Drönarkriget
-
- C Skalman
Drönarkriget
Hur kommer drönarna passas in i det svenska försvaret? Att det måste ske snart är nog alla överens om. Kommer drönaroperatörer bli ett eget vapenslag, egna kompanier eller egna plutoner? För inte lär de väl bli en ny försvarsgren?
-
- Redaktör och stödjande medlem 2025
Re: Drönarkriget
Jag killgissar fullständigt.
Större, flygvapnet.
Mindre, Armén. Jättesmå, låg nivå, lite större bataljons eller högre nivå.
Diverse för marina saker, marinen.
De är väl f.ö. redan där.
MVH
Hans
Större, flygvapnet.
Mindre, Armén. Jättesmå, låg nivå, lite större bataljons eller högre nivå.
Diverse för marina saker, marinen.
De är väl f.ö. redan där.
MVH
Hans
-
- Medlem
Jag är enig med Hans i hans (hö-hö) killgissande men tror även att FM fortfarande känner sig fram lite trevande nu.
Tror inte det kommer att vara ett eget vapenslag, vi är helt enkelt ett för litet land för det.
Kanske jag avviker lite från Hans tankar med fördelning av storleken och tror att det kommer att vara rätt lika över vapengrenarna (bortsett från eventuella wingmans i form av drönar-Gripen). Men håller med om fördelningen att större på bat, små på grp.
Men det jag hoppas, och faktiskt tror det finns en insikt om, är att drönare borde ses som ammunition/förbrukningsvara. Kvantitet kommer förhoppingsvis att ses som en kvalitet, och jag tror den lärdomen går att dra ifrån Ukraina.
Tror inte det kommer att vara ett eget vapenslag, vi är helt enkelt ett för litet land för det.
Kanske jag avviker lite från Hans tankar med fördelning av storleken och tror att det kommer att vara rätt lika över vapengrenarna (bortsett från eventuella wingmans i form av drönar-Gripen). Men håller med om fördelningen att större på bat, små på grp.
Men det jag hoppas, och faktiskt tror det finns en insikt om, är att drönare borde ses som ammunition/förbrukningsvara. Kvantitet kommer förhoppingsvis att ses som en kvalitet, och jag tror den lärdomen går att dra ifrån Ukraina.
-
- C Skalman
Det är det jag menar, det behövs mängder med drönare, just som ammunition. Jag läste att drönare står för mest bekämpning i Ukraina nu, mer än andra vapen.
-
- C Skalman
De nyaste fiberoptiska drönarna verkar ha problem med att tråden går av eller blir avklippt av lede fi. Bara var femte träffar målet.
-
- C Skalman
Jag läste idag ordet mikroluftvärn som tänkt bekämpning av drönare
-
- C Skalman
-
- C Skalman
Jag hittade detta om ett svenskt motmedel mot drönare kallat Loke. Vet ni mer om det?
https://www.facebook.com/share/r/18bNuv8wDG/
https://www.facebook.com/share/r/18bNuv8wDG/
-
- Medlem
Inte mer än vad som stått publikt. Ett proof of concept där befintlig materiel kombinerats till ny förmåga. Hur det ser ut om det förbandssätts återstår att se.