Stämmer - det fanns inte. Man kopierade inte Bassäkorgen rakt av utan sneglade på den. Nu var inte konceptet helt nytt i armén då man under 80-talet hade MP-repförband som skolades om till "antisab"(har jag för mig att de hette) plutoner bla med krigsuppgifter i Bergslagen.Vysotskij skrev:Okej. Jag hörde termen militärpolisjägare före MP-jakt, men det behöver ju inte betyda någonting. Däremot har jag aldrig hört MP-bevakning.Matte skrev:Mja...det är/var snarare så att MP-säk funktionen togs fram med Bassäks organisation som grundidé. Där hette de olika plutonerna Säk-Jaktpluton och Säk-Bevakningspluton. Således MPJ stod egentligen för MilitärpolisJAKT sen blev det allan ballan att kalla det för Jägare istället.Eken skrev:Låter väl mycket troligt. Frågan är ju hur det gick till när namnet Militärpolilsjägare kom till
Krigsplacering av gamla flygbasjägare
Re: Krigsplacering av gamla flygbasjägare
-
Viktor Lima
- Medlem
Rätt, minnet sviker med åren, men det var väl ändå 11 månader ganska tidigt in på 90-talet? Dessutom provades varianter med 9 månader/10 månader med mera vilket snarare var ett resultat av att man ville spara pengar genom att kNja detaljer men. Det var först på slutet av 90-talet som det blev 11 månader för alla. F-soldaterna hade 7,5 månader fram till någon gång 97-98. Dock var det oftast gemensamt inryck för GB/PB och när deras gsu samt del av befattningsutbildningen var klar ryckte F-soldaterna in (Rätt bra system faktiskt då GB fick ta han om sina soldater på ett tidigt skede redan från dag1). PB:arna gick direkt efter gsu till PBS/MAR (Plutonbefälsskolan Markförsvar) som var en gemensam utbildning för alla PB NSKY i landet. PBS/MAR fanns på F6 därefter F14 och under några år också F4.
apa några veckor på slutet. Flygbasjägarna gjorde åtminstone 10 mån i mitten på 90-talet med förstegsutbildning för GB (PB fanns ej hos flygbasjägarna). Flygbasjägarplutonchef samt stf var alltid yrkesofficer. Huvudelen av dessa var markförsvarsofficerare från andra förband än F7 som hade gått flygbasjägarplutonchefskurs och krigsplacerats i denna befattning. Närskyddsplutonchefer var oftast YO, men befattningen besattes också av PB-elever som vidareutbildats av FVRF.
/VL
-
Viktor Lima
- Medlem
Jag vet inte exakt när namnet formellt fastställdes, men det tog ett tag innan detta skedde under införandet av Bas 90. Under Bas 60-tiden sköttes markförsvaret enligt modell bevakning av såkallade vaktplutoner. Vid större strid skulle dessa försvara basen från värn på strategiska platser beväpnade med k-pistar och ksp 36 med mera.TomTop skrev:hur kom namnet flybasjägare till?
Under de första studierna kring markförsvaret i Bas 90-systemet talades om "närskyddsplutoner" som rörliga förband med spaningsutbildning. Detta kompletterades med vaktplutoner med mer fasta uppgifter. Sedan användes begreppet "basjägare" för dessa förband vilket slutligen landade in i "flygbasjägare". Närskyddsplutonerna benämndes vaktplutoner under stora delar av 80-talet (bland annat i den legendariska utbildningsfilmen om markförsvarskompaniet där en spetznasgrupp får duktigt med stryk). Flygbasjägarskolan benämndes tidigt "Jägarskolan F7".
/VL
På tal om ök-/smeknamn i en annan tråd:
Har funnits epitetet flygjäsbagare också.

Har funnits epitetet flygjäsbagare också.
När jag gjorde GU på FBJS kullen 93/94 var det 10.5 för GB och 7.5 för oss soldater. Plut. C samt övriga chefer över gruppchef var y-off på FBJS/F7 och krigsplutonchef från förbandet som ansvarade för "vår" hemmabas. I mitt fall F4/Kubbe. Krigsplutonchefen närvarade vid ett fåtal av övningarna under hela utbildningsperioden.
Tyvärr har jag inte varit på traditionell repövning så jag vet inte hur detta skulle skötts vad avser plutonchef, men jag har uppfattningen att då var det krigsplutonchefen som ledde förbandet.
Jag vill minnas att utbildningstiden varierade från år till år innan/efter min GU.
Tyvärr har jag inte varit på traditionell repövning så jag vet inte hur detta skulle skötts vad avser plutonchef, men jag har uppfattningen att då var det krigsplutonchefen som ledde förbandet.
Jag vill minnas att utbildningstiden varierade från år till år innan/efter min GU.
Viktor Lima skrev:Rätt, minnet sviker med åren, men det var väl ändå 11 månader ganska tidigt in på 90-talet? Dessutom provades varianter med 9 månader/10 månader med mera vilket snarare var ett resultat av att man ville spara pengar genom att kNja detaljer men. Det var först på slutet av 90-talet som det blev 11 månader för alla. F-soldaterna hade 7,5 månader fram till någon gång 97-98. Dock var det oftast gemensamt inryck för GB/PB och när deras gsu samt del av befattningsutbildningen var klar ryckte F-soldaterna in (Rätt bra system faktiskt då GB fick ta han om sina soldater på ett tidigt skede redan från dag1). PB:arna gick direkt efter gsu till PBS/MAR (Plutonbefälsskolan Markförsvar) som var en gemensam utbildning för alla PB NSKY i landet. PBS/MAR fanns på F6 därefter F14 och under några år också F4.
apa några veckor på slutet. Flygbasjägarna gjorde åtminstone 10 mån i mitten på 90-talet med förstegsutbildning för GB (PB fanns ej hos flygbasjägarna). Flygbasjägarplutonchef samt stf var alltid yrkesofficer. Huvudelen av dessa var markförsvarsofficerare från andra förband än F7 som hade gått flygbasjägarplutonchefskurs och krigsplacerats i denna befattning. Närskyddsplutonchefer var oftast YO, men befattningen besattes också av PB-elever som vidareutbildats av FVRF.
/VL
Kubbe är Sveriges mörkaste plats!2Sharp skrev:När jag gjorde GU på FBJS kullen 93/94 var det 10.5 för GB och 7.5 för oss soldater. Plut. C samt övriga chefer över gruppchef var y-off på FBJS/F7 och krigsplutonchef från förbandet som ansvarade för "vår" hemmabas. I mitt fall F4/Kubbe. Krigsplutonchefen närvarade vid ett fåtal av övningarna under hela utbildningsperioden.
-
Vysotskij
- Stödjande medlem 2020
Var fbj lokalrekryterade förr i tiden, så att väringarna togs från det militärområde där aktuell bas (eller aktuella baser - jag har inte koll på hur många plutoner FBJS utbildade årligen) låg?
Kan inte erinra mig att jag kunde söka FBJS på mönstringen nämligen.
-
Patric Norrå
- Medlem
Nej, har en bekant som placerades på Jokkmokksbasen, han bodde och bor fortfarande i Gävle.Vysotskij skrev:Var fbj lokalrekryterade förr i tiden, så att väringarna togs från det militärområde där aktuell bas (eller aktuella baser - jag har inte koll på hur många plutoner FBJS utbildade årligen) låg?
-
Viktor Lima
- Medlem
Precis som vid huvuddelen av försvarsmakten vid denna tid så tillämpades lokalrekrytering till flygbasjägarplutonerna i den mån det gick. Under mitten av 90-talet omsattes exempelvis flygbasjägarförbanden vid östgötabaserna varvid en stor andel av de värnpliktiga kom från denna region. F7 ordnade till och med en egen permissbuss som åkte tur och retur Såtenäs-Linköping/Norrköping. Precis som för många arméförband var undantaget Norrland där sörlänningar ibland krävdes för att fylla upp numerären. Generellt kan man säga att göteborgare fyllde upp F4-baser och Stockholmare/Mälardalingar gjorde det samma med F21-baser (inte bara flygbasjägare utan överlag för basförbanden).
/VL
/VL
Jag vill minnas att 1-2 plutoner utbildades årligen, något enstaka år 3 plutoner, men jag kan minnas fel.Vysotskij skrev:Var fbj lokalrekryterade förr i tiden, så att väringarna togs från det militärområde där aktuell bas (eller aktuella baser - jag har inte koll på hur många plutoner FBJS utbildade årligen) låg?
"Mitt" år var det 2 plutoner, de flesta var rekryterade i närområdet till krigsbasen.
Nja, området i kring HAGSHULT upplever jag som fan så mycket mörkare, även med bildförstärkare...