Jag ser att P7s 71a batajon redan är tillbaka i Lettland. Som jag tolkar deras hemsida så är det en permanent lösning att dom skall stå för sveriges halvår i den Svensk-Danska pansarbataljonen i Lettland LNLV.
Jag är förvånad att det är samma regemente som tar detta uppdrag. Jag hadde trott att det legat i Försvarsmaktens intresse att sprida ut erfarenheten på olika förband. I varje fall att P4 tog LNLV vart annat år (P18 på Gotland är ju på sätt och vis redan en ”forward presence” och I19, behövs som ”låset i norr”).
Finns det någon annan faktor jag inte tänkt på?
Ur ett HR perspektiv känns det också märkligt; En anställning på 71a bataljonen som ex GSS/K blir ju i praktiken en hybridanställning i Revingehed och Adazi i Lettland. Är man i inledningsskedet av en militär karriär, är detta troligtvis tilltalande – man får snabbt erfarenhet av en skarpare NATO insats, och rent krasst, extra lön (och kanske lägre utgifter). Men har man varit med lite längre, ex officer, och vill skaffa villa och familj, borde ju detta upplägg ses som verkligt jobbigt.