Svensk pansarbataljon idag?

I samarbete med SoldF
Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Re: Svensk pansarbataljon idag?

Inlägg av MD650 » 19 april 2009, 21:40

larsleo skrev:Md650:
har du lyckats se nån slags orgskiss eller förslag på IO14 än? det skulle vara intressant att höra :)
Om jag kommer ihåg rätt så är alla bataljoner lika. Det är skytteklossar (motsv. kompani) utan fordon samt en stab utan betjäningsförband.

Sedan ska man tydligen kunna klä på det med fordon, understöd, ledning och underhåll.

Fritt taget ur minnet med förbehåll för fel......

:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 19 april 2009, 21:42

Gilliz skrev:Angånde AMOS projektet vart det helt slaktat? Enligt vad jag har hört av officerare som höll på med amfbats del i AMOS vart det "lagt på is". I väntan på pengar hotbild eller liknande 8O
Och att en p-bat ska förlita sig på 8cm grk låter skrämmande. Med tanke på max skjutavstånd och grupperings tid nu är p-bats visserligen inte handburen utan fordonsburen. Men ett pansarskyttekompani har nog en imponerande framrycknings hastighet. Om man jämför med springande skogsmatorser :lol: Som tycker att 4pjäser 8cm GRK är för lite.
8 cm grk är för lite och Archern har för kort Dmax för att vara till nytta för en pbat.

Användarvisningsbild
larsleo
Medlem

Inlägg av larsleo » 19 april 2009, 21:48

Om jag kommer ihåg rätt så är alla bataljoner lika. Det är skytteklossar (motsv. kompani) utan fordon samt en stab utan betjäningsförband.

Sedan ska man tydligen kunna klä på det med fordon, understöd, ledning och underhåll.

Blev inte det där ändrat av regeringen i deras propp.. istället för 7 lika infbat så blev det 3 st tunga mekbat 3 lätta mek och en infbat.. har för mig att de körde över försvarsmakten i den frågan..

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 19 april 2009, 22:34

larsleo skrev:

Blev inte det där ändrat av regeringen i deras propp.. istället för 7 lika infbat så blev det 3 st tunga mekbat 3 lätta mek och en infbat.. har för mig att de körde över försvarsmakten i den frågan..
Kan stämma. Förslaget till IO 14 kom från en ingenjör på HKV..... 8O

Skriv svar