Hej Ola !
Du får äta upp dig så att du blir stadig som en själv och kan skjuta GRG stående......
//
En lite minnes-flashback angående skjutning med krigsammunition:
Vi hade på vår repövning -94 skjutning på Tåme-skjutfält.
Pjäskillarna var värnpliktiga från Lv7 medans all eldledning var rep-gubbar.
Då vi var ett Lv48-kompani så hade vi två pjäser uppkopplade till vår CIG-790.
Den vänstra pjäsen funkade kanon och vi sköt som gudar med den.
Den högra däremot var det lite si-och-så med kan man säga.
Så fort vi öppnade eld med den så sprrack hylsorna och det blev krut överallt och då säger reglementet
att det blir eldförbud på den pjäsen och den måste saneras.
1-2ggr går väl an att göra det men efter en hel dag utan att ha skjutit ett skott utan bara sanerat
så var dem inte så nöjda...
Vi däremot bättrade på solbrännan och hade ganska gött inne i ciggen med kaffe och röka den dagen..
//
ola skrev:Jag har 2 händelser med grg som va lite händelserikt...
1. vi sköt med siktinstrument o. dom skall ha ljusinsläpp i mörker (viss del iaf)...vi sköt när det skymning uppe vid en vall.. ja tittade in i okularet o. såg inte ett skit..sedan kom kommandot "strv på fältet" jag blåste av en fullbumpa..det laddades om o. ja sköt en till...jag kan poängtera att jag såg ingenting vid båda skotten va sabmålet var ngnstans..det var för mörkt..jag var oxå ensam skytt med i omgången..vid uppställning kom kompc fram o. tittade på mig..(jag blev rädd att få en utskällning pga skotten gick dåligt)..men han sa bara bravo o. sa 2 skott o. båda mitt i...kan man ha mer tur en så ??????...
2. det är viss rekyl i grg...var ute på en skjutning på Remmene..satt i rbtställning..på en lutandevall...höll på att rulla baklänges flera ggr pga rekylen..de va en syn...