Pansarorganisationer under efterkrigstiden

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Pansarorganisationer under efterkrigstiden

Inlägg av Lasse O » 15 november 2019, 17:42

Vysotskij skrev:
15 november 2019, 08:26
Argumenten som jag läser dem är främst att (i) pansarskytte har för svagt skydd för att överleva i stridsvagnsstrid, (ii) det går för långsamt om strv ska invänta skyttets jobb och (iii) det blir för rörigt för chefen att leda blandningen (och mer så i org 63 än tidigare och senare). Nilsson förespråkar renodlade bataljoner, men säger att han som fördelningschef planerade att omfördela strvkomp och pskkomp för renodlade brigader.
Jag är ingen expert på pansarkrigföring men skulle det verkligen vara klokt att bryta upp en redan övad organisation och vid en mobilisering improvisera en ny med renodlade förband?
Kanske var Nilssons beslutsavsikt mer ett inlägg i diskussionen. Att han som fördch skulle haft det mandatet i fredstid tror jag inte.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28513
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Pansarorganisationer under efterkrigstiden

Inlägg av Hans » 15 november 2019, 17:46

Nej, ja, nej.

Hans (inte Hans) argumentationsteknik verkar lite underlig.

Mina 2 € cent.

MVH

Hans

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Pansarorganisationer under efterkrigstiden

Inlägg av Vysotskij » 16 november 2019, 09:24

Tack för kul inspel. Läs gärna bokkapitlet om ni inte gjort det och se om jag läst fel eller om ni får nya tankar.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Pansarorganisationer under efterkrigstiden

Inlägg av Bjernevik » 22 november 2019, 10:43

Har inte hunnit till Möta Hejda Slå ännu i min hög med böcker att läsa.

Däremot har jag ett svagt minne av att någon gång ha läst om antingen experiment med en sådan lösning, eller om det var någon som ansåg att man borde göra det. Hittar så klart inte det nu när jag letar i bokhyllan, så kan inte säga om även det var Nilsson som uttryckte sig eller om det fanns flera som hade samma åsikt.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Pansarorganisationer under efterkrigstiden

Inlägg av MD650 » 22 november 2019, 15:29

Hans Nilsson bygger sitt resonemang på pansarbrigadernas anfall i Skåne.
Där är ju terrängen öppen till småbruten. Han menar då att det är bättre att renodla med rena strvförband samt pskförband.
Detta fungerar i just sån terräng.

Om terrängen däremot är småbruten till betäckt skulle åtminstone jag välja att ha mixade förband.
Detta för att kunna möta upp bättre på lägre nivå läs pluton-kompani.
:)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28513
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Pansarorganisationer under efterkrigstiden

Inlägg av Hans » 22 november 2019, 16:48

Hans skrev:
14 november 2019, 14:05
Hur ser det ut idag i Israel?

https://www.haaretz.com/.premium-army-r ... -1.5279713
Currently most IDF tank battalions consist of three tank companies of draftee soldiers and one light infantry company. Under the new structure one tank company will be removed and an additional reserve company will be attached to each battalion. The remaining draftee soldiers will serve in the support company, and the battalions will bring in additional reserve light infantry companies as well. In the future, each armored brigade will have a reconnaissance company and an engineering company of soldiers in compulsory service.
Som jag begriper det hela så närmar de sig vår sextiotalsorganisation - fast med kanske lite vassare pryttlar. Skulle vilja se den nya organisationen mer i detalj men snabbtrålen gav inget.

MVH

Hans

Skriv svar