan förklara skillnaden. Finska försvaret behöver inte betala marknadsmässiga hyror för sina fastigheter och jag kan inte tänka mig att de också är momsredovisningsskyldiga.
Försvarspolitiken hänger inte ihop* längre. Den är en cirkus och den är ett av många skäl till att SAP förlorar nästa val.
* Att nåt inte hänger ihop, skall här läsas som något oerhört negativt. Det är i mina kretsar ett sätt att säga att någon har blivit galen eller om vi så vill psykiskt sjuk. Att alltså inte alla hästarna är hemma i hagen...