På gamla stridsskola mitts övningsfält fanns en plats som heter samma
som mitt efternamn
Heter Tjärnbacken.NIL skrev:
Tjälbacken (Ing 3), en anläggning för Farb utbildning.
Infanteriet till trots så är det fältarbeten som ligger bäst bevarat i min hjärna.
Jag minns många timmar med en Lt Isaksson...usch vad man frös om fingrarna.
Jo det stämmer, det kallades han också.MD650 skrev:Lt Isaksson torde var Spräng-Isak.
Var det nåt speciellt de symboliserade?Cuba skrev:Tofta, Gotland: Blå pålen. Ihop med åtminstone två till som jag inte minns namnen på men vi kan gissa på röda och gula pålarna.
Nä, inte vad jag vet. De stod (står?) utplacerade på strategiska punkter helt enkelt som geografiska referenser. Enklare än att säga "vägskälet mellan ditten datten". Mer djupgående symbolik känner jag inte till.MD650 skrev:Var det nåt speciellt de symboliserade?Cuba skrev:Tofta, Gotland: Blå pålen. Ihop med åtminstone två till som jag inte minns namnen på men vi kan gissa på röda och gula pålarna.
Ok. låter vettigt. Man brukar ju förstärka terrängen i syfte att göra den lite mer lättorienterad.Cuba skrev:
Nä, inte vad jag vet. De stod (står?) utplacerade på strategiska punkter helt enkelt som geografiska referenser. Enklare än att säga "vägskälet mellan ditten datten". Mer djupgående symbolik känner jag inte till.
Typexemplet från I 21 Sollefteå på detta är POMMAC, en korsning mitt i skogen så kallad eftersom där satt en reklamskylt för Pommac högt i ett träd. (Som jag nämnde i en annan tråd.)MD650 skrev:Ok. låter vettigt. Man brukar ju förstärka terrängen i syfte att göra den lite mer lättorienterad.Cuba skrev:
Nä, inte vad jag vet. De stod (står?) utplacerade på strategiska punkter helt enkelt som geografiska referenser. Enklare än att säga "vägskälet mellan ditten datten". Mer djupgående symbolik känner jag inte till.