Hoarder, nja det är jag nog men det är inte så illa att jag sparade sådant. Men någonstans har hag nog något enstaka papper typ betyg. Men det gäller att hitta de få papper jag kan ha kvar.
MVH
Hans
Olika officerare
-
Vysotskij
- Stödjande medlem 2020
Re: Olika officerare
Tack, men rota inte igenom vinden för denna sakens skull.
Kom på en fråga till: Gick du kadettskola på K 3 eller I 3 innan du började OHS? Var det i så fall obligatoriskt eller förväntat och hur förhöll sig kursinnehållet till inledningen på OHS?
Kom på en fråga till: Gick du kadettskola på K 3 eller I 3 innan du började OHS? Var det i så fall obligatoriskt eller förväntat och hur förhöll sig kursinnehållet till inledningen på OHS?
Som sagt GU på K 3, men 'bara' 12 månader sedan värnpliktig kadettskola under I 3's fana. Varför, en lång historia. Gemensam i MILO Bergslagen så kadetter från I 2, I 3 och I 13 samlades i Karlstad. Men den var absolut ingen förberedelse för vidare karriär utan för att få fram någorlunda dugliga värnpliktiga fänrikar.
Min gissning är att av 100-talet kadetter satsade ett 10-tal på att fortsätta.
MVH
Hans
Min gissning är att av 100-talet kadetter satsade ett 10-tal på att fortsätta.
MVH
Hans
Den långa historien är kanske inte så lång. K 3 visste att jag ville fortsätta inom firman men de hade någon sorts rekryteringsstopp så jag blev hjälpt till I 3 som inte hade det. Jag som kom med 12 månader på K 3 blev konstigt nog snabbt accepterad av kadetterna på I 3. Och officerarna var inte dummare än att under kadettskolan utnyttjade de mig då och då som hjälpinstruktör då jag besatt vissa kunskaper som inte var allmänt kända inom infanteriet.
Vagt relaterat: viewtopic.php?f=26&t=16858&hilit=kunskapsk%C3%A4lla
MVH
Hans
Vagt relaterat: viewtopic.php?f=26&t=16858&hilit=kunskapsk%C3%A4lla
MVH
Hans
Var inte det i princip samma saker som vad KB/PB gjorde? Jag vill minnas att vi hade åtminstone något gruppbefäl som stannade kvar efter allmän muck och väl gjorde ungefär samma saker som oss andra.
Som sagt, ingen aning. Men inbillar mig att det var någon sorts 'crash course' för att få upp gruppcheferna till en acceptabel nivå som en 'rutinerad' KB.
MVH
Hans
MVH
Hans
Jag hade förstått det så här. Tidigare gick ju KB elever kadettskola i slutet av utbildning. Där trodde jag fördelen var att man även kunde kasta in GB som kom på att de ville fortsätta inom försvarsmakten. Men när den togs bort och man började förstegsutbilda så så blev FOK en ersättning för kadettskolan. Men nu säger du att FOK fanns tidigare så då förstår jag inte riktigt skillnaden mellan FOK och Kadettskola. Jag trodde att de syftade till samma saker och inte att de fanns parallellt?
Jag tror att de fanns parallellt. En gruppchef hade ingen erfarenhet att leda pluton vilket KB hade. Därför stoppade man inte in gruppchefer på kadettskolan utan hade då FOK. Men jag gissar nu.
MVH
Hans
MVH
Hans