Det borde väl ha funnits fler förband?!
Lfhaubkomp?
Ingförband?
Uhförband?
Lv kan jag tänka mig att det var skralt om.
Om jag förstått rätt så bodde plutonchefen på gångavstånd från sin krigsuppgift.KARESUANDO
620.Värnkanonplut
Ja det fanns flera förberedda stabsplatser i området Tärendö samt längre bak längs vägen mot Gällivare.MD650 skrev:Stellan!
Hade 12.fördstaben någon förberedd stabsplats i Tärendö?
Felskrift av mig. Skall vara Fo 67.MD650 skrev:Hade Fo 66 stabsplats i Morjärv???
Det var inte Fo 67 som avsågs?
Aha, tänkte just det.Stellan Bojerud skrev:Felskrift av mig. Skall vara Fo 67.MD650 skrev:Hade Fo 66 stabsplats i Morjärv???
Det var inte Fo 67 som avsågs?
Fo 66 stabsplats var i trakten av Masugnsbyn.
Stämmer och sedan som skrivs ovan ett nspankomp med fyra splut (bv 202).NIL skrev:Hur såg underrättelsetjänsten ut vid NB85?
Jag vet att vi hade en spaningsgrupp på kompaniet och om jag inte missminner mig helt så fanns det en batspaningspluton på Stabs/Grk kompaniet.
Nu har jag noterat skrivningen om fristående bandvagnskompanier. armehandbok.se har, givetvis, med denna förbandstyp. Hur många bandvagnar fanns i ett sådant kompani? (Hur många infanteriskyttebataljoner hade kunnat transporteras?) Hur länge fanns förbandstypen kvar?Värmlandsbrigaden (IB 2) - Har utgångsgruppering kring Umeå
Norrbottensbrigaden (NB 19) Ingår i XV Förd vid Kalix / Töre
NB 20 Ingår i XII Förd.Tärendö-Korpilombolo. Denna brigad utgår 1972. Ersätts då av IB 51 ur I 21 i Sollefteå som blir NB 51.
Jämtlandsbrigaden (NB 35) - Ingår i XII Förd. kring Tärendö/Korpilombolo
IB 43 Organisation 66 R förstärkt med fristående bandvagnskompani. Ingår i III Förd. kring Överkalix-Morjärv
Lapplandsbrigaden (NB 50) Ingår i III Förd. grupperad Överkalix-Morjärv
Ångermanlandsbrigaden (IB 51) - Fram till 1972 org 66 R förstärkt med bandvagnskompani ingående i XV Förd. längs E 4:an kring Töre-Kalix. Blir 1972 NB 51 och överförs till XII förd grupperad
Kring Tärendö-Korpilombolo. Den ersätter NB 20 som utgår.
IB 51 ersätts samtidigt av IB 44 förstärkt med bandvagnskompani inom XV. Förd.
Infanteribrigad 66 M (IB 66 M)
Brigaden är främst lämpad för fördröjnings- och avvärjningsstrid i småbruten och betäckt terräng samt i bebyggelse. I öppen terräng kan brgigaden i undantagsfall ges uppgift att anfalla främst en luftlandsatt fiende. Brigaden bör då förstärkas med stridsfordons-, pansarvärns-, artilleri- och luftvärnsförband.
Brigaden är normalt förstärkt med personaltransportförband (hjultraktor) och kan då genomföra längre förflyttningar på väg.
Stridande delar har efter förstärkning med bandvagnar god framkomlighet även i väglös teräng.