Infanteriets kasernbyggnader (namn)
Re: Infanteriets kasernbyggnader (namn)
T 3 hade nån kasern som hette eller kallades för Klockkasern.

Varför döpte dom en kasern efter den mest ödesdigra förlusten svenska armén har haft?????A9-pjäsmannen skrev:Det stämmer allt. Narva Poltava Kliszow hetter I3 KasernernaHans skrev:Nog var det Kliszow - är inte 100![]()
Kan inte komma på något annat infanteriregemente med namn på kasernerna - men även här är jag inte säker.
MVH
Hans
/CvD
Två av tre är ju inte illaCvD skrev: Varför döpte dom en kasern efter den mest ödesdigra förlusten svenska armén har haft?????![]()
/CvD
I3:s kaserner på Fanjunkarevägen i Örebro heter Lund, Narva, Klizów. Poltava skall alltså bort...
På KA3 i Fårösund fanns kasernerna Kanonen, Signalen, Granaten, Hjulet, Antennen, Ankaret.
Kasernerna i Skövde "heter" 1,2 & 3. I åtminstone kasern 2 är logementen döpta efter Skaraborgska segrar. Göteborgs garnison kallar sina kaserner Adam, Bertil osv.
På KA3 i Fårösund fanns kasernerna Kanonen, Signalen, Granaten, Hjulet, Antennen, Ankaret.
Kasernerna i Skövde "heter" 1,2 & 3. I åtminstone kasern 2 är logementen döpta efter Skaraborgska segrar. Göteborgs garnison kallar sina kaserner Adam, Bertil osv.
Visst var det så, att jag inte upptäckte det är pinsamt. Min krona hängde på Bielkes värjspets lär kungen ha sagt efter slaget i alla fall enligt i den 4-december 'myten' som odlades på bl.a. Livregementets Grenadjärer.Hedin skrev:I3:s kaserner på Fanjunkarevägen i Örebro heter Lund, Narva, Klizów. Poltava skall alltså bort...
MVH
Hans
På I19 har de inga namn....
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
1970-90-talet: Livgardet, Kungsängen. Utanför varje kasern står en skylt med ett segernamn. Dessa används inte som benämning på kasernerna. De heter S 1-3 (södra) resp Ö 1-4 (östra), men inte heller det användes. Istället användes kompaniernas beteckningar (liv, andra, tredje, fjärde o s v). Andra var f ö ett kompani som bara fanns sommartid och bestod av KB/PB-vpl oc h som låg i livkomp kasern.
Jo, men den är nedlagd och såld. Det fanns en kasern som kallades "Stril-kasern". Den låg utanför det ordinarie kasernområdet och huserade bl.a. beredskapskompaniet och Norrlands musikpluton.Peter G skrev:På I19 har de inga namn....
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Skidlöparkasernerna vid I 19?
Kasern (en liten) framför Havremagasinet. Mellan X-fältet och Havremagasinet.Stellan Bojerud skrev:Skidlöparkasernerna vid I 19?
Jag minns att musikplutonen höll till någonstans utanför regementsområdet, kanske ungefär mittemot kasernvakten(?) i mitten av 90-talet. Hörde de förresten organisatoriskt till I19/P5 (dåvarande MekB19)?MD650 skrev: Det fanns en kasern som kallades "Stril-kasern". Den låg utanför det ordinarie kasernområdet och huserade bl.a. beredskapskompaniet och Norrlands musikpluton.
Fredsmässigt ja när det gällde stöd men uppgiftmässigt tror jag de lydde under Försvarsmusiken motsv.Rickard skrev:Jag minns att musikplutonen höll till någonstans utanför regementsområdet, kanske ungefär mittemot kasernvakten(?) i mitten av 90-talet. Hörde de förresten organisatoriskt till I19/P5 (dåvarande MekB19)?
Numera används byggnadsnumret tex "Kasern 215".Stellan Bojerud skrev:1970-90-talet: Livgardet, Kungsängen. Utanför varje kasern står en skylt med ett segernamn. Dessa används inte som benämning på kasernerna. De heter S 1-3 (södra) resp Ö 1-4 (östra), men inte heller det användes. Istället användes kompaniernas beteckningar (liv, andra, tredje, fjärde o s v). Andra var f ö ett kompani som bara fanns sommartid och bestod av KB/PB-vpl oc h som låg i livkomp kasern.
Det torde vara Fortverkets fastighetsbeteckning som blivit vedertaget.Krook skrev: Numera används byggnadsnumret tex "Kasern 215".
Det namnet har jag aldrig hört trots att jag har lumpat där, men min far som var befäl på I19 säger att du har rätt.MD650 skrev:Jo, men den är nedlagd och såld. Det fanns en kasern som kallades "Stril-kasern". Den låg utanför det ordinarie kasernområdet och huserade bl.a. beredskapskompaniet och Norrlands musikpluton.Peter G skrev:På I19 har de inga namn....
Mitt kompani fick flytta ut till förmån för musikplutonen.
Skidlöparkasernerna som Stellan Bojerud nämner är två tvåvåningsbyggnader innanför grindarna.