Anfallsbredd i östra Norrbotten
Re: Anfallsbredd i östra Norrbotten
Jo, men för det första skulle ju "vägen" vara förstörd, minerad, sprängd längst långa sträckor. Det inebar att det första som framrycker längst vägen är en "röjningstät" en relativt exlusiv resurs som normalt skyddades av en mekbataljon. Den bataljonen behövde ta teräng avsuttet eller långsamt i fordon i direkt anslutning till vägen, för att behärska terängen med direkt eldmöjlighet. De övriga förbanden stod inte i en lång kö bakom röjningstäten. De kunde användas för kringång på djupet, dvs de framryckte i terängen mot ett anfallsmål på djupet som sedan hölls till vägen dit öppnats av röjningstäten. De kunde även avdela fottrupp för helikopterlandsättning med samma mål som kringångarna. Vi ska inte heller glömma möjligheten till avsutten framryckning och strid. Ofta framryckte röjningstäten långsamare än soldater till fots. Så det trafikkaos som skulle uppstå var ju tänkt att bli mål för motanfall som skulle ta teräng varifrån de kunde observera artilerield mot de fordonsanhopningar som följde bakom de bökande röjningstäterna.
Hur pass väl känner vi till att/om detta var en motståndares planerade taktik? Är det kvalificerade gissningar eller direkta kunskaper om en angripares uppträdande i aktuell miljö?
Bedömningar eller gissningar är ju svårt att säga eftersom jag bara läst och hört det här i bearbetad form, jag har inte haft insyn i vilka källor som var grund för de bearbetningar som publicerades i arménytt och andra publikationer på 80-90 talet. Men eftersom det här var bilden som vi lärde oss stridsteknik och taktik emot har jag rätt hög tilltro att det var så här motståndarna skulle agerat. En del senare fordonstester avslöjade bätre terängframkomlighet för en del Div nord fordon än vad som var beräknat.
Var det MTLB som visade sig vara dugligare på att passera myrar och liknande än vad som var bedömt?Der Löwe skrev:En del senare fordonstester avslöjade bätre terängframkomlighet för en del Div nord fordon än vad som var beräknat.
Ja, och även T72 var en myrkörare visade det sig. MTLB blev betydligt bätre när den infördes som PBV 401 i svenska försvaret, men det var inte MTLB-V av den typ som bland annat fanns i vissa meksytteförband på nordkalotten, utan dragfordon för artilleri och pansarvärnskanoner från gamla Östtyskland.
Det stämmer att man blev förvånad över framkomligheten med såväl T 72 som MT-LB. Efter dryga 100 vändor i samma spår gav man upp försöken att köra fast med T 72.
Men en myr är myr som är en myr. Några m på sidan kan det vara bottenlöst.

Men en myr är myr som är en myr. Några m på sidan kan det vara bottenlöst.
Hittade lite uppgifter som kan användas generellt för att göra bedömningar:
Bredder anfallsmål för WP:
Bataljon: 2-5 km
Regemente: 4-10 km
Division: 10-30 km
Öppen- småbruten tg/betäckt tg
Djup på anfallsmål:
Bataljon 2:a handsmål tillika reg 1:a handsmål: 4-7 km
Reg 2:a handsmål tillika div 1:a handsmål: 6-13 km
Div 2:a handsmål: 15-30 km
Utrymmesbehov:
Div behöver ca en handflata stort utrymme på en 1.250000-dels karta
Reg behöver en A 4-sida på en 1:50000-dels karta
Bat behöver tändsticksask(+) på en 1:50000-dels karta
En artbat behöver ca 3-4 km-rutor på en 1:50000-dels karta

Bredder anfallsmål för WP:
Bataljon: 2-5 km
Regemente: 4-10 km
Division: 10-30 km
Öppen- småbruten tg/betäckt tg
Djup på anfallsmål:
Bataljon 2:a handsmål tillika reg 1:a handsmål: 4-7 km
Reg 2:a handsmål tillika div 1:a handsmål: 6-13 km
Div 2:a handsmål: 15-30 km
Utrymmesbehov:
Div behöver ca en handflata stort utrymme på en 1.250000-dels karta
Reg behöver en A 4-sida på en 1:50000-dels karta
Bat behöver tändsticksask(+) på en 1:50000-dels karta
En artbat behöver ca 3-4 km-rutor på en 1:50000-dels karta
Jo, men jag tror det även finns vissa uppgifter om hur många vägar som behövs för förbandstyper större än Bataljon. Jag har blivit lärd att för divisioner och högre kan man i stort sett ta bort all teräng utom infrastukturen. Det är väg och järnvägsnät som bestämer förbandstätheten, det finns alltid en möjlighet att framrycka vid sidan av vägarna oavsett teräng, men till slut måste man öppna vägar för logistik. Bygga vägar är också möjligt, men då skulle vi löst vår hejda uppgift eftersom den bygnationen är så långsam.
Jo, det stämmer.Der Löwe skrev:Jo, men jag tror det även finns vissa uppgifter om hur många vägar som behövs för förbandstyper större än Bataljon. Jag har blivit lärd att för divisioner och högre kan man i stort sett ta bort all teräng utom infrastukturen. Det är väg och järnvägsnät som bestämer förbandstätheten, det finns alltid en möjlighet att framrycka vid sidan av vägarna oavsett teräng, men till slut måste man öppna vägar för logistik. Bygga vägar är också möjligt, men då skulle vi löst vår hejda uppgift eftersom den bygnationen är så långsam.
Såg en uppgift som jag tyvärr inte hittar nu att ett reg behöver en minst större genomgående väg. Och då är det precis som du säger...man måste få fram underhåll.
Har hittat uppgifter att en div behövde 1400 ton uh/dygn. Då behövs det rejäla vägar.
Pipelines, minnesbild att bolschevikerna var tvingade att bygga pipeline om de skulle hålla igång ett par divisioner där uppe. Någon med bättre minne än gubben Hans?
MVH
Hans
MVH
Hans
Jag har svagt för mig att de hade rörledningsbrigader.Hans skrev:Pipelines, minnesbild att bolschevikerna var tvingade att bygga pipeline om de skulle hålla igång ett par divisioner där uppe. Någon med bättre minne än gubben Hans?
MVH
Hans
Borde ha varit trevliga mål för di svenske pojkarna på djupet.
Hittade det.Der Löwe skrev:Jo, men jag tror det även finns vissa uppgifter om hur många vägar som behövs för förbandstyper större än Bataljon. .
Främre regemente behöver 1-2 större genomgående vägar.
Ibland borde vi läsa hela trådenMD650 skrev:Jag har svagt för mig att de hade rörledningsbrigader.Hans skrev:Pipelines, minnesbild att bolschevikerna var tvingade att bygga pipeline om de skulle hålla igång ett par divisioner där uppe. Någon med bättre minne än gubben Hans?
MVH
Hans
Borde ha varit trevliga mål för di svenske pojkarna på djupet.
viewtopic.php?f=54&t=39513&start=15#p599170
MVH
Hans
Tråden har inte varit aktiv på ett par år men någon kanske läser den.
Hela tråden förbiser ett faktum. Alla vägar i öst-västlig sträckning i östra Norrbotten (Tornedalen) har sedan kriget varit förberedda för sprängning. Tanken var att vi ett anfall österifrån spränga bort broar, vägbankar på myrar och andra ställen där det är svårt att gå runt. Terrängen är ömsom blötmyrar ömsom blockmark så detta skulle kraftigt dra ner en angripares famryckningshastighet. Hindren skulle även försvaras med mineringar. Var själv krigsplacerad öster om Kalix så jag var bra påläst efter ett antal repmöten på 80-talet, nu kanske det är nya planer som gäller.
Hela tråden förbiser ett faktum. Alla vägar i öst-västlig sträckning i östra Norrbotten (Tornedalen) har sedan kriget varit förberedda för sprängning. Tanken var att vi ett anfall österifrån spränga bort broar, vägbankar på myrar och andra ställen där det är svårt att gå runt. Terrängen är ömsom blötmyrar ömsom blockmark så detta skulle kraftigt dra ner en angripares famryckningshastighet. Hindren skulle även försvaras med mineringar. Var själv krigsplacerad öster om Kalix så jag var bra påläst efter ett antal repmöten på 80-talet, nu kanske det är nya planer som gäller.
-
Vysotskij
- Stödjande medlem 2020
Fast även vägförstöringsstrategin hade sina svagheter.
För det första ska man få fram folk och order att spränga vägen i tid. Hur det hade gått vet vi inte.
För det andra hade Stormaktens stridsfordon en betydligt bättre terrängframkomlighet än vad vi räknade med på 1980-talet.
För det första ska man få fram folk och order att spränga vägen i tid. Hur det hade gått vet vi inte.
För det andra hade Stormaktens stridsfordon en betydligt bättre terrängframkomlighet än vad vi räknade med på 1980-talet.