Aha men vi var tänkta att kunna sättas in över hela landet - om jag inte minns fel? +20 år senMD650 skrev:Jo det var den normala beredskapstroppen som fanns vid varje förband.Dalmas skrev:Under min GU gick jag nåtslags beredskap under kristiflygarehelgen. Då man låg inne på regementet under helgen, med all utrustning packad osv. Och vad jag ffa minns fick väldigt bra mat under den helgen. Var det nån annanslags beredskap. Vi var en pluton och det var efter G- utryck?
Beredskapsplutoner
Re: Beredskapsplutoner
Då kan du tillhört en s.k. Riksbataljon.Dalmas skrev:
Aha men vi var tänkta att kunna sättas in över hela landet - om jag inte minns fel? +20 år sen. Och vi var en hel pluton. Det är jag säker på.
Stämmer - så var det!
Jag minns fortfarande det frossandet vi hade vid måltiderna. Enligt befälen fanns det inga gränser för hur mycket mat en fick kosta¨på beredskap över en långhelg.
Jag minns fortfarande det frossandet vi hade vid måltiderna. Enligt befälen fanns det inga gränser för hur mycket mat en fick kosta¨på beredskap över en långhelg.
Jag vet hur det var på övriga regementen, men på K3 vid mitten av 90-talet skötes inpasseringsvakten av en vakt-pluton medan den nattliga "rörliga"-vakten sköttes av övrig trupp på ett rörligt schema.Dalmas skrev:Stämmer - så var det!![]()
Jag hade turen att få gå vakt en midsommarhelg, då var det också bra mat. Grillat vid matsalspersonalens uteplats, jordgubbsgräddtårta. Det var säkert något mer gott också men det kommer jag inte ihåg.
Anders
Jag kan såväl missminna mig som vara felunderättad men...
När jag lumpade i Boden i mitten av åttiotalet så fanns det ett beredskapskompani som fyllde glappet mellan årskullarna.
Berkomp utgjordes uteslutande av mälardalningar som fick sin utbildning och gick beredskap i Boden men som krigsplacerades i Stockholmsområdet.
Kan det vara riktigt?
När jag lumpade i Boden i mitten av åttiotalet så fanns det ett beredskapskompani som fyllde glappet mellan årskullarna.
Berkomp utgjordes uteslutande av mälardalningar som fick sin utbildning och gick beredskap i Boden men som krigsplacerades i Stockholmsområdet.
Kan det vara riktigt?
Äh, det löser sig.
Jo det stämmer. I detta kompani ingick beredskapsplutonerna. I 22/Fo 66 hade också ett komp.NIL skrev:Jag kan såväl missminna mig som vara felunderättad men...
Kan det vara riktigt?
Jag låg på beredskapspluton på KA1. Ryckte in sommaren 87 och ut mars 88 (tror jag, jösses vad minnet sviktar..). Det huvudsakliga syftena var att fylla glappet mellan årskullar, att ha något lättfotat med bred utbildning att sätta in vid kupper (utifrån), vid ubåtsjakter (mestadels spaning). Den bred utbildningen inkluderade mkt av vad KA hade (inte robot och minor) såsom markstrid (försvar/anfall), spaning och artilleriutbildning (12/70, 7,5/57 och fick även öva på 7,5/60). KJ-befäl reducerade ner vår ursprungliga antal, ca 70, till 28st vid muck. Många helger gick åt.