Grönis skrev:Intressant tråd. Men jag blev aldrig klok på hur plutonerna krigsplacerades? Som någon skrev tidigare borde det väl vara smart att placera dom som självständiga bevakningsplutoner vid kvalificerade objekt, men var det så?
Det nämndes något om beredskapsplutoner i andra trådar, bl.a. om ubåtsjakt och grodmän tror jag. Vore kul med någon historia från dessa aktiviteter om det finns något som lämpar sig för publicering..
Plutonerna började tjänstgöra i början på 80-talet (1983 i I 1/Fo 44:s fall) och bestod till huvuddelen av G-vpl som hade lägre tjänstbarhet än F-vpl.
Tanken bakom systemet var att själva tjänstgöringen inte skulle vara så krävande som för en skyttesoldat och dessutom innebära tjänst vid infallsportar med värnkanoner. Således skulle beredskapssoldaterna så småningom bli krigsplacerade i värnplutonerna.
Nu visade det sig att tjänsten inte alls blev så lugn och behaglig. MB och Fobef insåg att här hade man insatsplutoner med yrkesbefäl i befattning, lättrörliga enheter beväpnade till tänderna vilket innebar ubåtsskydd, eskort, strid i bebyggelse, genomsök och sådant som än i dag inte kan publiceras och redan 1984 krigsplacerades vissa beredskapsplutoner som skytteplutoner inom I 1/Fo 44.
Hur det var med övriga berplut i riket vet jag dock inte. P g a tjänstens karaktär hade vi mycket lite med varandra att göra.