Välkommen till forumet.depå98 skrev:Under min värnplikt var jag med om att hämta, jag har för mej att det var 12 ikv91 i Östersund. Var av dom flesta kördes derekt ut ur träförråd vid grytans skjutfält. För slutförvaring i Hammar utanför Askersund, innan skotning.Detta var hösten 98. Och upp till Östersund körde vi 50 pbv 401 från I4 Linköping, som då var nedlagt. Och dom lossa vi bla, utanför Brunflo i betong förråd med stora stål portar.
bandpansarvärn
Re: bandpansarvärn
Re:
macken skrev:Tack, men engagera dig inte för mycket för att stilla min nyfikenhetJag har bara ett intresse för hur
det var tänkt här i Jämtland. Och inte vart man mindre nyfiken efter att ha läst boken om kalla krigets bergslagen. Men, kolla gärna om det inte är till besvär
Hej!´
Denna bok du refererar till "kalla krigets bergslagen"
Är det en ny bok som har kommit ut eller är det boken "Kalla Krigets kronoberg" ??
MVH//Z
-
Patric Norrå
- Medlem
Inlägget skrivet 2006, det måste vara Kronoberg som avses.
Det var 35.npvkomp:s mobförråd och NB 35:s vagnar.depå98 skrev:Under min värnplikt var jag med om att hämta, jag har för mej att det var 12 ikv91 i Östersund. Var av dom flesta kördes derekt ut ur träförråd vid grytans skjutfält. För slutförvaring i Hammar utanför Askersund, innan skotning.Detta var hösten 98. .
Finns det idag några pbv 401 i Jämtland. ?? Är dessa vagnar kvar i kronans ägo? För några år sedan såg jag ett antal på järnväg här i östersund och dessa tror jag var målade i en skum färg..neongrön tror jag. Någon som vet mer?
Knappast då 401-systemet är under avveckling/avvecklad.macken skrev:Finns det idag några pbv 401 i Jämtland. ?? Är dessa vagnar kvar i kronans ägo? För några år sedan såg jag ett antal på järnväg här i östersund och dessa tror jag var målade i en skum färg..neongrön tror jag. Någon som vet mer?
Målade neongröna var de demilitariserade 401:or som för ett par år sedan sålts till något företag i Ryssland.macken skrev:Finns det idag några pbv 401 i Jämtland. ?? Är dessa vagnar kvar i kronans ägo? För några år sedan såg jag ett antal på järnväg här i östersund och dessa tror jag var målade i en skum färg..neongrön tror jag. Någon som vet mer?
Mängder är skrotade och de sista exemplaren är sålda och lämnar Sverige för närvarande.