Specifika namn på våra regementen och övnområden
- Johan Ekstrand
- Medlem
Re: Specifika namn på våra regementen och övnområden
ING 2: Tyskvägen på Ränneslätt.
- SolitaryMan
- Medlem
Minnet är bra men kort, som det heter. Ja-berget minns jag (låg inne på I20 93/94), men fanns det inte även "Nej-höjden" eller något i den stilen?KoteGaeshi skrev:Det finns ju en del på gamla I20/K4, numera SkyddC skjutfält i Umeå, såsom Kallhäll, Ja-berget, Balders Hage, Mimers Brunn, Generalsbacken med flera. Jag vill även minnas att det finns flera referenser till orter i Sthlms-området på diverse skyltar ute i skogen.
Det vore kul att få lite etymologisk härledning på namn som Ja-berget och Balders Hage, om det är nån som låg på I20/K4 då det begav sig.
Dessutom hade vi Röda Ladan i Bo.
-
KoteGaeshi
- Medlem
Det finns en röd lada som man ser från en av stridsskjutningsplatserna och som var populär för målangivning, dessutom brukade avståndet variera mellan 100 och 600 meter beroende på vem som bedömde... Jag kommer inte ihåg vad byn heter, men den ligger väster om själva fältet.
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva
- SolitaryMan
- Medlem
Nja, Röda Ladan i Bo låg om jag minns rätt helt nära regementet, strax öster om fotbollsplanerna, nästan vid stora vägen.
-
KoteGaeshi
- Medlem
Aha, den ladan ligger inte på militär mark längre, om vi menar samma lada, idag är den "röda ladan vid elljusspåret".. 
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva
På T3 fanns ett förrådsområde som kallades Grini. Och en slinga vid Multrå kyrka som kallades för Multrå kyrkslinga. Fanns fler, kommer bara inte ihåg.
Nej-udden hette den.SolitaryMan skrev: Minnet är bra men kort, som det heter. Ja-berget minns jag (låg inne på I20 93/94), men fanns det inte även "Nej-höjden" eller något i den stilen?
Rävlyeskogen och Generalsbacken finns på P 7:s Revingehed.

- SolitaryMan
- Medlem
Ah, naturligtvis! Tack för minnesuppfriskningen!MD650 skrev:Nej-udden hette den.SolitaryMan skrev: Minnet är bra men kort, som det heter. Ja-berget minns jag (låg inne på I20 93/94), men fanns det inte även "Nej-höjden" eller något i den stilen?
På Rinkaby finns Tyskvägen.

På Rinkaby Skjutfält finns Tyska vägen, inte Tyskvägen...MD650 skrev:På Rinkaby finns Tyskvägen.
Mitt misstag.VJ5 skrev: På Rinkaby Skjutfält finns Tyska vägen, inte Tyskvägen...
Jag var lite osäker vilket det var så jag chansade lite.
- Johan Ekstrand
- Medlem
Tyskvägen är nog, som jag nämnde ovan, på Ränneslätt 
/Johan
/Johan
Stämmer. Har nyligt framryckt längs den.Johan Ekstrand skrev:Tyskvägen är nog, som jag nämnde ovan, på Ränneslätt
/Johan
KA1 hade Myttinge. Befälen fick något ömt och samtidigt sadistiskt i blicken när de vid vår första fältvecka röt: nu ska vi ut och ligga på muttan i en vecka!