Försvar mot invasionsflotta under kalla kriget

I samarbete med SoldF
Skriv svar
Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023

Re: Försvar mot invasionsflotta under kalla kriget

Inlägg av Blixten » 15 november 2010, 09:06

Wedman skrev:
Blixten skrev:Någon som vet om det fanns planer att slå till mot fi:s territorium, företrädesvis hamnar?
Se tråden Flottans attackdykare
Intressant! Fast länkarna var döda och litteraturreferensen var en artikel ur Cafe. Jag får surfa vidare.

Jag har hört att även FV förberedde attacker mot utskeppningshamnar. Någon som vet?

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 15 november 2010, 09:31

Blixten skrev:Jag har hört att även FV förberedde attacker mot utskeppningshamnar. Någon som vet?
I Wilhelm Agrells bok "Svenska Massförstörelsevapen" så nämns att det gjordes beräkningar på skillnaden mellan att angripa utskeppningshamnarna med konventionella respektive kärnvapen.

Jag vill minnas att slutsatsen var att med konventionella vapen så skulle E1 vara förbrukad efter ett fåtal anfall med bedömt liten verkan i målet. Så det troliga är att man kom fram till att utan kärnvapen så var det mycket mera kostnadseffektivt att försöka sänka fartygen när de väl var till sjöss, framförallt när Rb 04 kom i bruk.

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 15 november 2010, 19:01

varjag skrev:Attackflyget med full stridslast ingriper antagligen inte förrän på Gotlands longitud eller väster därom. Flottans ytstridskrafter hinner knappast längre ut - stridskontakten ligger sannolikt väl väster om Gotland, för de lättare stridskrafterna rent av inom synhåll av svensk kust och yttre skär.
Vad skulle skälet vara att inte anfalla förrän kring Gotland och inte under den längre överfarten öster därom? Är det kring resonemanget när den politiska ordern om anfall skulle komma? Är det egentligen rimligt att en eventuell invasionsflotta skulle börja göra överfart helt utan förbekämpning och satsa helt på överraskning?

Som jag förstått det borde vi via signalspaning ha en relativt god förmåga att upptäcka om något sådant var på gång, men det skulle förvisso vara ett intressant och djärvt projekt att helt enkelt från sovjetiskt håll börja köra över Östersjön utan att ett skott har avlossats och låta Sverige "starta" kriget, vid en kanske för sen tidpunkt.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 15 november 2010, 23:21

Vad skulle skälet vara att inte anfalla förrän kring Gotland och inte under den längre överfarten öster därom?
Jag har fått uppfattningen att varken A32 eller A37 med stridslast av ett par Rb04 (c:a 1250 kg) hade räckvidden slå mycket bortom Gotland om man ville ha godtagbar bränslereserv. A37 orkade kanske (?) med extratankar med inte A32.

Varjag

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 15 november 2010, 23:33

varjag skrev: Jag har fått uppfattningen att varken A32 eller A37 med stridslast av ett par Rb04 (c:a 1250 kg) hade räckvidden slå mycket bortom Gotland om man ville ha godtagbar bränslereserv. A37 orkade kanske (?) med extratankar med inte A32.
Om det finns en sådan räckviddsbegränsning låter det ju rimligt. Skulle det även gälla om flygplanen startar från baser ungefär rätt i landet, alltså ej från Luleå eller liknande? Jag tänker främst på Viggen nu.

Jag undrar förresten hur den relativt korta räckvidden går ihop med tankarna några poster högre upp om ett teoretiskt anfall direkt mot utskeppningshamn i baltikum? Hur skulle man rimligen kunna nå fram dit med någon vettig vapenmängd och sedan återvända?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 16 november 2010, 09:01

Bra fråga, vad var räckvidden för en AJ37 med stridslast av ett par Rb04? Aktionsradie för en 37'a uppges till ungeför
1 000 km - jag utgår att det är utan last. Två rb 04 och en extratank - vad blir aktionsradien då? Ungefär samma?

MVH

Hans

Walsh
Medlem

Inlägg av Walsh » 16 november 2010, 09:13

Rickard skrev:
varjag skrev:

Jag undrar förresten hur den relativt korta räckvidden går ihop med tankarna några poster högre upp om ett teoretiskt anfall direkt mot utskeppningshamn i baltikum? Hur skulle man rimligen kunna nå fram dit med någon vettig vapenmängd och sedan återvända?
Jag har fått uppfattningen att vapenbäraren i detta fall skulle vara ett större attack/bombflygplan som aldrig blev av. Ett av förslagen som ritades och som blivit ganska känt gavs namnet Fpl 36. Förutom kärnvapen fanns även C-vapen med i planerna.

Erik Ljungberg
Medlem

Inlägg av Erik Ljungberg » 16 november 2010, 11:09

Baltikum fick också allt efter vad åren gick ett hyfsat luftförsvar. Inte med syftet att stoppa E1 utan för att hindra att Natoflygplan eller likande med otäck last kunde smita in mot stora ryska städer.

Misstänker att det ansågs lönlöst att bygga upp en luftattackförmåga i Sverige som kunde penetrera det luftförsvaret utan att det var bättre att vänta tills båtarna kom utanför paraplyet. Istället fick man ägna sig åt andra metoder att komma åt båtarna i närheten av utskeppningshamnarna.

Der Löwe
Medlem

Inlägg av Der Löwe » 16 november 2010, 19:20

Jag har läst att man vid val av LV robbot på 60 talet valde mellan Bloodhound som var armén förslag och en robbot som hette Bomarc som var flygvapnets alternativ. Enligt vad jag läst kunde Bomarc även användas som balistisk misil och tanken var att kunna använda den kärnvapenbestyckad mot utskeppningshamnar.

viewtopic.php?f=22&t=36821
http://en.wikipedia.org/wiki/CIM-10_Bomarc

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem

Inlägg av J.K Nilsson » 16 november 2010, 22:26

Hans skrev:Bra fråga, vad var räckvidden för en AJ37 med stridslast av ett par Rb04? Aktionsradie för en 37'a uppges till ungeför
1 000 km - jag utgår att det är utan last. Två rb 04 och en extratank - vad blir aktionsradien då? Ungefär samma?

MVH

Hans
Jag tror nog att man räknar med att kunna fånga upp en överskeppning i det skedet p.g.a. tiden att få fram beväpningen till flygmaskinerna. E1 skulle ju också starta spritt så räkna med att man startade ifrån Gunnarn i Norr ner till Kosta, Hagshult i söder någonstans. Därefter valde man en samlinspunkt för förbandet innan man gick mot målen. Så det blir flera faktorer som samverkar. Dels förberedelsetiden på marken men också tiden i luften.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 17 november 2010, 06:42

J.K Nilsson skrev: Jag tror nog att man räknar med att kunna fånga upp en överskeppning i det skedet p.g.a. tiden att få fram beväpningen till flygmaskinerna.
Var det under förutsättning att det tänkta invasionen startade helt utan förvarning, alltså att plötstligt "ser" vi att ett antal hundra fartyg är på väg över Östersjön och måste i det läget arrangera beväpning osv som du nämner? Om det skulle funnits en förvarning och en hel eller delvis mobilisering var gjord, hade man då kunnat göra insatser med attackflyg tidigare eller hade då räckvidden på planen varit begränsningen?
J.K Nilsson skrev:Därefter valde man en samlinspunkt för förbandet innan man gick mot målen.
Uppträdde E1 som ett förband i luften, alltså att alla hundra (eller vad det kan handla om?) plan gemensamt flyger in mot "kakan" och ungefär samtidigt avfyrar robotlasten? Det borde inte varit någon trevlig syn för de yttre fartygen i konvojen...

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 17 november 2010, 12:02

Var det under förutsättning att det tänkta invasionen startade helt utan förvarning, alltså att plötstligt "ser" vi att ett antal hundra fartyg är på väg över Östersjön
Helt utan förvarning - är väl minst troligt scenario, i ett skärpt läge finns nog E 1 laddad och startklar på ''framskjutna baser''. Men som jag påpekat i en post ovan - gav överskeppningstiderna från Baltikum till svenska kusten ett mycket smalt tidsfönster......10-12 timmar från avsegling till invasion. Vilken säkert måste ske i grynings/dagsljus - i klartext, invasionsflottan avseglar i mörker kvällen innan S-Dagen - i gryningen är den mycket nära svenska kusten.
I det skärpta läget - måste svensk signalspaning/dekryptering/flygspaning - ha identifierat hotet redan väl öster om Gotland och larmet går.....dvs vid 12-1-tiden på natten.
Hur väl kunde E 1 i mörker identifiera nyckelfartygen (trupptransporterna) - och bekämpa dem? Så att inte ett flertal av våra Rb04 träffade mindervärdiga mål som eskortfartygen?

Varjag

Användarvisningsbild
Ornellaia
Medlem

Inlägg av Ornellaia » 17 november 2010, 12:59

varjag skrev:Hur väl kunde E 1 i mörker identifiera nyckelfartygen (trupptransporterna) - och bekämpa dem? Så att inte ett flertal av våra Rb04 träffade mindervärdiga mål som eskortfartygen?

Varjag
Våra befäl sa alltid att om att vi lyckas bekämpa och skapa riklig oreda bland förtrupperna så ger vi fienden ett intressant ledarskapsproblem. Jag är/var infanterist kanske skall tilläggas... Men iaf, kanske var det tänkt att fungera det likadant i matchen E1 vs. kakan?

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 17 november 2010, 14:38

varjag skrev:Hur väl kunde E 1 i mörker identifiera nyckelfartygen (trupptransporterna) - och bekämpa dem? Så att inte ett flertal av våra Rb04 träffade mindervärdiga mål som eskortfartygen?
Det besvaras nog lite tidigare i den här tråden - kortfattat så: nej, E1 med Rb04 kunde inte målprioritera på det sättat. Enligt en bakåtblickande artikel i FOI:s gamla tidning Framsyn så räknade E1 med AJ37 Viggen att hinna med tre anfall på egen hand, och ett fjärde anfall helst i samordning med flottans ytattack. Jag tror faktisk att flyget satsade på att skjuta bort eskorten (om man fick välja), för utan eskort- och minröjningsfartyg var en invasion inte möjlig och vidare skulle varje utslaget eskortfartyg göra nästa anfall lättare för flotta och flyg.
Rickard skrev:Uppträdde E1 som ett förband i luften, alltså att alla hundra (eller vad det kan handla om?) plan gemensamt flyger in mot "kakan" och ungefär samtidigt avfyrar robotlasten? Det borde inte varit någon trevlig syn för de yttre fartygen i konvojen...
Som jag förstått det så planerades attackeskaderns anfall så att divisionerna som lyfte från olika baser skulle kunna få eld i målet i princip samtidigt, snarare än att man samlades och flög an a la någon sorts svensk attackversion av Baders "Big Wing". Jag är dock villig att bli rättad här.

Erik Ljungberg
Medlem

Inlägg av Erik Ljungberg » 17 november 2010, 16:28

Gjorde ett snabbt räkneexempel på helt gissade siffror.

100 A37 i E1, tre anfall om två robotar var.
25% förluster i varje
10% träffchans per robot

Våg ett:
100*0,75*2 robotar avfyras => 150 robotar => 15 träffar

Våg två:
75*0,75*2 robotar avfyras => 112 robotar => 11 träffar

Våg tre:
56*0,75*2 robotar avfyras => 84 robotar => 8 träff

Totalt 34 träffar. Borde vara tillräckligt för att gör det hela jobbigt för den röda.
Öka träffsannolikheten till 20% och det blir 70 träffar.

Skriv svar