Vad händer med Bydén nu?
-
- C Skalman
Vad händer med Bydén nu?
Jag undrar över Bydéns nya status inom försvaret. Han blir förvisso civilist när han mönstrar av men jag gissar att han på något sätt blir kvar i organisationen och jag gissar att han blir degraderad till 3-stjärig general. Hamnar han i reserven?
-
- Stödjande medlem 2024
Re: Vad händer med Bydén nu?
Han blir väl säkert "tv-konsult" och driva sitt företag med sin flickvän Staaf
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden
-
- C Skalman
Jag tänker mest på hans plats i försvaret
-
- Stödjande medlem 2024
Han verkar gå från den gröna livsstilen till den mer verklighetsgråa civila livsstilen.
(han gör slut med farbror staten helt och hållet)
(han gör slut med farbror staten helt och hållet)
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden
-
- C Skalman
Så han blir inte kvar i rullorna alls?
-
- Provmedlem
Inte riktigt så. Han blev borttagen från registren, men spåren finns alltid kvar. Dokumentation kunde raderas eller bli hemlig, men andra källor finns alltid. I sådana fall, alltid värt att leta vidare, något kan komma fram. Historia är inte lätt att gömma.
Och det är intressant att, även efter radering, det finns ofta otydliga referenser till personer på andra ställen, så man måste vara försiktig när man letar i arkiven.
Och det är intressant att, även efter radering, det finns ofta otydliga referenser till personer på andra ställen, så man måste vara försiktig när man letar i arkiven.
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
Välkommen Mia192.
Jag förstår inte riktigt varför just hans status är en grej.
Kan någon förklara?
MVH
Hans
Jag förstår inte riktigt varför just hans status är en grej.
Kan någon förklara?
MVH
Hans
-
- C Skalman
Det är bara jag som är nyfiken.
-
- Medlem
Vet inte hur ni har det i Sverige, men hos oss hör ju manskapet till reserven tills de fyller 50, underofficerare och officerare tills de fyller 60 och officerare med graden överste eller kommodor (motsv. överste), så länge de är tjänstedugliga.
Då den krigstida (organiserade och utrustade) styrkan är 280 k och hela reserven är ca. 870 k, betyder det att man är i stridande förband mellan 10-15 år, därefter omplaceras en del i andra förband eller mobiliseringsorganisationen.
Men överstar eller generaler har en utbildning och erfarenhet man inte vill slösa bort, så en del av dem är placerade inom den krigstida organisationen som behöver befäl.
När Sverige nu bygger sin krigstida organisation genom den återinförda värnplikten, kommer en utvidgad krigsorganisation att behöva mera befäl, och en f.d. svensk ÖB blir knappast utan roll i en sådan.
PS. Hos oss har det diskuterats om att höja på åldersgränserna, eftersom en hel del personer är funktionsdugliga efter de nuvarande åldersgränserna. En av mina kompisar som var underofficer i reserven, och lite över 60 ringde militära lokalbyrån genast efter Rysslands stroranfall på Ukraina (i kriget som Ryssland startade 2014) och anmälde att om det behövs personal, är han frivillig. De tackade för intresset, men ännu har han inte blivit kallad till nån tjänst/utbildning
Då den krigstida (organiserade och utrustade) styrkan är 280 k och hela reserven är ca. 870 k, betyder det att man är i stridande förband mellan 10-15 år, därefter omplaceras en del i andra förband eller mobiliseringsorganisationen.
Men överstar eller generaler har en utbildning och erfarenhet man inte vill slösa bort, så en del av dem är placerade inom den krigstida organisationen som behöver befäl.
När Sverige nu bygger sin krigstida organisation genom den återinförda värnplikten, kommer en utvidgad krigsorganisation att behöva mera befäl, och en f.d. svensk ÖB blir knappast utan roll i en sådan.
PS. Hos oss har det diskuterats om att höja på åldersgränserna, eftersom en hel del personer är funktionsdugliga efter de nuvarande åldersgränserna. En av mina kompisar som var underofficer i reserven, och lite över 60 ringde militära lokalbyrån genast efter Rysslands stroranfall på Ukraina (i kriget som Ryssland startade 2014) och anmälde att om det behövs personal, är han frivillig. De tackade för intresset, men ännu har han inte blivit kallad till nån tjänst/utbildning
-
- Medlem
I Sverige är du värnpliktig mellan 18 och 47 års ålder. Allmän tjänsteplikt gäller tills du fyller 70.
Är du inte anställd i FM är det värnpliktsåldern som gäller för att kunna krigsplaceras i krigsförband såvida du inte tecknar någon form av hv- eller frivilligavtal.
Och nej, general Bydén kommer inte att degraderas.
Senast redigerad av 1 Bjernevik, redigerad totalt 2 gånger.
-
- C Skalman
Bydén får alltså behålla sina fyra stjärnor?
-
- Medlem
Ja. Ingen degraderas bara för att de avslutar sin anställning. Däremot ändras deras status, så Bydén är numera FA/gen. FA = Före detta anställd.
-
- Medlem
-
- Medlem
Poängen var att om man anskaffat den kunskapen som en överste eller general har, skall denna kunskap inte förbises i ofred.Bjernevik skrev: ↑02 okt 2024 09:14
I Sverige är du värnpliktig mellan 18 och 47 års ålder. Allmän tjänsteplikt gäller tills du fyller 70.
Är du inte anställd i FM är det värnpliktsåldern som gäller för att kunna krigsplaceras i krigsförband såvida du inte tecknar någon form av hv- eller frivilligavtal.
Och nej, general Bydén kommer inte att degraderas.
Oavsett hur den juridisktekniska lösningen ser ut, är min bedömning att Sveriges försvarsmakt har en uppgift för honom i ofred.
----
Och precis, man blir inte av med sin militära grad bara för att en tjänsteställning avslutas, med undantag av vissa utlandskommenderingar, då man kan få en tillfällig grad som har att göra med uppgiften, så att man får en högre grad i uppgiften, för att kunna verka i sin uppgift där utländska officerare i motsvarande uppgift har en högre grad.
Men det har ju ganska lite att göra med Sverige, då ett svenskt kompani leds av en major, då det är internationellt vanligast att ett kompani leds av en kapten, och en bataljon av en major.
-
- Medlem