Hemliga anläggningars öde efter förbandsnedläggningarna

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
pedelitz
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 26 mars 2005, 12:43
Ort: petter

Hemliga anläggningars öde efter förbandsnedläggningarna

Inlägg av pedelitz » 26 mars 2005, 13:12

Jag har varit anställd inom flyget och undrar över alla hemliga anläggningar som fanns "ute i skogen, vid kusterna etc"
de är vad jag vet nedlaggda i och med viss förbandsnedläggningar numera men de var ju klart natoanpassade på den tiden är de i drift numera och vem arbetar där och för vems räkning? Det här borde beröra en stor del av försvaret efter 80 - 90 talets neddragningar

A.F.J.
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 22 september 2004, 10:57
Ort: Westmanland

Inlägg av A.F.J. » 28 mars 2005, 08:02

En hel del är tömt och plomberat(alla kustart. anl. demonteras), några få är avyttrade(används som lager har jag hört) eller önskas avyttras, en del ligger i malpåse med minimalt underhåll och några är säkerligen fortfarande operativa. Det är väl förhoppningsvis betrodd personal som handhar kvarvarande anläggningar för svensk och ev. vänligt sinnad makts intressen.

Användarvisningsbild
Franq
Medlem
Inlägg: 335
Blev medlem: 12 augusti 2003, 18:20
Ort: Ryttmästargården
Kontakt:

Inlägg av Franq » 28 mars 2005, 10:33

Jag vet att vissa centralt belägna bunkrar har hyrts/hyrs ut till civil aktivitet (här i jönköping hade nåt äventyrscentrum nån "laserbana"? i en). Det vore intressant att se en lista med vilka kända bunkrar det finns, framförallt de som skulle gå att hyra för ex. Lajv eller softairgun-arrangemang.

Jag kollade lite på försvarets hemsidor, men eftersom jag inte är bekant med försvarets struktur så är det hela minst sagt förvirrat.

A.F.J.
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 22 september 2004, 10:57
Ort: Westmanland

Inlägg av A.F.J. » 30 mars 2005, 04:24

Franq skrev:Jag vet att vissa centralt belägna bunkrar har hyrts/hyrs ut till civil aktivitet (här i jönköping hade nåt äventyrscentrum nån "laserbana"? i en). Det vore intressant att se en lista med vilka kända bunkrar det finns, framförallt de som skulle gå att hyra för ex. Lajv eller softairgun-arrangemang.

Jag kollade lite på försvarets hemsidor, men eftersom jag inte är bekant med försvarets struktur så är det hela minst sagt förvirrat.
Du kan ta kontakt med FMV om du vill hyra/köpa militär matriel/anläggningar. http://www.fmv.se

Användarvisningsbild
Franq
Medlem
Inlägg: 335
Blev medlem: 12 augusti 2003, 18:20
Ort: Ryttmästargården
Kontakt:

Inlägg av Franq » 30 mars 2005, 10:17

Ok, tack! Då ska jag kolla närmare på det!

Skriv svar