Uniformstvång under värnplikt

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
Grönis
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Uniformstvång under värnplikt

Inlägg av Grönis » 21 januari 2020, 22:20

Läste på försvarsmaktens hemsida om historien kring värnplikten och att uniformstvånget levde kvar ända fram till 70-talet. Men var detta endast för resor mellan regementet och hemmet vid t.ex. helgpermission samt vid kvällspermissioner när man var kvar i garnisionsstaden eller hur funkade det?

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Uniformstvång under värnplikt

Inlägg av HomeGuardSoldier » 22 januari 2020, 20:15

Min gissning är att militäryrket förr i tiden hade en helt annan aktning och respekt i samhället, och därför så skulle även nog värnpliktiga bära sin uniform ute i samhället. Knutet till uniformen var nog även ett korrekt uppträdande bland folk samt att uniformen såg snygg och prydlig ut.

När jag gjorde värnplikt så präntades det mer eller mindre in i oss att uniformen skulle se korrekt och prydlig ut när vi satt på tåget på väg mellan flygflottiljen och hemmet, och detta var för - förstår jag nu många år senare - att vi som värnpliktiga var reklampelare för Försvarsmakten.

Om vi uppträdde olämpligt ute bland folk så skulle de få en dålig uppfattning om Försvarsmakten. Om vi uppträdde korrekt och såg snygga och prydlig ut så var ju detta jättebra PR för Försvarsmakten och hur mycket man som ung man förändras i positiv riktning under värnpliktstiden.

Min mor berättade så sent som förra veckan för mig att hon som tonåring var tillsammans med en kille som gjorde militärtjänstgöring och hur han sedan förändrades i sitt uppträdande på ett mycket positivt sätt under hempermissionerna. Så visst har nog militärtjänstgöring en i allra högsta grad haft en uppfostrande uppgift i samhället, särskilt förr i tiden.

HGS

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Uniformstvång under värnplikt

Inlägg av Lasse O » 23 januari 2020, 08:42

Om jag inte missminner mig avskaffades uniformstvånget 1970, d v s vpl fick gå civila fram till kl 2400 eftersom nattpermission inte gällde.
En av anledningarna till avskaffandet var kanske att man på P 18 1968 tillät långt hår, vilket spred sig blixtsnabbt bland värnpliktiga och underbefäl. En och annan beslutsfattare tyckte kanske att långt hår och uniform inte gick ihop och vips försvann uniformstvånget under fritid. Det är åtminstone min teori. Sedan fanns ju förstås också en ekonomisk aspekt.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13479
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Uniformstvång under värnplikt

Inlägg av Markus Holst » 23 januari 2020, 09:24

Från min lump 79-80 minns jag att uniform endast fick bäras utanför tjänsten under dagtid. Jag tror det var kl. 20 eller 22 som var gränsen. Kanske var regeln annorlunda för permissionsuniform. Sådan fick vi ju inte ut någon.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Uniformstvång under värnplikt

Inlägg av erep » 25 januari 2020, 10:22

Hm..

Lite jämförelse:

Hos oss i Finland hade värnpliktiga på permission tvång att ha uniform fram till Yrjö Keinonens tid som försvarsmaktens kommendör. Så mellan 1965 och 1969 försvann denna plikt. Jag har inte fått fram exakt år, men det var Keinonen som genomförde en del reformer.

Enligt uppgift syndades det en hel del mot detta tvång, och det var närmast ett problem på mindre orter där lokalpolisen kände ungdomen och skickade hem pojken för byta kläder. Keinonen ökade också permissionernas antal per månad från ett till två veckoslut per månad, även om man kunde vara fast de två första månaderna.

På Keinonens tid dryftades också att avskaffa "herr" i tilltalet av överordnade, men det genomfördes inte. Därför säger man ännu idag herr (eller numera även fru), undersergeant, herr löjtnant o.s.v. om man tilltalar en med högre grad. Detta gäller nog mest beväringstiden och formella sammanhang annars.

Eftersom man inte heller har avskaffat kravet på kort hår eller rakat ansikte, så finns inte heller långhåriga eller skäggiga manlig beväringar eller anställda. På repövning under fredstid får man dock ha långt hår och/eller skägg. Skulle det vara ofred gäller kravet på kort hår o inget skägg även manliga reservister. Kvinnor får ha lång hår, men det skall vara fastsatt och nacken skall vara bar i tjänst.

Och då beväringarna lämnar garnisonen eller kommer tillbaka har de uniformstvång. Man går alltså genom porten i uniform. Dessutom reser man gratis tåg med fjärrtåg och lokaltåg i huvudstadsregionen om man har uniform på och kan visa beväringskort. Uniformen får man byta till civilkläder genast om man vill, men i praktiken ser man beväringar med uniform på stan och större köpcenter på fredag kväll och söndag eftermiddag/kväll då de beger sig tillbaka till tjänsteplatsen.

Förr i världen brukade man ha lång kvällspermis (till 24.00) på onsdag, vilket betydde att ölhaken var väl besökta av beväringar, och en hel del hade huvudet sjukt nästa morgon vid väckning kl. 6.00. Numera har man redan för länge sedan avstått från långa kvällspermisar på onsdag, och ersatt det med korta (till 21:00), vilket betytt att beväringarna inte super på stan längre. Samtidigt har idrottsmöjligheterna på garnisonerna förbättrats och kasernerna har numera wifi, vilket även minskar behoven att ge sig ut på stan (om det finns en stad nära).

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Uniformstvång under värnplikt

Inlägg av Hans » 25 januari 2020, 11:43

Tack för detta om hur det fungerar i Östra Rikshalvan.

Jag kan inte reglerna i Schweiz men slås av det stora antalet uniformsklädda unga framförallt män. Vet möjligtvis han med det trevliga namnet mer?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Uniformstvång under värnplikt

Inlägg av sveahk » 25 januari 2020, 13:33

Hans skrev:
25 januari 2020, 11:43
Tack för detta om hur det fungerar i Östra Rikshalvan.

Jag kan inte reglerna i Schweiz men slås av det stora antalet uniformsklädda unga framförallt män. Vet möjligtvis han med det trevliga namnet mer?

MVH

Hans
Kan där citera erep: "Och då beväringarna lämnar garnisonen eller kommer tillbaka har de uniformstvång. Man går alltså genom porten i uniform." Tilläggas kan att bössan fortfarande bevaras hemma under "civil"-tiden, ammunition också om du vill, annars kan du deponera den på närmaste militära förläggning.

Mvh Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Uniformstvång under värnplikt

Inlägg av Hans » 25 januari 2020, 15:08

Tack för det han med det trevliga namnet. Någon vet hur det är i Norge?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Uniformstvång under värnplikt

Inlägg av Lasse O » 25 januari 2020, 17:44

sveahk skrev:
25 januari 2020, 13:33
Hans skrev:
25 januari 2020, 11:43
Tack för detta om hur det fungerar i Östra Rikshalvan.

Jag kan inte reglerna i Schweiz men slås av det stora antalet uniformsklädda unga framförallt män. Vet möjligtvis han med det trevliga namnet mer?

MVH

Hans
Kan där citera erep: "Och då beväringarna lämnar garnisonen eller kommer tillbaka har de uniformstvång. Man går alltså genom porten i uniform." Tilläggas kan att bössan fortfarande bevaras hemma under "civil"-tiden, ammunition också om du vill, annars kan du deponera den på närmaste militära förläggning.

Mvh Hans K
Vad gäller vapenhanteringen ungefär som det svenska hemvärnet alltså, åtminstone en bra bit in på 80-talet.

En sak som förbryllade mig vid inryckningen 1971 var att kpisten förvarades delad i logementsskåpen men att vi fick skaffa lås själva. Kontroll av skåpen skedde förvisso varje fredag kl 1645 men efter det var det enkelt att stoppa ner skjutjärnet i väskan och åka hem och övningsskjuta med knyckt ammunition.
Ibland genomförde vi som MP tågpatruller men vi måste ha stark misstanke om fuffens för att få visitera någon värnpliktigs privata väska.
Vilken oskyldig tid det var jämfört med nu <3

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13479
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Uniformstvång under värnplikt

Inlägg av Markus Holst » 25 januari 2020, 17:50

Vi hade k-pisten i skåpet men slutstycket förvarades i kassaskåp. Det fick vi hämta ut före skjutövning och lämna tillbaka direkt efter. Men jag var ju bara malaj, förstås.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Uniformstvång under värnplikt

Inlägg av Lasse O » 25 januari 2020, 18:24

En hyllning till Markus och alla de andra som inget regemente klarat sig utan:

När alla andra knoga för kung och fosterland,
då går jag där och "maskar" med kvasten i min hand.
När alla andra träla för fosterlandets värn,
då ligger jag på ryggen där hemma i kasern.

Ty jag är en malaj, blott en vanlig malaj,
som ni alla nu tydligt kan se, här kan se.
Ja, jag är en malaj, blott en vanlig malaj,
men jag klarar min värnplikt för de'.

När alla andra plågas av packning och gevär,
då går jag i min "grötrock" och plockar lite bär.
När andra stå giv akt, efter skarpt kommandorop,
då gör jag alltid tvärtom och sjunker mer ihop.

Ty jag är en malaj........

När alla andra "gluffa" och sätta i sig mat,
då står jag ute i köket och bara diskar fat.
Men inte blir jag utan middagsmat för de',
i köket finns det "grunkor" som mycket bättre ä'

Ty jag är en malaj..........

När alla andra tjusa med flickorna i sta'n,
då får jag göra helt om och vända bort min "kran".
Nog svider det i hjärtat och stinger som en nål,
men djäklar i min låda, den gång jag blir civil,

Fast jag är en malaj..........

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13479
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Uniformstvång under värnplikt

Inlägg av Markus Holst » 25 januari 2020, 18:58

Det där sista stämmer. Efter lumpen blev jag ridlärare ...

Användarvisningsbild
Wedman
Medlem
Inlägg: 609
Blev medlem: 27 juli 2007, 16:48
Ort: Ludvika

Re: Uniformstvång under värnplikt

Inlägg av Wedman » 25 januari 2020, 23:04

Jag hade gått igenom en hel del besvär för att som bodensare få göra grundutbildning i Flottan så under hela utbildningstiden (17 månader) hade jag alltid på mig uniform (m/48) vid hemresor men även när jag åkte in till Stockholm (från Berga) de helger vi inte hade fri hemresa. Under sjökursen ombord växlade vi ofta besättning (divisionen hade fyra fartyg och sex besättningar) så man kunde få ta med sig all packning hem på permission från ett fartyg för att en vecka senare tjänstgöra på ett annat fartyg. Det här gjorde att jag inte ens hade med några civila kläder :) Vi ett tillfälle bodde vi på hotell i Valdemarsvik i samband med ett sådant besättningsbyte och då uppskattade inte befäl och övriga värnpliktiga att jag hade uniform under middagen när de andra var klädda civilt så då kändes det som att vi hade uniformsförbud (vilket jag då bröt mot). Någon vecka innan utryckning åt vi julbord i Karlskrona och då hade jag fått uttryckliga order om att inte ha på uniformen!

Skriv svar