-
Hans
- Redaktör och stödjande medlem 2025
Bjernevik skrev: ↑11 mar 2025 06:31
Fordonsminor kallas fordonsminor för att de har verkan mot fordon. Det är inte samma sak som att alla fordonsminor har verkan mot pansarfordon i alla attityder på alla avstånd.
Försvarsladdning 21/22 (fd truppmina 12/12B) är något annat än fordonsmina 13/13R även om de bygger på samma verkansprincip (sprängladdning som slungar kulor mot målet). De ena har verkan mot trupp, de andra även mot fordon.
Att olika fordonsminor har olika verkansprinciper är inte konstigt, det har stridsvagnsmina 5 och 6 också liksom truppmina 10, 12 och 14 hade en gång i tiden.
För att vara tjatig så har alla truppminor viss verkan mot ett obepansrat fordon. En jeep som kör över en truppmina 10 lär få punktering. Jag köper fordonsmina 14 och alla varianter av stridsvagnsminor. Men fordonsmina 13 är främst mot obepansrad trupp även om de kan slå ut ett obepansrat fordon.
Du berättar bra vad de heter men jag invänder bara lite mot logiken. Men strunt samma, jag är inte chef för namngivning i försvaret, turligt eller sorgligt nog.
MVH
Hans
-
Grönis
- Medlem
Man beskrev i tråden att det fanns sprängdeg etc. på alla skytteplutoner, utbildade man alla inom konsten att spränga?
-
Hans
På en normal skyttepluton fick alla grundläggande utbildning i sprängtjänst. Inga fantastiska sprängexperter men nog kunde de spränga av järnvägsräls m.m.. Jag kommer inte ihåg hur mycket mer sprängdeg (eller sprängstav) som fanns på kompaniet eller bataljonsnivå.
MVH
Hans
-
Bjernevik
- Medlem
Grönis skrev: ↑11 mar 2025 09:14
Som jag minns det så förstör den i princip en pansarbandvagn så den blir obrukbar med skador för besättningen medans en stridsvagn oftast iallafall hindras från att köra vidare. Gäller samma resonemang idag?
Vad resultatet blir av en minträff på en stridsvagn beror på var den träffar och vad som finns innanför stället den träffar. Är det bandet som utlöser minan? Ja, då lär det bli en stillastående stridsvagn. Är det en fullbreddsutlösande mina som träffar skrovet? Ja, då kan det bli allt från en liten inbuktning till genomslag, och om det finns ammunition eller drivmedel innanför ett genomslag kan det bli obehagliga sekundäreffekter.
-
Bjernevik
- Medlem
Hans skrev: ↑11 mar 2025 16:29
Men fordonsmina 13 är främst mot obepansrad trupp även om de kan slå ut ett obepansrat fordon.
Fast där har du fel. Fordonsmina 13 togs inte fram för att verka mot trupp, den togs primärt fram för att verka mot fordon, flygplan och helikoptrar. Tänk scenariot luftlandsättning (dvs att man landar in trupp, inte fallskärmshoppare) så hittar du anledningen till att den togs fram. Att den även har verkan mot trupp är så att säga en positiv bieffekt, på samma sätt som t ex ett pskott givetvis även har verkan mot trupp.
Truppminor däremot togs fram primärt för att verka mot just trupp, även om en jeep som rullar över en truppmina 10 lär märka det.
-
Hans
Jepp, jag skulle inte vilja sitta i vilken stridsvagn somhelst om den kör rakt över en stridsvagnsmina 6.
Man försökte att få stridsvagnsmina 5 fullbreddsverkande men en brytpinne och en rejäl plåtbit ovanpå. Fast det kanske aldrig vart spritt med en plåtbit på.
Från partnern SoldF:
https://www.soldf.com/vapen/stridsvagnsmina-5-strvm5/
Och Bjernevik, jag ger mig, i alla fall lite. Försvar mot luftlandsättning mot helikoptrar och flygplan, ofta vid flygplatser. Men även mot de som hade avstigit.
MVH
Hans
-
Der Löwe
- Medlem
Jag vill minnas att det fanns förtillverkade verkansringar som skulle läggas ovanpå stridsvagnsminor som utlöses med brytpinne för att få verkan i botten av vagnen. Sen fanns ju den fina syftminan som tändes via pentyl. Inte att förglömma de ihopkopplade mineringarna som skulle sprängas under en stridsvagn med minvält när välten smäller en av de första minorna. Jag har för mig att gamla vägräcken kunde apteras som prismaladdningar med sprängdeg påkletat på baksidan.
-
Grönis
- Medlem
I samband med eldöverfall så hade vi fordons minor som utlöstes med en manick man slog i marken har jag för mig. Sen gick det en tråd till själva minan. Det fanns även elektroniska utlösare som var med hi-tech. Dessa minor var inriktade mot mål i anslutning till mineringarna som jag beskrev innan. På samma sätt kunde en vägrtrumma vara förbered för sprängning med fjärrutlösning. Lyckades man väl innebar det att ett stridsfordon stannade över vägtrumman eller inom minans verkansområde. En soldat utlöste minan/laddningen strax samtidigt som två granatgevär och ett antal P-skott öppnade eld. Med lite tur kunde man i ett sånt scenario slå ut en pluton om tre fordon på några sekunder förutsatt att de var inom sjutavstånd och det gick enligt plan.
-
Hans
Berätta mer om dessa fjärrutlösta elektiska tändningar av saker som säger pang. Vi hade slagtändare och pentylstubin. Jag kommer ihåg den till försvarsladdning 12 men kom aldrig i direkt kontakt med fordonsmina 14. Jag lämnade Firman 1993.
MVH
Hans
-
Grönis
- Medlem
Den som jag tänker på användes främst alltså för att utlösa laddningar som lades under vägar i trummor, kallades de slangladdningar? Har för mig att det var en låda med ett par knappar på som användes för att tända. Antaglien satt batteriet som skapade tändningen i lådan. Men jag minns inte exakt, det var många år sen..
-
Hans
Typ denna:
https://www.soldf.com/gemensam-materiel ... rat-4-ta4/ ?
Från partnerforumet. Vagt minne av den men har inget minne av den i organisationen.
MVH
Hans
-
Grönis
- Medlem
Den har jag sett, men tror även att jag använt en annan manick? Det ena kan varit på en förevisning och den andra hade vi på plutonen.